خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/05 - 15:20
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی,مرکز پژوهش ها
نگاهداری در افتتاحیه سومین دوره پارلمان دانشجویی؛

مردمی‌سازی به عنوان یکی از راه حل‌های مسائل کشور راهبرد مرکز پژوهش‌های مجلس در مجلس یازدهم بود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در آئین افتتاحیه سومین دوره پارلمان دانشجویی ضمن برشمردن اضلاع مختلف مردمی‌سازی در این مرکز در مجلس یازدهم، عنوان کرد: در مرکز پژوهش‌های مجلس با اعتقاد راسخ و یقین به اینکه رجوع به مردم یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای حل مسائل کشور است، به مردمی‌سازی و توجه به نظرات نخبگان اعتقاد و توجه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، آئین افتتاحیه سومین دوره پارلمان دانشجویی درخصوص برگزاری دوره‌های شبیه‌سازی پارلمان با هدف تربیت حکمرانان آینده نظام جمهوری اسلامی، صبح امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از دانشجویان شرکت‌کننده در این پارلمان و سخنرانی رئیس و معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس، رئیس مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه و دبیر پارلمان دانشجویی در سالن همایش‌های شیخ‌فضل‌الله نوری مجلس برگزار شد.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس طی سخنانی در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان در سومین دوره پارلمان دانشجویی، عنوان کرد: ما در دوره جدید مرکز پژوهش‌های مجلس مردمی‌سازی را -که امسال هم به عنوان شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد- به طور جدی دنبال کردیم، یکی از اصلی‌ترین شعارهای چهارگانه‌ای که رئیس مجلس یازدهم هم همواره مطرح می‌کردند، مردمی‌سازی به همراه شفاف‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی است.

وی تاکید کرد: بنابراین راهبرد مردمی‌سازی که امسال از سوی رهبر انقلاب هم به عنوان یکی از راه‌حل‌های برون رفت کشور از مشکلات کشور در شعار سال طرح شد، می‌تواند رویکرد جدی و نجات‌بخش برای پیشبرد امورات کشور باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه با اشاره به موانع مردمی‌سازیف عنوان کرد: یکی از موانع اصلی در کشورهایی که موفق نمی‌شوند فعالیت‌ها را آنچنان که باید و شاید مردمی کنند، ناتوانی افراد آن جامعه است که چون آموزش‌های لازم را ندیدند و نهادهایی نبودند که کارآموزی کنند تا توانمندی لازم برای مشارکت در امورات و اداره کشور را به دست بیاورند، تبدیل به یک مانع اصلی در مردمی‌سازی امور می‌شوند. در نتیجه عده‌ای که ممکن است خیلی هم با مردمی‌سازی موافق نباشند، همین ناتوانی مردم را بهانه می‌کنند و مانع مشارکت مردم می‌شوند، اما نباید فراموش کرد بخشی از این اشکال به ما که در بستر مسئولیت هستیم، برمی‌گردد که بسترهای لازم برای توانمندسازی مردم، آزمون و خطا و یاددادن و یادگرفتن را فراهم نکرده‌ایم.

نگاهداری تصریح کرد: ما با اشراف به این موضوع سعی کردیم حداقل در حوزه مسئولیت خود در دوره جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، به‌طور حداکثری نهادهایی که می‌تواند به مردمی‌سازی فعالیت‌های مجلس و مرکز پژوهش‌ها کمک کند، بست و توسعه دهیم. پارلمان دانشجویی یکی از این نهادهای مردمی ویژه جوانان نخبه کشور است که علاقه‌مند به مسائل حکمرانی و موضوع قانون‌گذاری دارند و دغدغه عمومی، پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم را دارند که بسیار ارزشمند و مقدس است.

وی با تاکید بر اینکه باید بسترسازی‌های لازم برای شکل‌گیری این نوع نوآوری‌های اجتماعی را تا حد امکان فراهم کنیم، تصریح کرد: ما در دوره جدید مرکز پژوهش‌های مجلس این کار را شروع کردیم و اینکه پارلمان دانشجویی به دوره سوم خود رسیده، نشان می‌دهد در این مسیر دنبال شعار و نمایش نیستیم، بلکه واقعاً با اعتقاد بر اینکه مردمی‌سازی به عنوان یکی از راه‌حل‌های اصلی تصمیم‌گیری بهتر در کشور و پرهیز از خطای جمعی می‌تواند محملی برای برون رفت از مشکلات کشور باشد.

نگاهداری با اعلام اینکه ما در مرکز پژوهش‌های مجلس یک زیست‌بوم برای مردمی‌سازی طراحی کردیم که یکی از اجزای آن پارلمان دانشجویی است، تصریح کرد: در کنار پارلمان دانشجویی، مرکز نوآوری خانه خلاق مرکز پژوهش‌ها را داریم که تاکنون بیش از 70 رویداد خلاق و نوآورانه و استارتاپ برگزار کرده و یک زیست‌بوم  2000 تا 2 هزار و 500 نفره از جوانان در زیرمجموعه آن شکل گرفته که پدیده مبارکی برای تحقق مردمی‌سازی است و باید آن را به عنوان یک امر دائمی در مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه دهیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در دوره جدید این مرکز، نوآوری باز را سرلوحه کار خود قرار دادیم و درهای مرکز را بیش از گذشته به روی جوانان، پژوهشگران و علاقه‌مندان بیرن باز کردیم، اضافه کرد: البته مردمی سازی در مرکز پژوهش‌های مجلس تنها به اینجا ختم نشد و برای اینکه با مردم، نخبگان، پژوهشگران و اساتید بیشتری در تمام استان‌های کشور کار کنیم؛ برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی اندیشکده‌های قانون‌گذاری استانی را راه‌اندازی کردیم که تاکنون در 22  استان کشور این اندیشکده‌ها با همکاری دانشگاه‌های آن استان‌ها راه‌اندازی شده و ضلع دیگری از مردمی‌سازی در مرکز پژوهش‌های مجلس شکل گرفته است.

نگاهداری ادامه داد: همچنین برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی، موسسه افکارسنجی ملت در مجلس یازدهم در مرکز پژوهش‌ها شکل گرفت و تاکنون بیش از 65 افکارسنجی انجام شده است که طی آن نظرات مردم جمع‌اوری و قبل از تصمیم‌گیری درباره مسائل به نمایندگان مجلس منتقل می‌شود که این هم یکی دیگر از پدیده‌های مردمی‌سازی مجلس و مرکز پژوهش‌ها است.

وی راه‌اندازی سامانه‌های جمع‌سپاری برای اولین بار در مرکز پژوهش‌های مجلس و جمع‌آوری و انتقال بیش از 450 پیشنهاد از مردم به نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را ضلع دیگری از اضلاع مردمی‌سازی مجلس خواند و افزود: این سامانه‌ها شاهد دیگری است که ما در مرکز پژوهش‌های مجلس با اعتقاد  این مسیر همه جانبه، اضلاع مختلفی که می‌توانیم نقش مردم را در تصمیم‌گیری‌ها و مشارکت آنان در قانون‌گذاری را افزایش دهیم را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تدوین و انتشار کتاب اولویت‌های پیشنهادی این مرکز برای مجلس دوازدهم، اضافه کرد: در این کتاب اولویت‌ها و مسائلی که لازم می‌دانیم کمیسیون‌ها در چهار سال آینده به آن‌ها بپردازند، برای همه کمیسیون‌های مجلس جمع‌آوری و پیشنهاد شده است.

نگاهداری ادامه داد: در مجلس یازدهم برای اولین بار در کنار کار کارشناسی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام می‌دهد، پویش انتظارات مردمی از مجلس آینده را راه‌اندازی و پیشنهادات فراوانی دریافت کردیم. برای اولین بار گروه ارزیابی قوانین با نگاه مردمی در این دوره از مرکز پژوهش‌های مجلس راه‌اندازی شد که طی آن یک گروه تخصصی به ارزیابی قوانین از نگاه مردم می‌پردازند.

وی تاکید کرد: همه مواردی که اشاره شد گواهی بر این است که ما در مرکز پژوهش‌های مجلس با اعتقاد راسخ و یقین به اینکه رجوع به مردم یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای حل مسائل کشور است، به مردمی‌سازی و توجه به نظرات نخبگان اعتقاد و توجه داریم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به عنوان «پارلمان دانشجویان با موضوع تصویر ایران آینده» گفت: یک ضلع این راهبرد مردمی‌سازی و ضلع دیگر ان توجه دادن به آینده است. هر کشوری به ویژه در شرایط تحولات نوپدید و ظهور فناوری‌های جدید برای آینده خود تصویری نداشته باشد، محکوم به شکست است؛ لذا ما باید از تجربیات گذشته برای ارائه طرح‌هایی که برای آینده داریم، درس بگیریم.

نگاهداری با اشاره به عدم تبدیل چشم‌انداز 20 ساله نظام به یک گفتمان رایج عمومی و شکل نگرفتن ذهنیت مشترک فراگیر اجتماعی در بین مردم راجه به این چشم‌اندار به عنوان یکی از ضعف‌ها در نخستین تجربه جمهوری اسلامی ایران برای آینده‌سازی، عنوان کرد: اگر برای دور جدی بخواهیم آینده‌سازی را با روش درستی انجام دهیم، باید این کار را با گفت‌وگوهای اجتماعی و چنین رویدادهای جمعی شروع کنیم و در ادامه بست و نشر دهیم تا کم کم ذهنیت‌های مشترک ایجاد شود./

پایان پیام 

  • کد خبر : 377620
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار