اسماعیلی:
دولت در متمم بودجه 2 درصد درآمد برای نوسازی مدارس فرسوده را در نظر بگیرد/ جمعیت 17 میلیونی دانش آموزی در کشور به دور از چشم انداز اعتباری است
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه مصوبه تصویب شده مجلس مبنی بر اختصاص 2 درصد درآمد از مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده اختصاص داده شود، گفت: آموزش و پرورش با رشد جمعیت دانش آموزی در سالهای اخیر روبرو بوده است که باید فضای لازم را برای تحصیل آنان فراهم میکرد، اما متاسفانه هنوز این امکان میسر نشده، از طرفی هر ساله آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه است.
مهدی اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت پیرامون بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده، گفت: طی ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته جهش جمعیت دانش آموزی را در کشور شاهد بودیم و در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون دانش آموز در سطح کشور داریم که قریب به ۵ میلیون نفر در یک دهه اخیر به جمعیت دانش آموزی کشور اضافه شده است و متناسب با این جمعیت آماری مسئولان آموزش و پرورش و سایر ارگانهای تصمیمگیر نتوانستند اعتبارات لازم را در نظر گیرند.
نماینده مردم میانه در مجلس دوازدهم با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص 2 درصد درآمد از مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده؛ تاکید کرد: با اجرایی شدن مصوبه مذکور آموزش و پرورش، شاهد تخریب و نوسازی مدارس قدیمی و جهش اعتباری خواهیم بود اما متاسفانه امسال در لایحه بودجه دولت این رقم دیده نشد.
دولت در متمم بودجه مدارس فرسوده را ببیند
نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریعتر دولت در متمم بودجه این مسئله را ببیند تا مجوز لازم که به طور قانونی صادر شده عملیاتی شود و اعتباراتی برای ترمیم، مقاوم سازی و ایمن سازی مدارس کشور را داشته باشیم، متاسفانه دانش آموزان ما در برخی از مدارس پر خطر به تحصیل میپردازند که هرچه سریعتر باید در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد.
اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه جهش جمعیت دانش آموزی نیازمند فضای بسیار بزرگی است، افزود: آموزش و پرورش با رشد جمعیت دانش آموزی در سالهای اخیر روبرو بوده است که باید فضای لازم را برای تحصیل آنان فراهم میکرد، اما متاسفانه هنوز این امکان میسر نشده، از طرفی هر ساله آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه است.
وجود خیرین مدرسه ساز یکی از ظرفیتهای مهم در حوزه مدرسه سازی است
وی با بیان اینکه وجود خیرین مدرسه ساز یکی از ظرفیتهای مهم در حوزه مدرسه سازی است، گفت: در سنوات گذشته حجم بسیار بزرگی از فضای آموزشی را خیرین مدرسه ساز برای ساخت و ساز مدارس تقبل میکردند اما این اواخر طرحی را با همکاری دولت و خیرین مدرسه ساز شاهد بودیم که طی آن حدود ۵۰ درصد هزینه مدارس توسط آنان پرداخت شود و مابقی آن را دولت تقبل میکرد، برابر گزارشات واصله بسیاری از خیرین برای ساخت پروژهها به تعهدات خود عمل کردند و دولت باید هرچه سریعتر در این راستا به قول خود عمل کند تا مدارس نیمه تمام به موقع در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما مبتنی بر چندین رکن اساسی شکل گرفته است، ادامه داد: یکی از ارکان مهم نظام آموزشی ما معلمان هستند که توزیع نیروی انسانی باید عدالت محور باشد به این مفهوم که امکانات لازم و نیروی انسانی در شهرها و مراکز استانها که در اختیار دانش آموزان آن منطقه قرار میگیرد باید ببینیم آیا در مناطق روستایی نیز به همین نحو عمل میشود یا خیر.
وی با بیان اینکه تجهیزات آموزشی رکن دیگر آموزش و پرورش است، یادآور شد: به دلیل انفجار دانش و اطلاعات باید برنامهها و محتواهای آموزشی به روز را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم، لذا انتقال دانش در برخی موارد نیاز به فناوریهای جدید دارد، بسیاری از مناطق، شهرستانها و روستاهای ما فاقد فناوریها و امکانات نوین هستند که این مسئله به دور از عدالت آموزشی است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم استانداردسازی فضای آموزشی را یک اصل دانست و خاطر نشان کرد: در واقع یک فضای استاندارد برای نظام آموزش و پرورش مدارس تعریف شده باید ببینیم این استانداردسازی در فضای آموزشی سطح کشور برابر قانون استانداردهای لازم صورت گرفته یا خیر، بی تردید با در نظر گرفتن تمام این موارد به عدالت آموزشی نزدیکتر خواهیم شد؛ امیدواریم که مسئولان در راستای توجه به عدالت آموزش و پرورش اقدامات عملی و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار تمامی آحاد دانش آموزان جامعه ایران اسلامی قرار دهند./
پایان پیام