خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/30 - 11:07
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
خضریان نوشت:

شفاف‌سازی و بصیرت‌افزایی از سوی ‎نخبگان یکی از اساسی‌ترین راه‌های مقابله با فتنه است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در توئیتی تاکید کرد؛ باید ‎مدارا و ‎قاطعیت توأمان در مواجهه با جریان فتنه صورت پذیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در توئیتی نوشت:



‏طی نشستی با جمعی از ‎فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران، ضمن شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات و دغدغه‌های ایشان پیرامون وقایع اخیر در کشور، برخی از ویژگی‌های جامعه‌ای که دچار ‎فتنه می‌شود و همچنین راه‌های مقابله با فتنه و نقش ‎دانشگاه در آن تشریح شد.



‏یکی از ویژگی‌های جامعه دچار فتنه این است که افراد چنین جامعه‌ای ‎ حق و ‎ باطل را با اشخاص می‌سنجند، یعنی به جای رجوع به اصول و معیارها، مواضع افراد یا اخبار بی‌سند را شاخص قرار می‌دهند و زمانی که برخی چهره‌ها اقدام به موضع‌گیری بی‌مبنا می‌کنند، شناخت حق برای عامه ‎ مردم مشکل می‌شود.



‏جامعه در شرایط ابهام و تردید به گروه‌های مرجع و خواص رجوع می‌کند. اگر آنها برای اظهار حق به صحنه نیایند و سکوت کنند، جامعه به دلیل بقای فضای ابهام دچار فتنه می‌شود.



‏ضمن اینکه به هم ریختن مرز بین دوست و دشمن نیز در جامعه فتنه زده منجر به سخت شدن شناخت حق و باطل می‌شود؛ یعنی کسانی را که روزگاری در لباس دوست می‌شناختیم، به ناگهان در جایگاه دشمن اقدام می‌کنند که این موضوع یا از روی ناآگاهی است و یا برنامه ریزی شده است.



‏در شرایط فتنه افرادی که در معارضه با جریان حق قرار دارند، الزاما بر روی یک موضوع واحد نمی‌ایستند. چرا که می‌دانند امکان معارضه مستقیم با حق در موضوعی باطل وجود ندارد. بنابراین با جا به جا کردن مسائل یا تبدیل فرعی به اصلی و با استفاده از ابزار ‎ رسانه، جامعه را دچار چالش می‌کنند.



‏واقعیت این است که شفاف‌سازی و بصیرت‌افزایی نسبت به ابعاد فتنه از سوی ‎نخبگان جریان حق، یکی از اساسی‌ترین راه‌های مقابله با فتنه است که محیط دانشگاه ظرفیت مهمی برای اجرای این موضوع است.



‏جنس فتنه از جنس  چالش نرم است.لذا مواجهه با آن از طریق ابزارهای سخت و نیمه سخت در کوتاه مدت جهت انتظام بخشی به جامعه، کارایی دارد. اما باید در بلند مدت فضایی به وجود آورد تا وضعیت به هم آمیختگی حق و باطل شفاف شود. لذا اینجا جریان دانشجویی است که می‌تواند ایفای نقش جدی کند.



باید ‎مدارا و ‎قاطعیت توأمان در مواجهه با جریان فتنه صورت پذیرد و ضمن اینکه برخورد قاطع با حلقه‌های اصلی درگیر در فتنه مطالبه می‌شود، باید مراقبت شود تا کسانی که از موضع خود عبور می‌کنند، نباید با فشار این بازگشتشان دچار ‎ هزینه مضاعف شود.



‏باید با مدارا زمینه شکل‌گیری ‎زنجیره بازگشت را فراهم کرد. این بازگشت داوطلبانه، نماد قدرت و موفقیت جمهوری اسلامی است. البته گذشت از خطا به معنای فراموشی آن نیست،اما شکست عظمت پوشالی جریان فتنه در برابر عظمت واقعی ‎انقلاب اسلامی و بخشش کریمانه خود نشانگر قدرت ‎جمهوری اسلامی است.



‏ایستادگی بر مواضع اصولی و عقلانی نظام از دیگر راه‌های مقابله با فتنه است که نیازمند ‎ جهاد تبیین و مطالبه‌گری است. ضمن اینکه مراقبت از ‎ وحدت و انسجام جامعه و جلوگیری از دوقطبی‌سازی‌های کاذب یکی دیگر از اقدامات پدافندی است که جریان دانشجویی باید برای آن برنامه‌ریزی و اقدام کند.



‏فصل الخطاب بودن  قانون موضوعی است که می‌تواند مانع رشد فضای فتنه و آنارشی در جامعه شود که دانشگاه و دانشجو حتما باید بر این موضوع تأکید و مطالبه‌گر باشد.



 ‏تلاش برای خروج از ‎انفعال مؤثر فعالان و نخبگان سیاسی با تخاطب قرار دادن ایشان از سوی ‎دانشجویان باعث می‌شود تا اولا بخشی از خودی‌های سقوط کرده یا منفعل، فعال و بازسازی شوند و دوما به تبع آن موضوع ‎هدایت داجتماعی هموار می‌شود.



‏ ‏باور به جنگی بودن اوضاع در شرایط ‎ جنگ نرم مقوله مهم دیگری است که در صورت عدم باورمندی آن در محیط دانشجویی و دانشگاهی کاری پیش نخواهد رفت. امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که این جنگ چالشی بر سر موجودیت جمهوری اسلامی بوده و دانشجویان ‎ افسران جوان چنین چالشی هستند.



امروز برای همه روشن شده که اگر در حوزه ‎ فکر و  فرهنگ مغلوب شویم، در همه عرصه‌ها صحنه را واگذار کرده‌ایم و تا زمانی که این مفهوم عمیقاً باور نشود، چشم‌انداز روشنی در این جنگ متصور نیست. جریان دانشجویی جدای از نقش کنش‌گری، مطالبه گران اصلی برای به خط کردن دیگر نخبگان اجتماعی هستند./



 

  • کد خبر : 350682
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم