خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/03 - 15:30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس؛

پیش نشست سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

پیش نشست نخبگانی همایش بین‌المللی «سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران» با هدف تبیین نقش دیپلماسی پارلمانی در توسعه روابط در سطح همسایگان و کشورهایی آسیایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پیش‌نشست نخبگانی همایش بین‌المللی «سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران» با حضور ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور و به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. 



عنوان این نشست «دیپلماسی پارلمانی و سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران» و محور گفت‌وگوها در آن تبیین نقش دیپلماسی پارلمانی در توسعه روابط در سطح همسایگان و کشورهای آسیایی متمرکز بود. 



در این پیش‌نشست ظرفیت‌های گسترده «دیپلماسی پارلمانی» مورد اشاره قرار گرفت و تأکید شد که این نوع از دیپلماسی برای توسعه روابط با همسایگان محدودیت‌های دیپلماسی رسمی کشور را نداشته و از سوی دیگر اثربخشی آن نیز بیش از دیپلماسی خط دو (دیپلماسی غیررسمی) است. بنابراین «دیپلماسی پارلمانی» حلقه واسط دو نوع دیپلماسی رسمی و غیررسمی کشور است که نه‌تنها کارایی دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی کشور را ارتقا می‌دهد؛ بلکه با هزینه کمتر دستاوردهای بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد. 



در ادامه این نشست، کاربست دیپلماسی پارلمانی در دو حوزه همسایگان و کشورهای آسیایی مورد بررسی قرار گرفت.



در حوزه همسایگان، تمایل پارلمان‌های کشورهای همسایه به توسعه دیپلماسی پارلمانی با عنایت به توانایی‌های فنی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران تشریح و راهکارهای تقویت روابط در این حوزه ارائه شد.



در حوزه آسیایی نیز موضوع ادراک مثبت کشورهای شرقی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. همچنین بیان شد که محدودیت‌های ساختاری نظام بین‌الملل و فشار قدرت‌های استکباری مانع از بالفعل شدن بخشی از این انگاره‌های ذهنی مثبت در گسترش تعاملات با تهران شده ‌است. 



همچنین میهمانان این نشست و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کردند که نقش‌آفرینی مجلس شورای اسلامی در برطرف کردن نگرانی کشورهای آسیایی با عنایت به ظرفیت‌های موجود در عرصه دیپلماسی پارلمانی به‌ویژه در سطوح فرامنطقه‌ای در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. 



در این چارچوب نقش مجلس شورای اسلامی در پیشبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سه محور تقنین، نظارتی و دیپلماتیک تبیین شد. 



در ادامه شرکت‌کنندگان بر نقش تأثیرگذار نمایندگان پارلمان -به‌ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی- در تدوین نقشه‌راه سیاست خارجی کشور در دو حلقه آسیایی و همسایگی اشاره کردند. 



در پایان این نشست، ضمن تقدیر از مجلس یازدهم به‌واسطه فعالیت‌های برجسته در راستای تقویت روابط در سطح منطقه و آسیا، بر اهمیت «دیپلماسی پارلمانی» و قدرت نقش‌آفرینی آن در حوزه سیاست خارجی به‌ویژه تقویت سیاست همسایگی و آسیایی کشور تأکید شد./ 



پایان پیام

  • کد خبر : 373533
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار