خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/02/08 - 10:14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛

عملکرد رشد اقتصادی 9 ماهه اول و برآورد سال 1396

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی عملکرد رشد اقتصادی 9 ماهه اول و برآورد سال 1396 پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سلسله گزارش‏های تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران همواره دو دغدغه مهم نظام آماری کشور یعنی یکسان‌سازی سال پایه نهادهای آماری و تدوین تقویم انتشار و الزام به رعایت آن را مطرح کرده است.



در این گزارش آمده است؛ در سال 1396 شاهد یکسان‌سازی سال پایه حساب‌های ملی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و مرکز آمار ایران هستیم. این موضوع گام مناسبی در راستای کیفیت آمارها و هماهنگی بیشتر آمارهای دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است. با این‌حال، با وجود این تغییر، گزارش آمارهای سال 1395 و 6 ماهه 1396 این دو نهاد نشان می‌‌دهد که اختلاف آمارها همچنان قابل توجه و تأمل است. به‌نحوی که این دو نهاد به‌خصوص در سطح بخش‌‌ها دو تصویر متفاوت از اقتصاد ایران ارائه می‌‌دهند.



براساس نتایج گزارش حاضر با در نظر گرفتن جدیدترین آمار و اطلاعات در دسترس برآورد وزارت جهاد کشاورزی از تولید محصولات کشاورزی، برآورد هزینه‌های عمرانی و جاری دولت تا انتهای سال 1396، تحولات مورد انتظار از تولید و صادرات نفت تا انتهای سال جاری و برآوردهای شرکت‌‌ها و تشکل‌‌های مرتبط با صنایع مختلف شامل خودروسازی، محصولات پتروشیمی و ... راجع به میزان تولیدات محصولاتشان در انتهای سال 1396، رشد ارزش‌افزوده بخش‌های کشاورزی در سال 1396 حدود (3/8 درصد)، نفت (3/1 درصد)، صنعت (4/1 درصد)، ساختمان (2/6- درصد) و خدمات (5/3 درصد) برآورد می‌‌شود. از مهمترین چالش‌‌هایی که در سال جاری رشد اقتصادی را محدود کرده است، سطح پایین سرمایه‌‌گذاری دولتی و خصوصی است. این عامل در سال جاری به رشد منفی بخش ساختمان منجر شده و در سال‌‌های آتی رشد محدود سایر بخش‌‌ها را در پی خواهد داشت.



برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال 1396 حدود 4/4 درصد است. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی کشور را در سال 2017 به‌ترتیب 4/2 و 4 درصد پیش‌بینی کرده‌اند.





 

  • کد خبر : 241551
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار