خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/12/09 - 13:42
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
جلالی در همایش علامه خفری:

شناختن و شناساندن عالمان کشور، تقویت هویت ملی است

رییس مرکز پژوهش‎‌های مجلس در همایش علامه خفری با بیان اینکه شخصیت ایشان از جامعیت بالایی برخوردار بوده است، گفت: شناختن و شناساندن عالمان کشور، تقویت هویت ملی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی در همایش علامه خفری با گرامیداشت یادوخاطره همه شهیدان گرانقدر انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس خصوصا شهیدان همیشه جاویدان استان فارس و شهرستان جهرم،‌ گفت: باید یادوخاطره شهیدان این خطه تاثیرگذار در تاریخ کشورمان را گرامی بداریم و خالصانه‌ترین درودها و سلام‌های خود را به روح بلند امام عظیم‌القدرمان تقدیم نماییم.

وی با تقدیر از برگزار کنندگان همایش علامه خفری، تصریح کرد: علامه خفری در تاریخ معاصر ما پس از یک اوج که آرا ایشان حتی مورد توجه بزرگانی چون میرداماد، شمسای گیلانی، غیاث‌الدین منصور دشتکی و همچنین حکیم پرآوازه و موسس حکمت متعالیه ملاصدرا و حاج ملاهادی سبزواری قرار می‌گیرد، مدت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود تا اینکه در سال 1352 توسط محمد کریم اشراق از محققان بزرگ همین منطقه  جهرم گزارشی از احوال و آثار وی منتشر گردید و نهایتا در سال 1369 سرکار خانم فیروزه ساعت‌چیان پژوهشی جامع در باب آثار و احوال وی انجام داد.

نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی،‌ یادآور شد: علامه خفری که نزدیک به 31 اثر تالیفی و اکثرا شرح و حاشیه‌های پر مایه دارند، قرن‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند که از این باب تشکیل این همایش ملی جهت شناساندن چنین بزرگانی به معاصرین دارای ارزش بسیار فراوانی است که باید از هوشمندی و دلسوزی و زمان‍شناسی و قدردانی برگزارکنندگان این همایش تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: آنچه از آثار علامه محمدبن احمد خفری برمی‌آید این است که شخصیت ایشان از جامعیت بالایی برخوردار بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: علامه خفری کلام‌شناس، حکمت‎دان و متبحر در علومی همچون ریاضیات، ستاره‌شناسی، نجوم، تفسیر و نهایتا عرفان بوده است؛ آنچنانکه بر حاشیه‌ای که وی بر شرح تجرید قوشچی نگاشته،‌ 20 تن از بزرگان فلسفه حاشیه نوشته‌اند و یا نقد و بررسی کرده‌اند و این حجم از نقد شرح وی، حکایت از پر مایه بودن اثر این عالم بزرگ دارد.

وی ادامه داد: علامه خفری ضمن اینکه از حکمت متعالیه و مشرب و سبک فکری و فلسفی برخوردار بوده است، دارای گرایش‌های عرفانی و نیز حکمت ذوقی و اشراقی نیز بوده است و در عین حال در ریاضیات آنچنان از برجستگی برخوردار است که برخی وی را مبدع ریاضیات نوین دانسته‌اند و عده‌ای از ایشان به عنوان خواجه نصیرالدین طوسی دوم ایران نام برده‌اند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه علامه خفری متکلم برجسته و متفکری بزرگ در علوم معقول و منقول بود،‌ خاطرنشان کرد: علامه خفری در طرح مباحث کلامی، فلسفی، منطقی و عرفانی از سه روش جدلی و کلامی،‌استدلالی- منطقی و اشراقی و ذوقی بهره می‌جست.

وی افزود:‌علامه خفری در حکمت، اندیشمندی جامع‌نگر بود و مباحث معقول و منقول و ذوقی را به صورت استدلالی و اشراقی طرح کرده است که نشان می‌دهد ایشان در علوم عقلی و حسی،‌صاحب سبک ویژه بوده است.

جلالی در ادامه همایش علامه خفری،‌گفت: بدون شک یکی از آثار مهم کلامی در پیوند دادن فلسفه و کلام اسلامی در تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی است که در طول تاریخ تفکر و اندیشه اسلامی مورد توجه محققین از جمله فیلسوفان و متکلمان بوده و شرح‌های متعددی بر آن نگاشته شده است، از جمله شرح تجرید قوشچی که علامه شمس‌الدین محمد بن احمد خفری براین حاشیه نوشته است که این حاشیه علامه خفری مورد اقبال بزرگان فلسفه و کلام قرار گرفته است تا آنجا که بزرگانی چون صدرالمتالهین شیرازی در کتاب شواهد الربوبیه و اسفار خود آن را نقد و بررسی کرده است و حاج ملا هادی سبزواری نیز در پی ملاصدرا،‌در بحث اثبات واجب الوجود و برهان دور و تسلسل را مورد نقادی قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین شخصیت‌های ماندگاری چون میرداماد و عبدالرزاق لاهیجی نیز بر براهین ایشان در همین مبحث حاشیه و نقد وارد کرده‌اند و این خود بزرگترین گواه و دلالت بر جامعیت علمی علامه خفری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان اینکه علامه خفری در علم کلام نیز آرا جدیدی ارائه کرده است، تصریح کرد: از نظر علامه خفری، حقیقت علم به معنای حاضر شدن واقعیات معلوم نزد عالم است که این اصل به دو شکل دانش حضوری و حصولی، حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه از نظر علامه خفری علم خداوند از دو نوع اجمالی و توصیفی است، توضیح داد: علم تفصیلی چند نوع است که شامل علم عقول یا عقل کل که قلم نخستین نام دارد، لوح محفوظ که نفس کل و نفس ملکی مجرد نامیده می‌شود،‌ کتاب محو اثبات که همه صور جزیی نزد خداوند حاضر است و همه موجودات در مرتبه ایجاد و آفرینش نزد خداوند حاضر هستند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: علامه خفری در علم کلام به خداشناسی، قدرت خداوند، حیات،‌اراده، سمع و بصر، کلام خدا، بقای خداوند و نیز توحید حقیقت پرداخته است.

وی با بیان اینکه پارداوکس دروغگو یکی از بزرگترین معماهای منطقی است، گفت: نکته دیگر توجه علامه خفری به مباحث عمیق منطقی بوده که توجه ایشان را به پارادوکس دروغگو برانگیخته است، این پارادوکس از یونان باستان تاکنون حق حیات خود را حفظ کرده که خود از مهم‌ترین مسائل در تاملات منطقی به شمار می‌رود و از دوران دوردست تاکنون تاملات بسیاری را در تاریخ فلسفه و منطق برانگیخته است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: مسلمانان پارادوکس دروغگو را شبهه «جذر اصم» نامگذاری کرده‌اند و این معما با 84 ماخذ نزد مسلمانان گزارش شده است که در آنجا بنام «کل کلامی کاذب» و متعاقب آن به «جذر اصم» خوانده شده است.

وی ادامه داد: منطق دانان مسلمان از جمله علامه خفری این معما را در عین سخت و پیچیده بودن قابل حل می‌دانستند و این شبهه «جذر اصم» را «متناقض‌نما» نامگذاری کرده‌اند و درصدد رفع تناقض ظاهری آن برآمده‌اند، ضمن آنکه علامه خفری درخصوص پاسخ به این شبهه دو رساله «عبره الفضلا» و «حیره الفضلا» نوشته و درصدد این معما برآمده است و وی مجموعا سه راه حل در عبره الفضلا و پنج راه حل در حیره الفضلا ارائه داده است.

جلالی تصریح کرد: علامه خفری فیلسوفی بزرگ، منجمی نامدار، متکلمی برجسته و منطق‌دانی ممتاز بود که توانسته برای معمای دروغگو راه حل منطقی پیدا کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر که به کار امروزمان می‌آید این است که همه باید بیندیشیم که چگونه است که در قرون دور دست و میانی علیرغم نبود امکاناتی که امروز به برکت فناوری و تکنولوژی در اختیار همگان است، دانشمندان بزرگ و اینچنین را سراغ داریم که حتی قرائت و فهم اندیشه های آنان برای بسیاری دشوار است ولی در روزگاران جدید و در دنیای معاصر چه آفت‌هایی به وجود آمده است که خلاء تفکر و اندیشه‌ورزی و خلق نظریات جدید و پرداختن به امور عمیق فلسفی دشوار است؟ این سوال نیازمند پاسخ‌های سطحی و ژورنالیستی نیست بلکه نیازمند زیاد اندیشیدن است.

جلالی یادآور شد: دنیای به اصطلاح متمدن و تکنولوژی سالار امروز آیا موهبتی برای تفکر و اندیشه‌ورزی است و یا کل بر اندیشه ورزی شده و جای اندیشه‌ورزی را گرفته است؟

وی افزود: امثال علامه خفری در هر بلاد و دیاری مایه فخر و مباهات است و این بزرگان بخشی از هویت آن منطقه و سرجمع نماد هویت ما ایرانیان هستند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تاکید کرد: شناختن و شناساندن عالمان کشور نیز تقویت هویت ملی است که این همایش گران‌سنگ چنین رسالتی را دنبال می‌کند . شایسته است جوانان با استعداد این دیار اعم از طلاب و دانشجویان ضمن ملاحظه آثار این شخصیت برجسته و توجه به سلوک عرفانی ایشان،‌هم در شناخت آرا و نظرات ایشان جد و جهد نمایند و هم در نشر نظرات مجاهدت ورزند.

شایان ذکر است همایش ملی بزرگداشت علامه شمس‌ الدین محمد خفری با حضورچهره‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و حوزوی کشور 9 و 10 اسفند 96 در شهر باب انار مرکز بخش خفر شهرستان جهرم و خود شهر جهرم برگزار شد.



 



 

  • کد خبر : 234281
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار