خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/29 - 18:21
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
قاضی زاده هاشمی مطرح کرد:

شروع بررسی ارتقاء کمی و کیفی حوزه فرهنگ در فصل ۱۵ برنامه هفتم توسعه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مباحث فرهنگ، هنر، رسانه، میراث فرهنگی و ورزش و جوانان از جزئیات فصل 15 برنامه هفتم توسعه است، گفت: در این فصل سنجه‌های‌ فرهنگی، ارتقاء کمی و کیفی حوزه فرهنگ، توسعه محیط‌های فرهنگی و تولید و عرضه محتوای فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سید احسان قاضی زاده هاشمی  در گفت و گو با شبکه خبر در مورد جزییات برنامه فرهنگ و هنر در برنامه هفتم توسعه گفت: در مجلس شورای اسلامی وارد فصل پانزدهم لایحه برنامه هفتم شدیم، در این فصل مباحث حوزه فرهنگ، رسانه و فرهنگ عمومی را مورد بحث قرار می‌دهیم، موادی که  تازه شروع شده و یک بحث سنجه‌های حوزه فرهنگ است و ارتقاء شاخص‌های کمّی و کیّفی حوزه فرهنگ مدنظر است.



شاخص‌های فرهنگی الزاماً شاخص‌های کمّی نیست



نماینده مردم فریمان و سرخس و بخش‌های احمد آباد و رضویه در ادامه تاکید کرد: توسعه اماکن فرهنگی، محیط‌های فرهنگی و همچنین تولید محتواهای فرهنگی در عرصه‌های مختلف، برای آن یک برنامه‌ریزی 5 ساله صورت گرفته،‌ البته شاخص‌های فرهنگی الزاماً شاخص‌های کمّی نیست اما بدون درنظر گرفتن شاخص کمّی هم نمی‌شود برنامه‌ریزی کرد، طبیعتاً ما هم نیازمند شاخص‌های کمّی و هم شاخص‌های کیفی هستیم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه این که در حوزه شاخص‌های کمّی، بخشی از آن را دولت متولی است، تصریح کرد:  اقداماتی که دولت باید صورت بدهد، برخی از آن را نهادهای عمومی و مردمی و یک بخش دیگر آن ارائه تسهیلات و امکانات برای فعالان مردمی، بخش خصوصی و مشارکت آنها در عرصه‌های مختلف موضوعات فرهنگی است.



فصل فرهنگ، فصل بسیار  گسترده‌ای است



وی در ادامه این گفت‌ و گو عنوان کرد: البته فصل فرهنگ، فصل بسیار  گسترده‌ای است، در حوزه مباحث فرهنگی، رسانه‌ای، میراث و گردشگری، ورزش و جوانان و موضوعات رسانه‌ای، همه و همه را دربرمی‌گیرد و من فکر می‌کنم شناسایی شاخص‌های مختلف یک دورنما را برای برنامه‌ریزی در بودجه‌های سالیانه به دولت و سازمان برنامه و بودجه می‌دهد که  بتواند در بودجه‌های سالیانه‌ای که ظرف 5 سال آینده، آن را تنظیم می‌کند، حتماً لحاظ بکند.



مقوله فرهنگی با چه سنجه‌های سنجیده می‌شود



عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم در رابطه با این سوال که اساساً مقوله فرهنگ چگونه با معیارها و سنجه‌های کمّی بررسی شود و وجه‌تمایز برنامه هفتم در حوزه‌‌های فرهنگی این سنجه‌های کمّی با برنامه‌ ششم و برنامه قبلی چیست؟ گفت: در برنامه ششم صرفاً احکام کلی داشتیم یعنی اعداد و ارقام کمتر ذکر شده بود و ما حکم‌های کلی را در برنامه ششم داشتیم، اما در برنامه هفتم برای تولیدات سینمایی، در حوزه کتاب، فیلم و سریال، پویانمایی، کتابخانه‌ها، تربیت مربی و مربیان عرصه‌های مختلف فرهنگی، حتی در آموزش و پرورش خارج از آموزش و پرورش، در توسعه موسسات فرهنگی، دینی، قرآنی، در حوزه موسسات رسانه‌ای، فعالیت‌های رسانه‌ای، در حوزه پوشش‌های بیمه‌ای و خدماتی که باید به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه داده شود، برای تمام اینها اعداد و ارقامی پیش‌بینی شده، حتی در حوزه صرفه‌جویی منابع انرژی و توسعۀ فرهنگ صرفه‌‌جویی در حوزه آب و برق و گاز‌ سنجه‌هایی دیده شده است.



وی ادامه داد: همۀ اینها ناشی از یک کار ترکیبی در عرصه فرهنگ‌سازی خارج از حتی دستگاه‌های فرهنگی رسمی مثل وزارت فرهنگ ارشاد و اسلامی یا سایر دستگاه‌ها است. ما در واقع کل اجزای  دستگاه‌های مختلف چه در دولت و چه خارج از دولت را در برنامه لحاظ کردیم، برای هر یک از آنها مسئولیت‌های مشخصی درنظر گرفته شده است.



قاضی زاده اضافه کرد: امیدواریم که در طول این مباحث و موضوعاتی که در صحن علنی مجلس داریم، بحث‌های خوبی شکل بگیرد و صحن مجلس بتواند به یک تصمیم خوب برای حوزه و بخش فرهنگ برسد. البته این را اشاره کنم که تک‌تک این اجزاء نیازمند کار تبیینی است.



 این نماینده مجلس اظهار داشت: به عنوان مثال، در حوزه بحث رسانه، ورزش، گردشگری، فرهنگ عمومی و همچنین مردمی‌سازی امر فرهنگ یکی از اولویت‌های ما فعالیت فعالان مردمی، بخش خصوصی و مجموعه امکانات و زیرساخت‌هایی است که به مردم داده شود به عنوان مشوق‌هایی که بیایند در عرصه فرهنگ سرمایه‌گذاری کنند، این سرمایه‌گذاری آنها هم توسعه زیرساخت‌هاست و هم در تولید محتوا، یکی از اولویت‌های ما در ارتقاء شاخص‌‌های کیفی ارتقاء تولید محتواست که این را به عنوان مشوق‌هایی که برای فعالان مردمی و بخش خصوصی درنظر گرفته شده، داریم پیش‌بینی می‌کنیم.



سرمایه‌گذاری‌هایی فرهنگی در حوزه تولید محتوا صورت بگیرد



وی در ادامه افزود: باید به صورت خاص سرمایه‌گذاری‌هایی فرهنگی در حوزه تولید محتوای صورت می‌گیرد، بخشی از آن را به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی دیدیم که چون هنوز جز پیشنهادات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم است؛ اگر تصویب شد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و همچنین در حوزه ورزش پیش‌بینی‌هایی شده که به عنوان اعتبار مالیاتی آن را دیدیم، یعنی سرمایه‌گذاری‌هایی که در امر ورزش صورت بگیرد، این به عنوان مشوق‌هایی است که اعطاء شده است.
















دانلود


قاضی زاده در پایان خاطر نشان کرد: نکته دیگر کمک‌هایی است که شبکه تسهیلاتی دولت در امر توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و کمک‌هایی که به اهالی فرهنگ انجام بدهند، بخشی از آن هم برخی از معافیت‌های حوزه‌های مالیاتی در مورد فعالان فرهنگی است و همچنین الزام به تامین هزینه‌های بیمه و خدماتی است که برای فعالان فرهنگی صورت بگیرد به عنوان یک چتر حمایتی در حوزه فرهنگ. آن را در برنامه هفتم پیش‌بینی کردیم، امیدواریم تصویب شد به مرور این اطلاع‌رسانی ظرف همین یکی دو روز که ما الان تازه وارد فصل پانزدهم شده ایم،فکر کنم امروز و فردا در حوزه فرهنگ در مجلس بیشتر بحث خواهد شد، به محض اینکه اینها تصویب شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 370286
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار