خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/08/05 - 17:17
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خالقی:

ضرورت جلوگیری از فروش دارو‌های ضد افسردگی بدون نسخه پزشک

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از فروش داروهای ضد افسردگی بدون نسخه پزشک جلوگیری کنند چراکه ممکن است تبعات نامناسبی برای فرد در حوزه درمان داشته باشد.

بشیرخالقی درگفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت در رابطه با رشد مصرف مسکن‌ها  و قرص‌های ضد افسردگی گفت: عوامل روحی و روانی در گسترش بسیاری  از بیماری ها نقش دارد، برخی از بیماری ها به نوعی بیماری سایکوسوماتیک (جسمی_روانی ) هستند و ابتدا باید مشکلات روحی بیمار با قرص‌های ضد افسردگی رفع شود تا اصل بیماری نیز تسکین پیدا کند. 



نماینده مردم خلخال و کوثردر مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی و بحران‌های اجتماعی در افزایش تمایل افراد به مصرف قرص‌های ضد افسردگی و خواب آور افزود: این پدیده را باید به صورت علمی و دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار داد، چرا که توانایی و آستانه تحمل افراد در برابر مشکلات متفاوت بوده، بسیاری از مشکلات مانند تصادف، فوت، شکست‌های تحصیلی و شغلی می‌تواند در افزایش فشار‌های روحی افراد موثر باشد.



پایین بودن آستانه تحمل افراد احتمال گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر را افزایش می‌دهد 



وی ادامه داد: در بخش‌های روانپزشکی بیماران را نسبت به میزان تحملشان در مقابل مسائل و پدیده خاص درجه بندی می‌کنند، زمانی که تحمل یک فرد در مقابل مشکلات پیش رو بالا باشد دچار ضعف نمی‌شود چه بسا ممکن است باعث تحریک انگیزه و تقویت بیشتر فرد نیز بشود. عده هم برای یک مساله کوچک فوری آستانه تحملشان را از دست می‌دهند و در نتیجه به مصرف سیگار، مواد مخدر و  یا داروهای ضد افسردگی روی می‌آورند.



بیشتر بخوانید: 





خالقی اظهار کرد: میزان تحمل افراد در مقابل مشکلات به نحوه تربیت و مسائل فرهنگی بستگی دارد. چگونگی برخورد با مشکلات و مسائل مختلف در زندگی افراد باید توسط خانواده‌ها و مدارس آموزش داده شود. آموزش مهارتهای زندگی، نشانه های افسردگی، مشکلات اجتماعی و اشتغال ذهنی با بیماری و مرگ را به گونه ای معنادار کاهش می دهد. 



مصرف داروهای ضد افسردگی باید در کنار روان درمانی  صورت بگیرد، چرا که همه بیماری ها صرفا با مصرف دارو درمان نمی‌شود و ممکن است با تغییر سبک زندگی، ورزش، کوه پیمایی یا ورزش های نیمه سنگین و هم صحبتی با دوستان بهبود یابد



مصرف داروهای ضد افسردگی باید در کنار روان درمانی  صورت بگیرد



 نماینده مردم خلخال و کوثردر مجلس بیان کرد: مصرف داروهای ضد افسردگی باید در کنار روان درمانی  صورت بگیرد، چرا که همه بیماری ها صرفا با مصرف دارو درمان نمی‌شود و ممکن است با تغییر سبک زندگی، ورزش، کوه پیمایی یا ورزش های نیمه سنگین و هم صحبتی با دوستان بهبود یابد. 



دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از فروش دارو‌های ضد افسردگی بدون نسخه پزشک جلوگیری کنند



عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس خاطر نشان کرد: داروخانه‌ها دانشگاههای علوم‌پزشکی تاکید دارند که باید از فروش داروهای ضد افسردگی بدون نسخه جلوگیری شود زیرا می‌تواند تبعات نامناسبی برای فرد در حوزه درمان داشته باشد و این در حالی است که مسئول مرتبط باید نظارت جامعی بر فروش این نوع از داروها داشته باشند. اگر فروش و مصرف این نوع دارو‌ها بدون نظارت مراجع علمی انجام شود قطعاً مشکلات بسیاری را به وجود می آورد./



پایان پیام

  • کد خبر : 265300
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار