خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/22 - 14:08
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
رشیدی‌کوچی در گفت‌وگو با خانه ملت؛

سدهای «درودزن» و «سیوند»  سیلاب منطقه را کنترل می‌کنند/ به شدت به بارندگی‌های پاییز و زمستان نیازمندیم

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدوارم پیش‌بینی‌ بارندگی‌های پاییز و زمستان محقق شود زیرا ما به شدت به این بارندگی‌ها نیاز داریم؛ عنوان کرد:  در مرودشت و پاسارگاد دو سد بزرگ «درودزن» با حجم مخزن یک میلیارد متر مکعب و سد «سیوند» که عملاً خشک است را داریم و این دو سد می‌تواند سیلاب‌های منطقه را کنترل کند.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشتف پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به پیش‌بینی‌های اخیر کارشناسان هواشناسی مبنی بر بارش باران‌های غیرمعمول و سیل‌آسا در پاییز و زمستان سال جاری و راه‌های کاهش آسیب‌های ناشی از آن، گفت: فکر نمی‌کنم میزان بارندگی‌ها به اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شود، باشد اما در حوزه انتخابیه بنده در مرودشت و پاسارگاد دو سد بزرگ داریم؛ یکی سد «درودزن» با حجم مخزن یک میلیارد متر مکعب که بسیار فعال است و دیگری سد «سیوند» که عملاً خشک شده است و آبی پشت دیواره سد نیست و این دو سد می‌توانند سیلاب‌های منطقه را کنترل کنند. 



نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه می‌توان تهدید بارندگی‌های شدید را به فرصت تبدیل کرد، گفت: دغدغه ما به عنوان  یک منطقه کشاورزی با حدود 80 هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه، این است که بتوانیم از این بارندگی‌ها در بحث کشاورزی استفاده کنیم.



رشیدی کوچی با بیان اینکه دولت باید اقداماتی برای افزایش بهره‌وری این سدها انجام بدهد، اضافه کرد: کانال‌های آبرسان از مجموعه سد درودزن فرسوده‌اند و مشکل دارند، خود سد هم سال‌ها است که لای‌روبی نشده و از حجم مخزن یک میلیارد متر مکعبی که برای آن در نظر گرفتند، عملاً شاید بین 700 تا 800 میلیون متر مکعب الان ظرفیت داشته باشد.



وی افزود: در قسمت آبخیزداری دولت و مجلس اقداماتی انجام دادند، اما به نظر می‌رسد که باید عملی کردن تصمیمات را تسریع کنند. دو الی سه منطقه در حوزه انتخابیه بنده داریم که قبلاً هم سیل آمده و بحرانی هستند و در حال انجام بحث آبخیزداری‌اش هستیم و امیدواریم تا مهرماه به اتمام برسد؛ یعنی تامین اعتباری لازم دارد تا بتوانیم این آب‌ها را ذخیره‌سازی کنیم.



نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: امیدوارم پیش‌بینی‌ بارندگی‌های پاییز و زمستان محقق شود زیرا ما به شدت به این بارندگی‌ها نیاز داریم. بالاخره اگر این پدیده اتفاق بیفتد هر چقدر هم زیرساخت‌ها قوی باشد، باز هم حتماً آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت. لذا باید اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رسیدن خسارت‌ها مخصوصاً در بخش کشاورزی و دامداری و کنترل سیلاب‌ها انجام شود. گاهی با یک شیار زدن ساده می‌توان جلوی یک سیلاب را گرفت و آب را به جای دیگری هدایت کرد. در هر حال بارندگی‌های امسال به گونه‌ای باشد که نفع آن بیشتر از ضررش باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 368074
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار