خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/08/23 - 14:14
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
لاهوتی:

تعدیل نیروی شهرداری به افزایش کیفیت خدمات شهری منتهی می‌شود/بخشی از فعالیت‌های این نهاد باید برون‌سپاری شود

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، تعدیل نیروی شهرداری را راهی برای افزایش کیفیت خدمات حوزه شهری دانست و بر ضرورت برون‌سپاری خدمات این نهاد تاکید کرد.

مهرداد لاهوتی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، برنامه حناچی مبنی بر اجرای سیاست اقتصاد مبتنی بر فرهنگ را یکی از روش‌های کارآمد برای اداره شهر دانست و افزود: ما اگر از اقدامات شهرداری تعریفی داشته باشیم آن را نهادی می‌دانیم که با تقاضای مردم شکل گرفته و به دولت اجازه داده‌اند به دلیل اینکه نمی‌تواند به تنهایی به اداره شهر بپردازد، نهادی تحت عنوان شهرداری تاسیس کند که به مسئولان به‌منظور ارائه خدمات به شهروندان کمک کند، بنابراین سهامداران این نهاد عمومی غیر دولتی مردم هستند.



مدیریت شهری حلقه‌ای از همکاری مردم، شورای شهر و شهرداری است



نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اعضای هیات مدیره‌ای هم که تحت عنوان شورای شهر از طرف مردم انتخاب می‌شوند، شهردار را به عنوان مدیرعامل این نهاد انتخاب می‌کنند، بنابراین این حلقه‌ها به هم پیوسته است و شهردار تابعی از سیاست‌ها و مجری برنامه‌های شورای شهر بوده و شورای شهر نیز تابعی از سیاست‌های جامعه است.



وی تصریح کرد: امروزه در کشورهای دنیا برای نحوه اداره شهر از مردم نظرسنجی کرده و با آنها مشورت می‌کنند که چه امکانات جدیدی در حوزه شهری مورد نیاز است، کما اینکه اگر در محله‌ای ایستگاه آتشنشانی وجود داشته باشد، برای ایجاد ایستگاه بعدی حتما از مردم آن محله نظرسنجی می‌کنند.



 



فرهنگسازی اقدامات شهرداری را تکمیل می‌کند  



لاهوتی خاطرنشان کرد: شهرداری حتما باید فرهنگسازی برای مشارکت مردمی در جهت اداره صحیح شهر را در دستورکار خود قرار دهد، کما اینکه رفع آلودگی هوا بدون کمک مردم امکانپذیر نیست یا توسعه حمل و نقل عمومی در صورتی که شهروندان بجای وسیله نقلیه شخصی از امکانات این بخش استفاده نکنند، بی‌فایده خواهد بود.



وی اظهار کرد: هم‌اکنون شهرداری اعلام کرده است که خودروها باید حتما معاینه فنی داشته باشند، اما تا زمانی که فرهنگسازی نشده و این اطمینان حاصل نشود که این اقدام نه تنها هزینه‌ای را به شهروندان تحمیل نمی‌کند، بلکه برای رفع معضلات شهر از جمله آلودگی هوا که سرطان ایجاد می‌کند و ارتقای کیفیت ارائه خدمات شهری، هزینه می‌شود، قطعا مردم برای مراجعه به مراکز صدور معاینه فنی پیشگام هم می‌شوند.



 



مردم باید از محل هزینه‌کرد عوارض آگاه شوند



لاهوتی گفت: اگر قرار باشد در موضوع پسماندها هر کدام از شهروندان تهرانی زباله‌های خود را در سطح شهر رها کنند، قطعا شهرداری را در روند ارائه خدمات با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین لازم است با فرهنگسازی زمینه مشارکت مردمی در جهت ریختن زباله در محل‌های تعبیه شده در سطح شهر نیز فراهم شود، همچنین در مورد پرداخت عوارض نیز مردم باید بدانند که درآمد حاصل از آن برای بهبود کیفیت ارائه خدمات شهری هزینه می‌شود، بنابراین خود از این بخش منتفع می‌شوند.       



وی با اشاره به موضوع تعدیل نیروی انسانی که در دستورکار شهرداری قرار دارد، تاکید کرد: این اقدام صحیحی است که در پی آن بجای اینکه با تعداد زیادی از کارمندان طرف باشیم کارها را واگذار می کنیم به این صورت که هر منطقه ای در تهران بحث جمع آوری پسماندها و نظافت شهری را به بخش خصوصی واگذار کند تا شهرداری بجای اینکه به 10 هزار نفر روبرو باشد با 5 شخصیت حقوقی روبرو باشد که هم باعث افزایش کیفیت خدمات شود و هم از نظر اقتصادی به شهرداری کمک کند.



 



شهرداری از طریق درآمد-هزینه اداره می‌شود



لاهوتی بیان کرد: شهرداری از طریق درآمد-هزینه اداره می‌شود و چنانچه فقط به هزینه توجه کند و به دنبال کسب درآمد نباشد، واقعا نمی‌توانند شهر را به خوبی اداره کند و به بن بست می‌رسد.



این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: یک روش غلطی که مدیران سابق شهرداری در پیش گرفتند، این بود که، به این موضوع اشاره می‌کردند که شهرداری بدهی زیادی دارد، و این در حالی است که همان اندازه که بدهی دارد مطالبات هم دارد، ضمن اینکه در هر بخش یک سری تعهدات بجا مانده و یک سری درآمدهای وصول‌نشده وجود دارد، بنابراین شهردار کنونی نیز باید این دو مورد را در کنار هم ببیند و برای مشکلات گذشته وقت نگذارد، بلکه فصل جدیدی در حوزه مدیریت شهری ایجاد کرده و به اجرای برنامه‌هایی که برای اداره پایتخت دارد، بپردازد.



رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: شهردار جدید تهران باید چند هدف بزرگ را برای خود تعریف کند و برای نیل بدان‌ها تلاش کند که قطعا روشی اثرگذار در جهت تامین مطالبات عمومی و ارتقای کیفیت ارائه خدمات شهری خواهد بود./



 



 



 



پایان پیام

  • کد خبر : 266571
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار