خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/10/30 - 18:23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
علیرضابیگی در واکنش به عدم راه‌اندازی SPV مطرح کرد؛

حسن نیت اروپا با استفاده از یک بانک برای مراودات مالی با ایران اثبات می‌شد نه ایجاد کانال مالی

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس معتقد است کانال مالی راه خیرخواهانه‌ای برای برقراری مراودات مالی با ایران نبود و اگر اروپا نسبت به ما حسن نیت داشت باید حداقل یک بانک را با ایران مرتبط می‌کرد.

احمد علیرضابیگی  در گفت‌و‌گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت، با تأکید بر اینکه SPV هیچگاه راه اندازی نخواهد شد، گفت: ایجاد این سازوکار یک بازی از سوی اروپایی ها علیه ایران بود و اگر آنها حسن نیت داشتند باید به جای راه اندازی کانال مالی اقدام به استفاده یا تأسیس حداقل یک بانک برای مراودات مالی با ایران می کردند.



نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اگر کانال مالی ایران و اروپا راه اندازی می شد حجم تبادل میان ایران و اتحادیه 6 میلیارد دلار بود اما اروپایی ها لزوما حتی حاضر نیستند یک بانک در این خصوص به ایران معرفی کنند و به دنبال راه اندازی کانال مالی هستند.



امروز بهترین بستر برای تجارت میان ایران و ترکیه فراهم شده و کشورهای آسیایی با ایجاد یک پول واحد می‌توانند در عرصه اقتصاد بین‌الملل بدون تهدید دلار حضور یابند.



وی در ادامه با بیان اینکه تصور تعارض منافع میان اروپا و آمریکا آدرس اشتباه است، اظهار کرد: باید در حوزه تجارت بین المللی با کشورهایی که در معرض تهدید دلار قرار گرفته اند طرف مذاکره شویم و در نهایت به یک پول آسیایی مشترک در قاره خود برسیم تا معاملات میان کشورهایی همچون ایران، ترکیه، پاکستان، هندوستان، روسیه و ترکیه را میسر کند.



علیرضابیگی ادامه داد: امروز بهترین بستر برای تجارت میان ایران و ترکیه فراهم شده که به واسطه مشترکات زیاد از جمله مرز و منافع مشترک، فواید بسیاری دارد همچنین از آنجایی که هر دو کشور به خاطر تغییر نرخ دلار دچار آسیب هایی شده ایم باید با آغاز نوع دیگری از تجارت میان خود و با همراهی روسیه، شیوه نویی را برای اقتصاد بین المللی خود برگزینیم.



وی اضافه کرد: امروز این باور قوی در تعیین کنندگان خط مشی در کشورهای آسیب دیده از سیاست های آمریکا به وجود آمده و صرفا نیاز به تأمین زیرساخت ها است تا بتوانیم روی پای خود بایستیم.



عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پایان با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی اخیرا در حوزه SPV به درستی عمل نکرد، خاطرنشان ساخت: حتی اگر سازوکار SPV راه اندازی شود به گفته اروپا در چند ماه ابتدایی خود کارایی نخواهد داشت از این رو قبری که الان بالای سر آن گریه می کنیم در واقع مرده ای ندارد و اروپایی ها  فقط وقت ما را تلف کرده اند./



پایان پیام

  • کد خبر : 272149
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار