خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/25 - 10:24
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش‌هایی به مطالعه تطبیقی مجالس هند پرداخت

مرکز پژوهش های مجلس در سلسله گزارش های مطالعه تطبیقی مجالس آسیایی، به بررسی مجالس کشور هند، پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «مطالعه تطبیقی مجالس آسیایی کشور هند لوک ساب‌ها و راجیا ساب‌ها» آورده است که هند یکی از کشورهای مهم عضو سازمان همکاری شانگهای است و آشنایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای گروه دوستی قوه مقننه با ساختار، ترکیب و مأموریت مجالس لوک ساب‌ها (مجلس عوام یا نمایندگان هند) و راجیا ساب‌ها (مجلس سنای هند) به شناسایی ظرفیت‌های مغفول توسعه دیپلماسی پارلمانی متوازن برای گسترش همکاری های مشترک در چابهار، کریدور راه، امنیت راهبردی در خلیج فارس و گسترش ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی و انرژی کمک می‌کند.



گزارش‌ مرکز پژوهش‌های مجلس می‎افزاید که بررسی برنامه‌های بازوی پژوهشی مجلسین هند بیانگر جایگاه مهم تروریسم‌زدایی و توسعه دیپلماسی اقتصادی در سیاست‌های منطقه‌ای هند است. به همین دلیل نحوه حمایت مجالس دو کشور برای پیشبرد طرح‌های مشترک در منطقه آزاد چابهار، امنیت پایدار در منطقه، فعالیت‌های تهاتری و نحوه دلارزدایی در روابط دو کشور از ظرفیت مناسبی در مذاکرات پارلمانی دوجانبه برخوردار است.



در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح شده است که در قانون اساسی هند، به دلیل تنوع بالای قومی و فرهنگی، حکمرانی محلی ایالت‌ها تقویت شده و مجالس ایالتی و فرمانداری‌ها در بسیاری از حوزه‌ها، سیاست‌های مستقلی نسبت به مرکز دارند. از طرفی مجالس محلی هم‌زمان با نقش‌آفرینی در انتخابات رئیس‌جمهور یا داشتن سهمیه در مجلس راجیا ساب‌ها (مجلس سنا) در گستره ملی نیز ایفای نقش می‌کنند. به عبارتی یکی از دلایل ثبات سیاسی هند، توجه به حکمرانی محلی و استقلال نسبی ایالت‌ها در برخی حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است. حزبی که اکثریت را در مجلس لوک ساب‌ها به دست آورده است دولت را در هند تشکیل می‌دهد. به همین دلیل طراحی برنامه‌ای منسجم برای توسعه روابط دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی با مجلس لوک ساب‌ها به‌صورت مستقیم به دولت سیزدهم برای توسعه دیپلماسی رسمی کمک می‌کند.



براساس این گزارش تمرکز هیئت دیپلماتیک و گروه دوستی مجلس شورای اسلامی باید به سمت رؤسای مجلسین، رؤسای احزاب اکثریت و اقلیت، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر باشد. مذاکره هیئت‌های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی با نخست‌وزیر هند که خود از قانونگذاران شاخص حزب حاکم در مجلس لوک ساب‌هاست، هم‌افزایی ظرفیت قوه مقننه با دولت سیزدهم برای پیشبرد منافع ملی و منطقه‌ای در عرصه سیاست خارجی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر رئیس مجلس لوک ساب‌ها، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هند از حزب «بهاراتیا جاناتا» هستند.



همچنین با توجه به سابقه جنگ و تنش‌افروزی بین هند و پاکستان، لازم است در روند مذاکرات دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی، توازن راهبردی با این دو کشور لحاظ شود.  



ضمن آنکه در نظام قانونگذاری هند، ابتکار ارائه لایحه فقط با دولت است، زیرا وزرای دولت، نمایندگان حزب اکثریت مجلس لوک ساب‌ها در قوه مجریه هستند.



گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید که بیشترین رقابت حزبی برای تصاحب کرسی‌های هفدهمین دوره مجلس نمایندگان (لوک ساب‌ها) بین دو حزب قدرتمند «بهاراتیا جاناتا» و «کنگره ملی هند» بود و سایر احزاب، اقبالی برای اثرگذاری بر سیاست‌های مجلس نمایندگان هفدهم نداشتند و به‌نظر می‌رسد در انتخابات هجدهمین دوره مجلس لوک ساب‌ها، رقابت همچنان بین دو حزب مذکور باشد. به همین دلیل افق رایزنی‌های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی همچنان باید به سمت رهبران و قانونگذاران شاخص این دو حزب متمرکز باشد.



در این گزارش توصیه شده است که بخشی از نقشه راه مذاکرات دیپلماتیک مجالس دو کشور به سمت سازوکارهای تأسیس اتحادیه بین‌المجالس شانگهای و بررسی نحوه اشتراک‌گذاری ظرفیت مجالس دو کشور برای توسعه منافع مشترک در چهار عرصه گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌ای(سازمان همکاری شانگهای)، قاره‌ای (مجمع مجالس آسیا) و جهانی (اتحادیه بین‌المجالس جهانی) متمرکز شود.



متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام 

 

  • کد خبر : 366783
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار