خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/03 - 14:43
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
متفکر آزاد در افتتاحیه دومین دوره مدرسه حکمرانی شهید مدرس عنوان کرد؛

منشور حکمرانی حضرت علی (ع) بهترین سند برای تربیت حکمرانان/ ورود کشور به حکمرانی علمی ضروری است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه ورود به حوزه حکمرانی علمی در کشور ضرورت دارد، عنوان کرد: منشور حکمرانی حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر، بهترین سندی است که از حوزه‌ حکمرانان گرفته تا برنامه‌ها، نظامات، زیرنظامات حکمرانی در آنجا وجود دارد و فقط باید به روز و تبیین و مجدد وارد حوزه اجرایی ما شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه دومین دوره مدرسه حکمرانی شهید مدرس (ره) که امروز (چهارشنبه 3 آبان‌ماه) در سالن اجتماعات ساختمان شیخ فضل‌الله برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای غزه و آزادسازی قدس شریف و محکوم ‌کردن جنایات رژیم صهیونسیتی، از مرکز پژوهش‌های مجلس برای تشکیل و برگزاری مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری قدردانی کرد.



این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در کشور ما ظهور حکمرانان عموماً مبتنی بر استعدادهای فردی اتفاق می‌افتد، گفت: در واقع اگر این ظهور در بستر سالم اتفاق بیفتد و فردی بخواهد به صورت طبیعی و با یک رشد منطقی در عرصه حکمرانی وارد شود، باید استعداد شخصی خود را بروز دهد. اینجا تربیتی که در او اتفاق افتاده، به‌صورت عالمانه یا غیرعالمانه -غیر برنامه‌ریزی شده – است که دانش به معنای خاص پشت آن نیست، بلکه در یک بستری مانند خانواده یا مدرسه یا جایی رشد کرده که استعداد او شکوفا شده و در حوزه‌های خاصی مهارت پیدا کرده است.



متفکرآزاد ادامه داد: این نوع ظهور حکمرانان شاید ظهور موفقی نیست و بعد از ظهور و بروز، فرد باید آزمون و خطای زیادی را پشت سر بگذارد و در کوران حوادث و دوران‌ها پخته ‌شود، تا به مرحله‌ای برسد که جامعه او را یک مدیر با حکمران موفق بداند.



نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت تربیت حکمرانان در کشور، گفت: در دنیایی که بسیاری جوامع به لحاظ استعدادی ممکن است از ما خیلی عقب‌تر باشند، برنامه‌ریزی برای تربیت حکمران خیلی وقت است که آغاز شده و نتیجه این برنامه‌ریزی برای تربیت حکمران، کارهای علمی است که در حوزه حکمرانی اتفاق می‌افتد و با جریانی مواجه می‌شویم که وقتی برای افق 5 یا 10 ساله کشور خود برنامه‌ریزی می‌کند، در اجرا 80 تا 90 و بعضاً قریب به 100 درصد موفق می‌شود؛ اما در کشور ما وقتی در حوزه برنامه‌ریزی  به نتیجه برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم نگاه می‌کنیم، میزان تحقق اهداف برنامه آنقدر پایین است که خیلی اوقات از اعلام درصد آن انصراف می‌دهیم؛ این نشان می‌دهد نه برنامه‌ریزی دقیق بوده، نه اجرای آن مبتنی بر برنامه بوده و نه حکمرانان برای اجرا و تقنین برنامه تربیت شده‌اند.



متفکر آزاد با اشاره به رشد روزافزون جامعه ما در حوزه آموزش و پژوهش بعد از انقلاب اسلامی و افزایش میزان و کیفیت تحصیل‌کرده‌های کشور، آن را مبین نحوه نگاه انقلاب اسلامی به حوزه علم و دانش خواند و گفت: جامعه‌ای که از 15 هزار دانشجو در آستانه انقلاب اسلامی در سال 1357، خود را به 4 میلیون دانشجو و همین تعداد یا بیشتر فارغ‌التحصیل در سال‌های اخیر می‌رساند، نشان می‌دهد که بعد از انقلاب یک نگاه جدی در حوزه رشد علمی به وجود آمده و نگاه طبقاتی موجود قبل از انقلاب از بین رفته است. نتیجه آن هم رشد تحصیلات، افزایش تحصیل‌کرده‌های کشور به لحاظ کمی و کیفی و گرایش دنیا به فارغ‌التحصیلان ایرانی است که در بستر همین نظام آموزشی تربیت شده‌اند. اما متاسفانه عدم برنامه‌ریزی درست و به موقع برای بعد از تحصیلات آنان، این فرصت بزرگ تبدیل به تهدید مهاجرت و از دست دادن نخبگان و این قبیل مسائل شده است.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به دو مقوله «حکمرانی علم» و «حکمرانی علمی» و تفاوت آن‌ها، عنوان کرد: ما در حکمرانی علم در نظام تمدنی خود سابقه طولانی داریم، اما به حکمرانی علمی که از مقوله اول مهم‌تر است، خیلی توجه نداشتیم. حکمرانی علم مربوط به علم است، اما حکمرانی علمی درگیر مسائل اجتماعی، مردم، حکومت، جامعه، افق‌ها، آینده و بهینه‌سازی حکمرانی است، بنابراین بعد از این همه تولید علم در این زمینه ورود به حوزه حکمرانی علمی ضرورت دارد و باید بنای حکمرانی علمی کشور را متناسب با ساختار و اقتضاعات جامعه خود شکل دهیم.



متفکرآزاد مرحله بعد را بازیابی نگاه حکمرانی علمی خواند و اضافه کرد: حکمرانی علمی از تربیت افراد حکمران آغاز می‌شود تا تولید محتوا و افق‌ها و نیات حکمرانی ادامه پیدا می‌کند. اگر منشور حکمرانی بخواهیم، منشور حکمرانی حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر، بهترین سندی است که از حوزه‌ حکمرانان گرفته تا برنامه‌ها، نظامات، زیرنظامات حکمرانی در آنجا وجود دارد و فقط باید به روز و تبیین و مجدد وارد حوزه اجرایی ما شود.



وی در ادامه با اشاره به این فرمایش حضرت امام (ره) که «خدا نکند قبل از آنی که فرد خودش را ساخته باشد، جامعه به او رو بیاورد»؛ گفت: نباید قدرت و رسیدن به آن برای ما اصل شود، زیرا در این صورت حتی اگر فرد دانش حکمرانی هم داشته باشد، ممکن است خود و جامعه را به سمت سرنگونی و سقوط پیش ببرد. مردم از مسئولان و حکمرانان توقع رعایت برخی اخلاقیات و رفتارها را دارند که برای مردم عادی منعی ندارد و شاید حلال هم باشد. مثلاً توقع دارند در پایان مسئولیت خود افزوده بیشتر مالی و این قبیل موارد نداشته باشند.  این موارد آن حقوق‌های گمشده‌ای است که در دنیا به آن توجه نمی‌شود و ما باید به آن توجه کنیم و در کنار آن مباحث علمی حکمرانی که در دوره‌های مدرسه حکمرانی شهید مدرس(ره) این حوزه می‌تواند تقویت شود.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جمعیت جوان حاضر در این دوره از مجلس شورای اسلامی که مقام معظم رهبری هم چندین بار به توانایی و دانش آن‌ها اشاره کرده‌اند، گفت: فرض کنید یک مجلس که دانش دارد، در طول این دوره تجربه هم پیدا کرده، در دوره بعد خیلی قوی‌تر از دور قبل خود عمل کند. می‌شود این تجربه را از همان ابتدا و بدون آزمون و خطا در طول دوره حکمرانی مرکز پژوهش‌ها آموخت و تجربه‌ای در مصادر اجرایی، تقنینی و نظارتی انجام گرفته را دوباره تجربه نکرد.   



متفکرآزاد ضمن آرزوی موفقیت برای شرکت‌کنندگان در دومین دوره مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس(ره)، گفت: پیشنهاد من این است که برای خود افق حکمرانی و مسئولیت تعریف نکنید، بلکه همه باید یک افق مسئولیت الهی تعریف کنیم؛ در این صورت آدم موفق‌تری خواهیم بود و دچار سرخوردگی نخواهیم شد.



وی افزود: اصل اول ما باید این باشد که ما برای اعتلا و اثبات کارآمدی نظام جمهوری اسلامی بر روی قدم‌های 300 هزار شهید بنا شده است، آماده‌ایم. هر کجا که این نظام به ما نیاز داشت، کمک می‌کنیم و هرکجا کسانی بهتر از ما حضور داشتند، به آن‌ها کمک می‌کنیم. با این ایده چیزی به عنوان بن‌بست وجود ندارد. /



پایان پیام

  • کد خبر : 370579
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار