عظیمیراد:
معلمان نهضتی سالهای طلایی عمر خود را صرف تعلیم و تربیت این کشور کردهاند/ تلاش کمیسیون آموزش برای تعیین تکلیف آموزشیاران نهضتی
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلاسهای نهضت سوادآموزی بیشتر در روستاها شکل میگیرد، گفت: معلمان نهضت سوادآموزی با انگیزه هستند و بعضاً برخی از آنها مسیرهای طولانی را طی میکنند تا بتوانند گامی بلند در کاهش بیسوادی، تعلیم و تربیت کشور بردارند؛ انتظار میرود معلمان نهضت سوادآموزی که سالها از عمر و جوانی خود را صرف همین مردم و کشور کردهاند بگونهای رسمی وارد سیستم آموزشی کشور شوند.
احسان عظیمی راد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد چالشهای موجود در سازمان نهضت سوادآموزی، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی یکی از ابتکارات خوب بعد از انقلاب بود که توانستیم توسط آن بیسوادی مطلق را در کشور ریشه کن کنیم و با احداث این سازمان تمام مردم کشور در اقصی نقاط مختلف ایران از نعمت سواد خواندن و نوشتن بهره لازم را ببرند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون اقدامات موثری به واسطه احداث سازمان نهضت سوادآموزی در کشور رخ داده است، افزود: با تلاشهای صورت گرفته توسط این سازمان میتوان ادعا کرد امروز از ۸۵ میلیون جمعیت کشور شاید ۷ میلیون نفر آنها بیسواد باشند، مبارزه این سازمان با ریشه کن شدن بیسوادی طی چند دهه اخیر قابل قدردانی است.
وجود ۷ میلیون بیسواد در کشور قابل قبول نیست
وی با تاکید بر اینکه وجود ۷ میلیون بیسواد در کشور قابل قبول نیست، یادآور شد: با شکل گیری این سازمان شاهد کاهش بیسوادی مطلق در کشور بودیم، غیر از ساختاری که سازمان نهضت سوادآموزی دارد باید ببینیم چه کسانی این بیسوادی را به حداقل ممکن خود در کشور رساندهاند، قطعاً معلمان نهضت سوادآموزی مهمترین رکن در ریشه کن شدن بیسوادی کشور هستند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلاسهای نهضت سوادآموزی بیشتر در روستاها شکل میگیرد، یادآور شد: معلمان نهضت سوادآموزی با انگیزه هستند و بعضاً برخی از آنها مسیرهای طولانی را طی میکنند تا بتوانند گامی بلند در کاهش بیسوادی، تعلیم و تربیت کشور بردارند؛ انتظار میرود معلمان نهضت سوادآموزی که سالها از عمر و جوانی خود را صرف همین مردم و کشور کردهاند بگونهای رسمی وارد سیستم آموزشی کشور شوند.
وی با بیان اینکه نباید تلاش معلمان نهضت سوادآموزی را در سختترین شرایط فراموش کنیم، گفت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی در اوج کمبود معلم همواره و همگام با سیستم آموزشی کشور بودند، در حال حاضر حقشان است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش با کمک سازمانهایی همچون سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و امثالهم و دولت تلاش کنند تا این معلمان نهضتی که سالهای طولانی از عمر خود را برای باسوادی مردم این کشور صرف کردند تبدیل وضعیت شده و به نوعی تعیین تکلیف شوند.
معلمان طرحهای مختلف از جمله آموزش یاران نهضتی باید تعیین تکلیف شوند
وی با بیان اینکه معلمان طرحهای مختلف از جمله آموزش یاران نهضتی باید تعیین تکلیف شده و جذب سیستم آموزشی کشور شوند، گفت: اگر بخشی از نیروهای نهضتی جذب سیستم آموزشی کشور شوند، به عنوان معلم در مدارس ابتدایی و متوسطه مشغول به تدریس خواهند شد و قسمتی از آنها نیز در ساختار نهضت سوادآموزی باقیمانده تا به هدف صفر شدن بیسوادی مطلق کشور دست پیدا کنیم.
عظیمی راد با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید نیز با کمبود معلم در بسیاری از استانهای کشور مواجه خواهیم بود، اظهار داشت: بیتوجهی وزارتخانه آموزش و پرورش به توصیهها و راهکارهای کمیسیون آموزش در تامین معلم منجر به ایجاد مشکلاتی به همراه خواهد شد، اگر با تدابیر لازم تمام نیروهای خرید خدماتی، آموزشیاران نهضتیها و سایر طرحهای معلمان را به کار بگیریم، کمبود معلم در تمام استانهای کشور رفع خواهد شد، بسیاری از معلمان طرحهای مختلف دارای سوابق چندین ساله هستند امروز اگر آنها را به هر دلیل و بهانهای کنار بگذاریم بی تردید سیستم آموزشی کشور دچار آسیب خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه کمیسیون آموزش تلاش میکند معلمان نهضتی را در برنامههای مختلف توسعهای و بودجهای کشور به صورت ویژه ببیند، تصریح کرد: مجلس در همه موارد از معلمان طرحهای مختلف حمایت کرده است در برنامه هفتم توسعه به صورت ویژه در بخش آموزش به تعیین تکلیف معلمان در طرحهای مختلف از جمله آموزشیاران نهضتی اشاره شده است، اگر نیاز باشد در قانون بند، تبصره یا مادهای برای حمایت از این گروه معلمان در نظر گرفته میشود؛ کمیسیون تلاش خواهد کرد از آن بهره گرفته تا به هر نحو ممکن بتواند از تمام طرحهای معلمی به ویژه آموزشیاران نهضتی نسبتی حمایت لازم را داشته باشد.
عظیمی راد با تاکید بر اینکه از بعد نظارتی بسیاری از دغدغههای فرهنگیان به کمیسیون آموزش ارجاع داده میشود، افزود: نمایندگان بسیاری از دغدغهها و مشکلات فرهنگیان را مورد رسیدگی قرار میدهند و با وزرای مربوطه مسائل را مطرح میکنیم تا توسط راهکارهای مختلف سازمان نظام امور استخدامی و اداری در کنار سازمان برنامه و بودجه تبدیل وضعیت معلمان صورت بپذیرد، نمایندگان تلاش میکنند این گروه از معلمان نهضتی همچون معلمان خرید خدماتی وارد سیستم آموزشی کشور شوند اما این مهم نیازمند اعتبارات بودجهای است، اگر تمام معلمان در طرحهای مختلف به قرارداد کار معین تبدیل نشدند تلاش میشود طبق بند"خ" تبصره ۱۵ قانون برنامه و بودجه سال جاری معلمان طرحهای مختلف به قرار ۲۴ ساعته میشوند که به نوعی قرارداد کار رسمی محسوب میگردند، که در آینده میتوانند تبدیل به کار معین شوند و مشکلات موجود در این زمینه رفع خواهد شد./
پایان پیام