خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/25 - 10:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
باقرزاده در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان پارلمان جوان(IPU) مطرح کرد؛

ضرورت اتخاذ تدابیری برای ممانعت از خطرات ناشی از رشد افسار گسیخته هوش مصنوعی

نایب رییس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU)) در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان پارلمان جوان از مجالس کشورها خواست تا در قالب تدوین اسناد لازم، بسترهای احتمالی که در آینده موجب به خطر افتادن زندگی و نظم اجتماعی کشورهای عضو در اثر رشد افسار گسیخته فناوری­‌های ارتباطی بویژه هوش مصنوعی می­‌شود را تحت کنترل قوانین درآورند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی اصغر باقرزاده نایب رییس اتحادیه بین المجالس جهانی IPU)) در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان پارلمان جوان در خصوص نقش جوانان در تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق تحول دیجیتال و نوآوری، از کشورهای عضو خواست تا اسناد لازم برای کنترل زمینه‌هایی که ممکن است در آینده موجب به خطر افتادن زندگی و نظم اجتماعی کشورهای عضو در اثر رشد افسار گسیخته فناوری­های ارتباطی بویژه هوش مصنوعی شود را تدوین کنند.



متن این سخنرانی به شرح زیر است:



بسم الله الرحمن الرحیم



همکاران محترم،



نمایندگان محترم آگاهند که تحولات دنیای دیجیتال از شتاب قابل توجهی برخوردار است و بیش از پیش دستاوردهای بشری در این زمینه غنی می­‌شود. روند این تحولات بایستی به سمت حمایت از کشورهای در حال توسعه باشد. تحول دیجیتالی در جهت مثبت به معنای تامین حقوق همه ملت­‌ها بدون ایجاد محدودیت از سوی برخی از کشورهای دارنده فناوری بر علیه سایر کشورها است. از سوی دیگر به موازات پیشرفت‌­ها در این زمینه، جرایمی که می‌تواند از طریق توسعه دیجیتالی مشخصا توسط هوش مصنوعی به وقوع بپیوندد نیز بیشتر و وسیع­تر می­‌گردد. اتحادیه بین ­المجالس می‌­تواند بستر مناسبی برای گفتگوهای شفاف و سازنده میان قانونگذاران کشورهای عضو باشد. پیشبرد تلاش­‌های مشترک در زمینه قانونگذاری در جهت برداشتن موانع موجود برای توسعه همه کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه، برچیده شدن تحریم­‌های غیر قانونی و اقدامات قهرآمیز یکجانبه و مقابله با پیشرفت فناوری به شکل افسار گسیخته ضروری به نظر می‌­رسد.



 در عین حال لازم است به منظور اجتناب از گسترش فضای افسار گسیخته دیجتال و رشد فناوری­‌هایی که در جهت گسترش جرایم به کار می­‌رود، چاره مشترکی اندیشیده شود. تلاش مشترک برای رفع محرومیت­‌های کشورهای در حال توسعه در شکل تحول دیجیتالی گامی مهم برای تضمین امنیت این فضا به شمار می­‌رود. بر عکس، هر گونه افزایش محرومیت، موجب کاهش توانایی­‌های آن ها برای مقابله با مجرمین در فضای مجازی می­‌گردد.



اتحادیه بین ­المجالس ظرفیت مناسبی برای بستر سازی در حوزه همکاری­‌های بین پارلمانی میان کشورهای عضو دارد. لازم است قانونگذاران با درک لزوم بهره برداری همه ملت­‌ها از ظرفیت­‌های جدید در حوزه فناوری ارتباطات، کشورهای توسعه‌یافته را به گفتگویی بین­ پارلمانی در زمینه به اشتراک گذاری فناوری­‌های ارتباطی تشویق کنند.



ضروری به نظر می‌­رسد مجالس کشورها در قالب تدوین اسناد لازم، زمینه‌هایی که ممکن است در آینده موجب به خطر افتادن زندگی و نظم اجتماعی کشورهای عضو در اثر رشد افسار گسیخته فناوری­‌های ارتباطی بویژه هوش مصنوعی می­‌گردد را تحت کنترل قوانین درآورند. در پایان لازم می­دانم بار دیگر اهمیت ایجاد بسترهای قانونی مشترک برای حل مسائل ناشی از رشد فناوری­‌ها را به همکاران خود یادآوری نمایم./



پایان پیام

  • کد خبر : 368116
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار