خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/08/18 - 14:38
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محمدی:

تعدد دستگاه‌های مرتبط با آموزش فنی و حرفه‌ای مشکل‌ساز شده‌اند/تاخیر در تشکیل شورای هماهنگی دستگاه‌ها

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تعدد دستگاه‌های مرتبط با فنی و حرفه‌ای مشکل‌ساز شده‌اند از انتقاد کمیسیون متبوعش از تاخیر در تشکیل شورای هماهنگی دستگاه‌های مذکور خبرداد.

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه حدود یک سال پیش قانون "نظام جامع آموزش وتربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی" با هدف هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زیرنظر معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شد، گفت: قرار بود محل تشکیل دبیرخانه این شورا در وزارتخانه کار باشد اما باوجود گذشت نزدیک به یک سال هنوز خروجی و اقدامی ازسوی این شورا دیده نشده است.



تقسیم کار، مشخص شدن نیازها، جهت دادن امور و... ازجمله اقدامات مفید شورای هماهنگی دستگاه آموزش مهارت فنی خواهد بود این درحالی است که تعدد دستگاه‌های مرتبط با فنی و حرفه‌ای مشکلاتی ایجاد کرده است.  



تعدد دستگاه‌های مرتبط با فنی و حرفه‌ای مشکلاتی ایجاد کرده است  



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شورا باید با حضور روئسای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر دستگاه‌های مرتبط با آموزش‌های فنی تشکیل جلسه دهند تا هماهنگی‌های لازم میان دستگاه صورت گرفته و از موازی‌کاری پرهیز شود، افزود: تقسیم کار، مشخص شدن نیازها، جهت دادن امور، بررسی نیازها و... ازجمله اقدامات مفید این شورا خواهد بود این درحالی است که تعدد دستگاه‌های مرتبط با فنی و حرفه‌ای مشکلاتی ایجاد کرده است.  



تنها 15درصد دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی هستند



وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات در یک سال گذشته چندین بار به دلیل تاخیر در تشکیل شوراء به دستگاه‌های مربوطه تذکر داده است و انتقادهایی نسبت به کم کاری آن‌ها دارد، ادامه داد: دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز با هدف مهارت‌آموزی تاسیس شده‌اند اما متاسفانه در طول زمان از فلسفه و هدف اصلی خود دور شده‌اند تا جایی که تنها 15درصد دانشجویان آن‌ها فنی هستند در حالی که باید بیش از 30درصد دانشجویان فنی باشند.



هدف قانون "نظام جامع آموزش فنی، حرفه‌ای؛ جلوگیری از موازی‌کاری در مهارتآموزی



محمدی با بیان اینکه قانون بسیار مترقی و پیشرفته "نظام جامع آموزش وتربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی" با هدف جلوگیری از موازی‌کاری در مهارتآموزی تصویب شد، توضیح داد: هرچند براساس قانون مذکور شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، بدون ایجاد تشکیلاتی جدید با نقش سیاستگذاری، برنامه‌ریزی کلان، تنظیم‌گری، تضمین کیفیت، طراحی و نظارت در اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظارت بر آموزش فنی باید تشکیل شود اما متاسفانه با گذشت 10 ماه از تصویب این قانون هنوز تشکیل جلسه نداده است.



تاخیر در تشکیل شورای هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: براساس قانون دبیرخانه باید ظرف 6 ماه تشکیل شود که پیشنهاد کمیسیون استقرار دبیرخانه در سازمان فنی و حرفه‌ای بود چراکه ارگان‌های متولی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به دنبال مدرک‌گرایی هستند و تنها سازمانی که به مهارت‌آموزی اهمیت داده سازمان فنی و حرفه‌ای است./



پایان پیام

  • کد خبر : 266158
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار