خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/15 - 08:47
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
با شعار نمی توان محیط زیست را حفظ کرد

در سایه بی توجهی سایه درختان کم می‌شود

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی‌که آتش غفلت بر خرمن بی توجهی می‌‌افتد، تر و خشک را با هم می سوزاند و امروز به بهانه روز درختکاری به رسم هر ساله اگر از کلیشه‌ها رها نشویم مرگ طبیعت پایانی برای زندگی بشر خواهد بود.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آتش سوزی درختان در سایه بی توجهی مسئولان گفت: زمانی که آتش غفلت بر خرمن بی توجهی می‌افتد، تر و خشک را با هم می‌سوزاند و امروز به بهانه روز درختکاری به رسم هر ساله اگر از کلیشه‌ها رها نشویم مرگ طبیعت پایانی برای زندگی بشر خواهد بود با توجه به رابطه تنگاتنگ میان زندگی انسان و محیط زیست؛ تجربه ثابت کرده هر میزان به محیط زیست دست درازی کنیم بی شک به همان نسبت زندگی بشر به مخاطره می‌افتد.



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شمار آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران طی یکسال اخیر، بیش از اندازه بوده و دیگر نمی‌توان خوش بینانه آن‌ را در شمار «بلایای طبیعی» محسوب کنیم و فقط یک سازمان را متولی این امر بدانیم.



آیا می‌توان با شعار محیط زیست را حفظ کرد



سعیدی با اشاره به شعار روز جهانی محیط زیست تاکید کرد: شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۱ به نام «احیای اکوسیستم ها» در سه محور بازنگری، بازآفرینی و احیای اکوسیستم پایه ریزی شد اما توجه داشته باشیم این شعار در کشور ما چه میزان به مرحله اجرایی شدن رسیده است و امروز در روز درختکارى شعارهای دیگری برای حفاظت از محیط زیست مخابره کنیم، آیا تاکنون توانستیم با شعار طبیعت را حفظ کنیم؟!



وی در ادامه یادآور شد: کشور ما در فلات نیمه خشک قرار دارد و نسبت به سایر کشورها از مراتع و جنگل‌های کمتری برخوردار است بر همین اساس باید از جنگل‌ها بیش از گذشته حفاظت کنیم و این موضوع تنها مختص به سازمان محیط زیست نیست بلکه سازمان‌ها و نهادهای مختلف دیگر نیز در حفظ و نگهداری آنها نقش دارند.



طبق آمارهای منتشر شده حدود ۱۴ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور تنها در یک دهه‌ گذشته رخ داده است که این رقم در جای خود قابل جبران نخواهد بود



عضو فراکسیون محیط زیست در ادامه تاکید کرد: طبق آمارهای منتشر شده حدود ۱۴ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور تنها در یک دهه‌ گذشته رخ داده است که این رقم در جای خود قابل جبران نخواهد بود و احیای محیط زیست طی ۱ الی ۲ سال و حتی یک دهه ممکن نیست، با توجه به میزان بارندگی پاییز و زمستان امسال ، پیش بینی ناخوشایندی مبنی بر افزایش گسترده آتش سوزی در سال آینده رقم می‌خورد.



وی در ادامه اظهار کرد: فراکسیون محیط زیست در طی یکسال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای دوباره محیط زیست به ویژه جنگل‌ها داشته است تا جایی که شاهد افزایش اعتبارات اختصاص داده شده به این حوزه نسبت به سال‌های گذشته بودیم، امیدواریم در سال آتی شاهد بهبود وضعیت جنگل‌ها به ویژه محیط بانان باشیم.



مجلس تنها پیگیر مطالباتی نیست که با تغییرمدیریت‌ها حاصل شد



سعیدی افزود: در شرایط فعلی و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با توجه به تغییراتی که در ریاست سازمان محیط زیست شاهد آن بودیم؛ مجلس تنها پیگیر مطالباتی نیست که با تغییرمدیریت‌ها حاصل شد بلکه به دنبال جبران خساراتی است که به محیط زیست به ویژه جنگل‌ها وارد شده است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: آتش سوزی جنگل‌ها به دو صورت به وقوع می‌پیوندد، در مرحله نخست به شکل طبیعی ناشی از فوران آتشفشان، گرم شدن سطح زمین یا فعل انفعالات شیمیایی طبیعی رخ می‌دهد، اما زمانی که عوامل انسانی در آن دخیل شوند به‌ صورت آگاهانه و مغرضانه یا به صورت ناآگاهانه و سهوی دست به آتش‌سوزی می زنند که تبعات گسترده‌ای را به دنبال دارد.



در طبیعت چیزی به جز رد پا باقی نگذاریم



سعیدی با اشاره به گردشگری در طبیعت یادآور شد: «در طبیعت چیزی به جز رد پا باقی نگذاریم و چیزی جز عکس بر نداریم» جمله ای که باید با دل و جان بر در و دیوار شهر بنویسم تا کمتر شاهد آسیب زدن بشر به طبیعت باشیم در آستانه سال جدید مردم بیش از هر زمان دیگر گردشگری طبیعت در فصل بهار را انتخاب می کنند، چه خوب است که با روشن کردن آتش و رها کردن زباله گامی برای مرگ طبیعت برندارند، فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی و مدارس بهترین گزینه برای حفاظت از محیط زیست به ویژه جنگل‌ها است.



«یک درخت، یک زندگی» پویشی برای زندگی



نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تاکید به پویش امسال روز درختکاری، گفت: انجمن اهدای عضو ایرانیان با هدف ارتقای فرهنگ اهدای عضو در کشور همزمان با روز درختکاری، پویشی تحت عنوان «یک درخت، یک زندگی» راه اندازی کرد تا این امر شروعی نو برای تقویت فرهنگ اهدای عضو در بین مردم باشد، سالانه در ایران پنج تا هشت هزار مورد مرگ مغزی رخ می‌دهد که این ماجرا بی ارتباط با مرگ طبیعت نیست.



بیشتر بخوایند:





عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در پایان خاطر نشان کرد: راه اندازی چنین پویش‌هایی از طرف هر سازمان و نهاد با هدف احیای زندگی نشان از اهمیت و برابری زندگی بشر با طبیعت است، اگر بخواهیم به نوع دیگر این موضوع را تفسیر کنیم احیای محیط زیست یعنی حیات دوباره بشر./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 338252
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار