خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/14 - 14:45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
گودرزی:

راهبرد برد- برد در تعامل با اروپا تدوین شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مثبت ارزیابی کردن رفت وآمدهای دیپلماتیک اما تاکید کرد که برای نتیجه بخش بودن تعاملات بااروپا باید راهبرد برد- برد تدوین شود.

مسعود گودرزی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره سفر بورل به ایران و تاثیر آن بر روابط ایران و اروپا گفت:  انتظار ما از بازیگران بین المللی باید بر اساس میزان قدرت و اثرگذاری آنها باشد؛ واقعیت آن است که اتحادیه اروپا با وجود عضویت کشورهای متعدد اما از لحاظ سیاسی و اقتصادی متاثر از دو کشور یعنی فرانسه و آلمان بوده که از آن تحت عنوان محور برلین- پاریس یاد می‌شود.



نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر دو کشور آلمان و فرانسه کشورهای اروپایی دیگری در رده بعدی تاثیرگذاری در اتحادیه اروپا هستند گفت: با این همه اما کلیت اتحادیه اروپا تحت تاثیر قدرت های برتری همچون آمریکا است به طوریکه در ماجرای برجام شاهد بودیم بعد از خروج آمریکا از توافق برجام و با وجودی که همه اروپایی ها در توافق حضور داشتند اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد حتی در این زمینه راهکارهایی همچون اینستکس درنظر گرفته شد که باز هم به جایی نرسید و حتی با فشار آمریکا از آن عقب نشینی کردند.



وی با بیان اینکه تجربه رفتار اروپا نشان از آن  دارد که نمی‌توان چندان امیدی به آنها داشت گفت: البته نمی توان باب رفت وآمد را بست زیرا ما به خود تحریمی اعتقاد نداریم کما اینکه بعضی از این رفت و آمدها منجر به شناخت بیشتر اروپایی ها شد و توانست در مذاکرات سودمند باشد.



گودرزی درباره دلایل چنین رفت وآمدهایی گفت: اروپایی ها در حوزه اقتصادی شرکت هایی را در مناطق مختلف از جمله خاورمیانه در اختیار دارند که برای فعال نگه داشتن آنها نیازمند ارتباط با کشورها از جمله ایران هستند. علاوه بر این اروپایی‌ها ایران را به عنوان کشوری تاثیرگذار در مسائل منطقه‌ای می‌دانند و بر همین اساس در تلاشند تا کانال های ارتباطی با ایران را حفظ کنند.



این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه برای نتیجه بخش بودن ارتباطات بین ایران و اروپا باید یک استراتژی برد- برد تعریف شود گفت: با این اقدام دست کم ایران در تعاملات خود با اروپا به گونه ای برنامه ریزی خواهد کرد که منافع کشور به ویژه در شرایط تحریم تامین شود.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مسائلی که ایران باید در تعاملات خود با اروپا بر آن تمرکز داشته باشد فروش نفت و در مرحله بعد دربافت ارز حاصل از فروش نفت است، ایران باید در مراودات خود بر مکانیزمی که بتواند این دو هدف را تسهیل کند تمرکز داشته و طرف اروپایی را برای تحقق آن مجاب کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 295064
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار