خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/26 - 15:55
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عنابستانی با تاکید بر اجرای ماده 27 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت؛

فصل بودجه‌بندی بهترین فرصت برای علمیاتی شدن وعده‌های به جا مانده معلولان است

رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت در لایحه بودجه 1403 نگاه ویژه‌ای به معلولان نداشته است؛ گفت: اگر معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده که ماده 27 اجرایی شود چرا این وعده را عملیاتی نمی‌کند که منجر به کدورت خاطر معلولان نشود، فصل بودجه بندی بهترین فرصت و زمان برای اجرای وعده‌های داده شده به افراد دارای معلولیت است.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اجرایی نشدن ماده 27 قانون حمایت از معلولان، گفت: متاسفانه حمایت از افراد دارای معلولیت مورد بی مهری بسیاری واقع شده حتی با تصویب قانونی مختص به آنها باز شاهد کم لطفی‌هایی نسبت به این گروه از افراد جامعه هستیم.



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد خاصی برای معلولان در نظر گرفته نشده است، افزود: دولت نه تنها به صورت جزیی اعتبارات مشخصی برای معلولان در نظر نگرفته بلکه در افزایش اعتبارات پیش بینی فقط رشد 18 درصدی اعتبارات سازمان بهزیستی را در نظر گرفته است که این مبلغ در برابر تورم حاکم در جامعه قابل تعریف نیست.



افزایش 30 درصدی اعتبارات مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی



وی با تاکید بر اینکه مستمری معلولان بسیار اندک است، اظهار داشت: مستمری ناچیز معلولان قابلیت تامین یک زندگی معمولی را ندارد، افزایش 30 درصدی اعتبارات مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی از مصوبات کمیسیون تلفیق بود که طی چند روز گذشته تصویب شد اما در نظر داشته باشیم این میزان افزایش اعتبار کفاف زندگی این گروه از افراد را نمی‌دهد.



دو پیشنهاد ویژه کمیسیون اجتماعی برای معلولان در بودجه



عنابستانی با بیان اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی دو پیشنهاد دیگر برای حمایت از معلولان در زمان بررسی لایحه بودجه 1403 در صحن علنی مجلس خواهند داشت، یادآور شد: نخست اجرای ماده 27 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است که طی این پیشنهاد دولت موظف می‌شود حداقل حقوق و دستمزد سالانه را پرداخت نماید؛ یعنی مستمری پرداختی به اندازه حداقل حقوق باشد امیدورایم این پیشنهاد در صحن رای بیاورد.



عنابستانی با بیان اینکه اگر پیشنهاد اجرای ماده 27 در صحن علنی مجلس رای لازم را نداشته باشد، اعضای کمیسیون اجتماعی پیشنهاد افزایش 60 درصدی مستمری معلولان را هم خواهند داشت تا مبلغ دریافتی آنها تا حدودی به حداقل حقوق دریافتی نزدیک شود.



دولت در لایحه بودجه 1403 نگاه ویژه به معلولان نداشته است



رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت در لایحه بودجه 1403 نگاه ویژه به معلولان نداشته است؛ تصریح کرد: اگر مخبر معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده که ماده 27 اجرایی شود چرا این وعده را عملیاتی نمی‌کند که منجر به کدورت خاطر معلولان نشود، فصل بودجه بندی بهترین فرصت و زمان برای اجرای وعده‌های داده شده به افراد دارای معلولیت است، چرا شاهد عملیاتی شدن این وعده‌ها نیستیم.



عنابستانی با تاکید بر اینکه مجلس تلاش می‌کند تراز درآمدها و هزینه‌های بودجه را یکسان شود، گفت: مجلس یازدهم سعی دارد درآمدها و هزینه‌ها در بودجه سالانه یک اندازه شود تا شاهد حل مشکلات معیشتی و درمانی معلولان باشیم.











علی اصغر عنابستانی


وی با بیان اینکه شفافیت در اعتبارات بودجه سازمان بهزیستی وجود دارد، اظهار داشت: در نظر داشته باشیم جامعه هدف سازمان بهزیستی تنها معلولان نیستند اما اعتبارات بودجه‌ای به اندازه کافی نیست یعنی تکالیف این سازمان زیاد است اما اعتبارات اختصاص داده شده بسیاراندک، بر همین اساس این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.



گفتنی است در ۱۴ آذر سال جاری بود که محمد مخبر، معاون رئیس جمهور در چهارمین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان خواستار پیش‌بینی اعتبار ماده ۲۷قانون حمایت از افراد معلول موضوع حداقل دستمزد برای افراد معلول شدید و بسیار شدید فاقد شغل و درآمد در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ شد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 374766
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار