خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/31 - 09:06
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
بخشی پور با انتقاد از هزینه تراشی سازمان میراث فرهنگی

ثروت آفرینی و اشتغال در حوزه گردشگری منوط به حمایت از فعالان این حوزه است

نماینده مردم اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس با تأکید بر ضرورت توجه به حوزه گردشگری، گفت: از وزیر میراث فرهنگی و مدیران آن وزارتخانه توقع حمایت همه جانبه از فعالان و دست اندرکاران در این عرصه را داریم چرا که این امر می‌تواند برای کشور ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی بسیار بالایی داشته باشد.

مجتبی بخشی پور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری، اظهار کرد: ایران به عنوان یک کشور با تمدن عظیم، غنای فرهنگی بسیار بالا و طبیعت زیبا، از پتانسیل کم‌نظیری در زمینه گردشگری برخوردار است.



نماینده مردم اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه کشور ما نتوانسته از این ظرفیت عظیم خود به خوبی بهره ببرد، گفت: توسعه گردشگری مستلزم معرفی جاذبه‌ها و ایجاد امکانات رفاهی مناسب و جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.



وی تأکید کرد: به علت تعداد بسیار زیاد آثار باستانی و بناهای تاریخی در کشور، دولت حتی از عهده نگهداری و مرمت بسیاری از آنها بر نمی‌آید و بسیاری از ابنیه تاریخی و بافت سنتی کشور در حال نابودی است، در صورتی در بسیاری از کشورها با استفاده از فضاهای سنتی و تاریخی خود و فراهم کردن امکانات مناسب پیرامون آنها، بیشترین توریست را جذب می‌کنند.



بخشی پور، مهیا کردن شرایط برای ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در موضوع گردشگری و سیاست‌گذاری درست دولت را چاره کار دانست و بیان کرد: یکی از هنرهای دولت‌ها، ترغیب و جذب توان و سرمایه بخش خصوصی در راستای اهداف خود و ایجاد منفعت عمومی است که این امر باید مورد توجه جدی دولتمردان قرار بگیرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: از وزیر میراث فرهنگی و مدیران آن وزارتخانه توقع حمایت همه جانبه از فعالین و دست اندرکاران در این عرصه را داریم چرا که این امر می‌تواند برای کشور ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی بسیار بالایی داشته باشد.



وی ضمن گلایه از برخی تصمیمات غیرکارشناسانه در حوزه گردشگری، گفت: برخلاف انتظارات، متاسفانه اخیرا شرکت توسعه گردشگری ایران که در سال‌های اخیر با وجود شیوع بیماری کرونا و زیانی که از این ناحیه متوجه بخش گردشگری شد، نه تنها هیچ گونه حمایتی از شرکت زیرمجموعه خود در استانها نکرده است، بلکه در حال اقدام در جهت تضعیف شرکت توسعه گردشگری استان‌ها است. 



بخشی‌پور افزود: شرکت توسعه گردشگری ایران در یک اقدام مخرب قصد منفک کردن بعضی از هتل‌ها و مراکز اقامتی از شرکت‌های استانی ‌زیرمجموعه خود از جمله در استان کرمانشاه را دارد، که این کار موجب ضربه خوردن به این شرکت‌ها که متولی توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان‌ها هستند، می‌شود.



وی با بیان اینکه به جای کارهای اینچنینی که موجب تضعیف صنعت گردشگری کشور می‌شود، از شرکت توسعه گردشگری ایران انتظار سرمایه‌گذاری و تعریف پروژه های جدید در استان‌ها می‌رفت، ابراز داشت: متاسفانه این شرکت با برداشت کلیه درآمدهای بعضی شرکت‌‌های استانی، استقلال آنان را نیز سلب کرده است.



بخشی‌پور بیان کرد: شرکت توسعه گردشگری همچنین بابت مدیریت برخی هتل‌ها، سالانه چند صد میلیون صرفا هزینه اجاره از شرکت‌های استانی دریافت کرده است و افزود: این چه نوع حمایتی از سوی شرکت مادر است که به دنبال ضربه زدن به زیرمجموعه های خود است؟



نماینده مردم اسلام‌آباد و دالاهو در مجلس اعلام کرد: اینجانب به عنوان نماینده مردم ، با جدا شدن این مراکز اقامتی از شرکت‌های استانی بویژه در استان کرمانشاه که موجب خروج درآمدهای استانی و صرف آن در جاهای دیگر و همچنین بیکاری جوانان این استان می‌شود، مخالفم. 



بخشی‌پور از وزیر میراث فرهنگی تقاضا کرد ضمن رسیدگی فوری به این موضوع، دستور دهد استقلال کاری و مالی به شرکت‌‌های استانی داده شود تا حق برداشت از حساب درآمدها نیز در اختیار خود آنها باشدـ



وی در ادامه به موضوع گردشگری در استان کرمانشاه پرداخت و ضمن اشاره به ظرفیت‌ بالای گردشگری در جای جای این استان، بیان داشت: استان کرمانشاه دارای پتانسیل‌ها و جاذبه‌های فراوانی از نظر طبیعی، فرهنگی و صنایع دستی است ولی متأسفانه آنطور که باید از آن استفاده نمی‌شود.



بخشی‌پور یادآور شد: در سند توسعه ملی کرمانشاه آمده است که استان کرمانشاه قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری کشور را دارد و این امر قابل تحقق است و نیاز به نگاه و برنامه ویژه از سوی وزارتخانه مربوطه دارد.



 وی با تأکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه و معرفی جاذبه‌های گردشگری آن، بیان کرد: باید امتیازات لازم برای تشویق و جذب سرمایه‌گذاران در بخش صنایع دستی و گردشگری استان فراهم شود و کرمانشاه به عنوان یکی از استانهای دارای اولویت در این زمینه قرار گیرد.



این نماینده مجلس با اشاره به همجواری استان کرمانشاه با کشور عراق و اقلیم کردستان، گفت: در استان ظرفیت مناسبی برای توسعه «گردشگری سلامت» وجود دارد که می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد و باید بیش از پیش به آن توجه شود.



بخشی‌پور بیان کرد: مجلس از توسعه صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت خواهد کرد و دولت نیز باید زمینه و تسهیلات لازم را فراهم کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 327612
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار