امامی راد:
اعتبارات صندوق ذخیره ارزی مسیری برای نوسازی مدارس است/ حدود ۱۹ درصد مدارس کشور نیازمند نوسازی هستند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیتها برای نوسازی مدارس بهره بگیریم، گفت: استفاده از تمام پتانسیلهای آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس فرسوده فرصتی در جهت اجرای عدالت آموزشی خواهد بود، حتی اگر این فرصت مربوط به استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی در ساخت مدرسه باشد.
حسین امامی راد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص نوسازی مدارس فرسوده در کشور، گفت: با تمام تلاشهای صورت گرفته در دولتها هنوز شاهد مدارس فرسوده و تخریبی در کشور هستیم که نیازمند همت والای دولتمردان برای نوسازی هستند.
نماینده مردم چناران، طرقبه شاندیز و گلبهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱۹ درصد مدارس کشور نیازمند نوسازی و بازسازی هستند، افزود: هم اکنون حدود ۳ میلیون دانش آموز در مدارس فرسوده مشغول به تحصیل هستند، نوسازی مدارس فرسوده در اعتبارات بودجه سالانه و همچنین در برنامه هفتم توسعه به وضوح دیده شده است اما با تمام ظرفیتهای در نظر گرفته شده باز هم شاهد مدارس تخریبی و حتی کپری در برخی از استانهای کشور هستیم؛ همچنین سرانه آموزشی حدود ۲۷۰ منطقه پایین تر از متوسط کشوری است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نوسازی مدارس فرسوده باید در اولویت وزارت آموزش و پرورش کشور باشد، تصریح کرد: معاونت نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس در کنار اعتبارات بودجهبندی شده سالانه باید از حداکثر توان خود بهره بگیرند تا شاهد نوسازی مدارس فرسوده در کشور باشیم، وجود خیرین مدرسه ساز میتواند نقش موثری در کاهش مدارس فرسوده و کپری در مناطق محروم کشور داشته باشد.
امامی راد با انتقاد از ضعف عملکرد دولت در نوسازی مدارس فرسوده در استانهای مختلف کشور، گفت: خیرین مدرسه ساز همواره همراه و همگام با دولتها بودند اما در چند سال اخیرا دولت از پرداخت سهم خود برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده امتناع کرده است، مسئولان و دولتمردان باید اقدام عاجلی در پرداخت سهمیه خود در نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده داشته باشند تا بتوانیم تعداد زیادی از این مدارس را در ردیف نوسازی مدارس قرار دهیم.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه فقط حدود ۱۰۰ هزار کلاس درس در کشور نیازمند نوسازی هستند، یادآور شد: دولت باید به استانهای مرزی که از کمبودهای متعددی از جمله امکانات آموزشی در رنج هستند بیش از سایر استانها توجه داشته باشد، بی توجهی به کمترین امکانات منجر به ایجاد فاصله طبقاتی در آموزش میشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیتها برای نوسازی مدارس بهره بگیریم اظهار داشت: استفاده از تمام پتانسیلهای آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس فرسوده فرصتی برای اجرای عدالت آموزشی خواهد بود، حتی اگر این فرصت مربوط به استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای ساخت مدرسه باشد.
امامی راد با بیان اینکه برخی از استانهای کشور با وسعت گسترده اگر تقسیم شوند در حوزه تخصیص منابع از عدالت بیشتری بهرهمند خواهند شد، بیان کرد: تقسیمات استانی در برخی از مواقع منجر میشود که تخصیص امکانات به صورت عادلانه صورت پذیرد، استانی همچون خراسان با تقسیم شدن به سه بخش از ظرفیت امکانات بیشتری بهرهمند شد و استانی همچون سیستان و بلوچستان که از کمبودهایی از جمله امکانات آموزشی رنج میبرد میتواند با تقسیمات از امکانات بیشتری در تمام حوزهها از جمله آموزش بهره بگیرد./
پایان پیام