خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/10/10 - 16:25
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش‌های مجلس ارزیابی کرد؛

محورهای بازنگری در آمارنامه های انرژی ایران

در چارچوب سلسله گزارش این پیرامون آسیب شناسی نظام آماری کشور ، مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی محورهای بازنگری در آمارنامه های انرژی را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در قرن بیست ویکم تأمین پایدار، امن و مقرون به صرفه انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است و استفاده کارآ از منابع انرژی لازمه دستیابی به توسعه پایدار است،افزود: درحال حاضر ایران یکی از 10 کشور نخست با بیشترین میزان تولید و مصرف انرژی است و با اینحال طی 30 سال گذشته عزم جدی برای تهیه آمارهای تفصیلی انرژی در بخشهای تقاضا صورت نگرفته و این ضعف موجب شده است که امکان ارزیابی اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای و ارائه شواهد مناسب و کافی در مورد اقدامات صورت گرفته موجود نباشد.



در این گزارش با توجه به اهمیت انرژی در توسعه پایدار، تأکید بر کاهش شدت و مصرف انرژی در برنامه ششم توسعه و تعهدات بین المللی ایران در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای، نارساییهای آمارنامه های انرژی کشور در این زمینه بررسی شد. با توجه به توصیه های بین المللی و ازجمله تأکید دفتر آمار سازمان ملل متحد( UNSD) بر توجه و اقدام در موضوعات نظام آمارهای ثبتی، انقلاب اطلاعاتی و موضوع مهم BIG DATA که شامل اطلاعات آماری انرژی نیز میباشد، ضرورت اصلاح وبازنگری اساسی در شکل و محتوای آمارنامه های انرژی کشور ضرورت دارد.نتایج این گزارش گویای این واقعیت است که به طور کلی ضعف در چارچوب و کاربر نبودن ترازنامه های انرژی کشور بخش مهمی از مشکلات فعلی این آمارنامه ها را تشکیل میدهند. مرکز پژوهش ها در ادامه برخی از این نارسایی ها را تبیین کرده است.

 
  • کد خبر : 225446
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار