خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/09/11 - 12:19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
توسط مرکز پژوهش های مجلس:

کتاب «سیر تکاملی بانکداری مرکزی و درس هایی برای ایران» منتشر شد

کتاب «سیر تکاملی بانکداری مرکزی و درس هایی برای ایران» توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کتاب «سیر تکاملی بانکداری مرکزی و درس‌هایی برای ایران» نوشته فتح‌الله تاری و صمد عزیزنژاد توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شد.



در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است؛ ظهور بانکداری مرکزی به اواسط قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد. فلسفه ایجاد و توسعه بانکداری مرکزی را می‌توان شامل موارد همچون تأمین مالی جنگ، متحدالشکل ساختن چاپ اسکناس و ضرب سکه، مدیریت ذخایر فلزات گرانبهای کشورها و بهبود نظام‌های پرداخت دانست.



در بخش دیگری از این مقدمه با بیان این مطلب که سیر تکامل نظام بانکداری مرکزی نشان می‌دهد که این نوع بانکداری مزیت‌های اقتصادی زیادی را به‌همراه داشته، آمده است؛ به‌علاوه بانکداری مرکزی همواره برای رهبران کشورها با نوعی جاذبه سیاسی همراه بوده و این امر از زمانی که بانکداری مرکزی درآمدهای دولت را از طریق حق‌الضرب و چاپ افزایش داده، بیشتر نمود یافته ‌است. این مؤسسات به‌عنوان بانک‌های دولت و صاحب امتیاز ضرب سکه و چاپ اسکناس، به‌تدریج نقش بانک بانک‌ها را هم ایفا کرد‌ه‌اند. درمجموع بانک‌های مرکزی با داشتن مسئولیت ثبات اقتصادی، بهبود عملکرد نظام بانکی را نیز عهده‌دار بوده‌اند.



بنابراین گزارش، کتاب « سیر تکاملی بانکداری مرکزی و درس‌هایی برای ایران»، در قالب 3 بخش شامل تحولات بانکداری مرکزی تا بحران مالی سال 2008 میلادی، شکل‌گیری بانکداری مرکزی پیشرفته پس از بحران مالی سال 2008 میلادی و بررسی و آسیب‌شناسی ساختار بانک مرکزی ایران و همچنین 8 فصل تحت عناوین بانکداری مرکزی از ابتدای پیدایش تا پایان دوره استاندارد طلا، بحران مالی و تحولات بانکداری مرکزی (2008-1994 میلادی)، گرایش‌ها و تمایلات اصلی در بانک‌های مرکزی پیشرفته، بررسی تجربه قانونی کشورهای موفق در حوزه بانکداری مرکزی، ساختار قانونی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران و آسیب‌شناسی ارکان و ساختار بانک مرکزی تدوین شده است.



این کتاب 288 صفحه دارد و 300 هزار ریال قیمت‌گذاری شده است.



 

  • کد خبر : 268135
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار