خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/24 - 11:57
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داد؛

مطالعه تطبیقی مجالس آسیایی با مجلس ملی جمهوری کره

مرکز پژوهش‌های مجلس، طی گزارشی به بررسی مطالعه تطبیقی مجالس آسیایی مجلس ملی جمهوری کره، پرداخت.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «مطالعه تطبیقی مجالس آسیایی: مجلس ملی جمهوری کره» آورده است که یکی از اولویت‌های دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب، توسعه دیپلماسی متوازن و هوشمندانه با مجالس آسیایی در راستای رویکرد کلان قرن بیست‌ویکم، قرن آسیا است. مهم‌ترین پیش‌نیاز تحقق این هدف، شناسایی کامل ساختار، مأموریت‌ها و اولویت‌های مجالس قانونگذاری است. مطالعه موردی مجلس قانونگذاری جمهوری کره نیز با هدف شناسایی ظرفیت همکاری های پارلمانی و گسترش همکاری‌های گروه‌های دوستی دو کشور برای زدودن اختلافات انجام شده است.



گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید که نقش حکمرانی محلی در‌ فرایند انتخاب نمایندگان پررنگ است، به‌طوری که مجلس جمهوری کره نیز همانند بسیاری از نظام‌های انتخاباتی در آسیا به‌تدریج در حال گذار از تمرکزگرایی و انباشت قدرت به تمرکززدایی و تقویت حکمرانی محلی است. در این میان یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران نیز تمرکززدایی و افزایش وظایف و اختیارات استانداری‌هاست. در این میان تبادل تجارب دو کشور می‌تواند در بهبود‌ فرایندهای تمرکز‌‌زدایی مؤثر باشد.



نوعی تحول در نقش و مأموریت زنان در حوزه نمایندگی برخی مجالس آسیایی محسوس است و‌‌ به‌ مرور برخی کشورها با تصویب یا ترمیم برخی قوانین، بستر مساعدتری را برای حضور زنان در عرصه نمایندگی به‌وجود آورده‌اند. مجلس جمهوری کره نیز در زمره مجالس آسیایی است که‌‌ به‌ مرور نقش زنان در آن از‌‌ یک‌ روند تکاملی و افزایشی برخوردار بوده است. در ابتدای هر سال، نقشه راه سالیانه فعالیت مجلس جمهوری کره توسط رئیس مجلس ریل‌گذاری و تبیین می‌شود، این امر می‌تواند ثبات راهبردی در حوزه‌های قانونگذاری و نظارت را افزایش دهد. نقش گروه‌های دوستی در ساختار و اولویت‌‌‌گذاری سیاست‌های کلان مجلس جمهوری کره برجسته است، به‌طوری که رئیس مجلس جمهوری کره با خرد جمعی و پس از مشورت با رؤسای گروه‌های سیاسی، سیاست‌های سالیانه را تبیین می‌کند.



در گزارش حاضر تصریح شده است که اکثر مؤسسات عمومی بزرگ و شرکت‌های دولتی طبق قانون جمهوری کره موظفند گزارش فعالیت‌های سالیانه را به مجلس ارائه کنند. این امر نشانگر نظارت منسجم، یکپارچه و زمان‌مند نهاد قانونگذاری جمهوری کره بر دستگاه‌های اجرایی است. این امر‌ علاوه‌بر ارتقای کارآمدی ظرفیت‌های نظارتی مجلس، شفافیت و پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی را نیز افزایش می‌دهد. زیرا به‌صورت غیرمستقیم نظارت همگانی شهروندان این کشور به عملکرد دستگاه‌های اجرایی از طریق نمایندگان ملت را افزایش و از بروز فساد سیاسی نیز پیشگیری می‌کند.



در این گزارش عنوان شده است که بخشی از سهمیه ۳۰۰ کرسی نمایندگی مجلس جمهوری کره از طریق نظام تناسبی و سهم هر حزب در پارلمان تعیین می‌شود. درنتیجه مجلس جمهوری کره در زمره مجالسی است که در آنها نقش احزاب بسیار برجسته است. به همین دلیل تا زمانی که بستر شکل‌گیری احزاب و فراکسیون‌های منسجم در قوانین مرتبط یا قانون آئین نامه داخلی مجلس فراهم نشود، نمی‌توان از تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی برای توسعه روابط با مجالس آسیایی بهره برد.



براین اساس یکی از ملزومات کارآمدگرایی گسترش روابط با مجالس آسیایی، پرورش و اتخاذ تدابیر مناسب برای افزایش تعداد زنان نماینده و حضور متناسب آنان در ترکیب گروه‌های دوستی و هیئت‌های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی است. اهمیت این موضوع در مجامع پارلمانی همچون اتحادیه بین‌المجالس جهانی بسیار محسوس‌تر است و مطالعه تطبیقی ادوار اول تا یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز‌‌ نشان ‌می‌دهد نقش و اثرگذاری بانوان نماینده در ترکیب شورای بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران نیز از‌‌ یک‌ روند تکاملی و اثرگذار برخوردار بوده است.



مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش توصیه کرده است تا با تسریع در فرآیند تصویب اساسنامه گروه‌های دوستی و افزایش نقش کمیسیون‌‌‌ امنیت ‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در‌ فرایند انتخاب رؤسای گروه‌های مذکور، راهبرد جامعی در قبال توانمندسازی گروه‌های دوستی قوه مقننه اتخاذ شود.



متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام 

  • کد خبر : 366722
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار