خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/21 - 17:48
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حسینی مصوبات کمیسیون تلفیق را در بخش حمل و نقل تشریح کرد:

سیاستگذاری کمیسیون تلفیق برای ورود بخش خصوصی به حوزه ریلی

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت:با مصوبه کمیسیون تلفیق، سهم زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل ریلی ۳۲۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شد.

سید البرز حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهداف فصل مربوط به ترانزیت و اقتصاد دریا محور در لایحه برنامه هفتم توسعه و مصوبات در این بخش، گفت: در این بخش از لایحه، جداول و شاخصه‌هایی تعریف شده است لذا ما برای اینکه این اهداف کمی در حوزه ترانزیت به نتیجه برسد مصوب کردیم که میزان ترانزیت زمینی کالا از کشور ۵۰ میلیون تن باشد همچنین کمیسیون مصوب کرد که سهم حمل و نقل ریلی از کل بار زمینی در حوزه داخل کشور ۳۰ میلیون تن کیلومتر باشد.



حسینی با بیان اینکه کمیسیون سهم ریلی بنادر کشور را ۲۵ درصد افزایش داد، گفت:  همچنین کمیسیون سهم زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل ریلی را ۳۲۰۰ کیلومتر در نظر گرفت.



عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به سنجه نوسازی ناوگان ریلی در لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: کمیسیون نوسازی ناوگان ریلی را به میزان ۵۵۰ دستگاه در نظر گرفت، البته نیاز کشور بیش از هزار ناوگان است اما به دلیل اینکه الزامات شرایط فعلی در نظر گرفته شود، کمیسیون با پیشنهاد دولت در این بخش موافقت کرد.



حسینی ادامه داد: همچنین کمیسیون در موضوع ترددهای باری کشور مصوب کرد که ۷۰ درصد مجموعه باری - جاده‌ای کشور دو سر باشد و باید ظرفیت خالی باری به ۳۰ درصد برسد.



حسینی با بیان اینکه کشور در یک موقعیت استراتژیک قرار دارد، ادامه داد : یک ظرفیت اقتصادی در اطراف کشور ما وجود دارد و به دلیل اینکه در این بخش نظم بخشی شده و ما بتوانیم از ظرفیت ترانزیت به درستی استفاده کنیم، شاخصه‌های مذکور را تعریف کردیم.



وی با بیان اینکه کمیسیون در ادامه با تشکیل ستاد ملی ترانزیت در لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کرد،گفت: پیرو مصوبه کمیسیون ، رئیس جمهور مسئولیت این ستاد را بر عهده خواهد داشت و وزرایی اعم از وزیر امور خارجه، صمت، نفت، اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه در این ستاد عضویت دارند .در این ستاد سیاست گذاری و برنامه‌ریزی حوزه مذکور انجام می شود.



حسینی در ادامه در زمینه موضوع واگذاری فرودگاه‌ها پیرو پیش بینی لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: واگذاری فرودگاه‌ها در لایحه دولت به نحوی بود که به جز دو فرودگاه امام خمینی و مهرآباد مابقی فرودگاه به بخش خصوصی واگذار شود که این موضوع مراعا ماند و اما در ذیل این فصل کمیسیون مصوب کرد که ظرفیتی برای پروازهای خارج به خارج ایجاد شود.



وی با بیان اینکه ما یک سری پروازهای لاین رنج داریم ، ادامه داد: در این بخش اگر نرم پروازها بیش از ۸ ساعت باشد ، مسافرین خسته می‌شوند لذا فرودگاه امام خمینی در بین پهنه منطقه یک وضعیت مناسبی دارد تا بتواند به یک هاب تبدیل شده و پروازهای بلند مدت در این فرودگاه، فرود بیایند و از ناوبری ما استفاده کنند. بنابراین اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از زیرساخت‌های ما تقویت شده و فرودگاه امام خمینی به سمت توسعه سوق داده می شود.



حسینی ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که شرکت‌های هواپیمایی خارجی در مسیرهای داخلی اجازه دارند از ظرفیت کشور استفاده کنند. همچنین سازمان هواپیمایی کشور مکلف شد تا پروازهای نماد مشترک را بین شرکت‌های هوایی کشور ایجاد کند.



عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: همچنین در حوزه ریلی دولت تصمیم گرفته بود که ۸۰ درصد بخش راه آهن کشور، طی برنامه پنجساله  به بخش خصوصی واگذار شود که کمیسیون تقریباً با این مسئله مخالف بود و در ادامه در این بخش تصمیماتی را اخذ کرد.



وی ادامه داد : کمیسیون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرد که ۵۰ الی ۶۰ درصد کشنده‌های غیر فعال را به چرخه بازگرداند. همچنین  در این بخش وزارت صمت مکلف شد فرصتی برای واردات کشنده‌های زیر ۱۵ سال و نو ایجاد کند.



حسینی ادامه داد: همچنین برای تقویت و تکمیل اجرای طرح‌های ریلی کمیسیون مصوب کرد که شرکت‌های داخلی با سهم ۵۱ درصدی دولت و شرکت‌های خارجی با سهم ۴۹ درصدی برای تقویت و تکمیل طرح‌های ریلی وارد کار شوند.



این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین کمیسیون شرکت راه آهن را مکلف کرد شرایط سیر قطار کامل اعم از کشنده و ناوگان برای بخش خصوصی را ظرف سال اول برنامه فراهم کند تا این بخش بتواند وارد حوزه ریلی کشور شود.



وی بیان کرد: همچنین کمیسیون وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تا با همکاری بانک مرکزی و شورای عالی مناطق آزاد، زیرساخت‌های مربوط به بنادر کشور را با مشارکت بخش خصوصی ایجاد کند.



حسینی ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که سازمان امور مالیاتی با همکاری هیئت دولت مشوق های را برای تسهیل در ایجاد زیرساخت‌های بنادر فراهم کند.



عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که صدور و تمدید مجوز کارخانجات معادنی که فاصله آنها با خطوط ریلی کمتر از ۵۰ کیلومتر است، منوط به تولید ریل برای این معادن، باشد.



حسینی با اشاره به مباحث اقتصاد دریا محور در لایحه برنامه هفتم توسعه ادامه داد: عمده بررسی های کمیسیون در این بخش به سمت تسهیلگری بود از این رو مقرر شد که در این حوزه یک سری بسته‌های تشویقی برای استان‌هایی که ساحلی نیستند، مدنظر قرار گیرد.



وی با اشاره به موضوع آب شیرین کن‌ها و توجه به این بخش، بیان کرد: در این بخش مقرر شد برای توسعه آب شیرین‌کن‌ها و انتقال آن به صنایع با اولویت استان‌ها با مشارکت بخش خصوصی و دولتی ، کارها پیش رود.



حسینی تاکید کرد: همچنین کمیسیون مقرر کرد برای استان‌های فراساحلی بسته‌های اقتصادی تعریف شود تا نسبت به صدور مجوزها تسهیلگری شده و اقتصاد دریا محور به جریان بیافتد. همچنین ما در این بخش ۲.۶ میلیون تن ظرفیت آبزی پروری را پیش بینی و هدف گذاری کردیم و تلاش داریم توسعه بنادر در این بخش‌ها رخ دهد.



وی بیان کرد: همچنین موضوع بانکرینگ در این بخش پیش بینی شده است و کمیسیون مصوب کرد تا حوزه بانکرینگ کشور با ظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها ایجاد شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 366452
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار