خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/18 - 15:48
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس؛

سیاست‌زدگی و انتخاب سلیقه‌ای مدیران ورزشی در بروز فساد ورزشی اثرگذار است

بابک نگاهداری با بیان اینکه سیاست‌زدگی و انتخاب سلیقه‌ای مدیران ورزشی، در بروز فساد ورزشی اثرگذار است، گفت: استانداردهای ضد فساد را می‌توان در ایجاد سازوکار مناسب جهت شناسایی و گزارش‌دهی فساد در ورزش و تقویت مشارکت اجتماعی در این زمینه و از طریق سامانه سوت‌زنی و شفافیت مالی مدیران ورزشی دنبال کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی موضوع فساد در ورزش و راهکارهای مقابله با آن در جلسات دبیرخانه مقابله با فقر، فساد و تبعیض مرکز پژوهش‌های مجلس، درخصوص اهمیت مقابله با فساد در ورزش اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی-اسلامی، ورزش و ورزشکار را با روحیه جوانمردی و مروت می‌شناسند، در جهان نیز ورزش به‌عنوان یک پدیده مثبت مطرح است؛ چراکه در ترویج سبک زندگی سالم، نقش دارد. 



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه وجود منابع مالی زیاد، جذابیت و توسعه ورزش سبب شده که ورزش در معرض پدیده‌های مخرب هم‌چون فساد قرار گیرد، ادامه ‌داد: با توجه به اینکه فساد یک عمل متقلبانه است و به‌ صورت پنهان و رازگونه صورت ‌می‌گیرد، درباره علل رخ دادن آن، توافق اندکی وجود دارد. با این حال فساد در ورزش می‌تواند سبب کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه شود و از توسعه جامعه جلوگیری کند.



عوامل چندوجهی در بروز پدیده فساد



نگاهداری با بیان اینکه فساد در ورزش یک پدیده چند وجهی است که باید به ابعاد مختلف آن توجه شود، افزود: شاید اولین عامل این پدیده مربوط به عوامل اقتصادی باشد. درآمد اندک، جوایز و پاداش‌های نامتعارف، سرازیر شدن پول هنگفت و مشکلات مالی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر بروز این پدیده در ورزش اثرگذار باشند.



وی دیگر عامل مؤثر در پدیده فساد در ورزش را به عوامل سیاسی و ساختاری مرتبط دانست و افزود: ساختار ناکارآمد به‌ویژه در نحوه انتخابات در مجامع ملی و استانی فدراسیون‌ها به ‌عنوان بستر احتمالی ایجاد رانت و ویژه‌خواری قابل رصد است. از سوی دیگر سیاست‌زدگی و انتخاب سلیقه‌ای مدیران ورزشی در بروز فساد ورزشی اثرگذار است.



به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس عوامل حقوقی و قانونی نیز در بروز فساد در ورزش تأثیر دارد و این امر در بخش نظارت بر اجرای قانون یا نبود قانون قابل مشاهده ‌است.



 وجود خلأهای قانونی بسترساز فساد در ورزش



نگاهداری گفت: در برخی مصادیق فساد ورزشی مانند دوپینگ، خلأ قانونی مشاهده می‌شود. همچنین در تخلف‌های مرتبط به قراردادهای ورزشی، با اینکه قانون مشخصی وجود دارد، اما نظارت بر اجرای قانون به ‌درستی انجام نمی‌شود. 



وی با اشاره به نقش عوامل فرهنگی و تربیتی در پذیرش فساد در میان ورزشکاران و مدیران ورزشی، گفت: این امر در ایجاد و تقویت انگیزه فساد و همچنین توجیه عقلانی ارتکاب به بزهکاری اثر تشدیدکننده دارد. 



نگاهداری در ادامه گفت: عوامل تأثیرگذار بروز فساد در ورزش می‌تواند نقشی سه‌گانه داشته ‌باشند، به این معنا که هم می‌توانند انگیزه فساد را در دیگر افراد ایجاد کنند و یا سبب توجیه منطقی فساد در سطح اجتماع شوند و درنهایت به ‌دلیل ضعف سیستم نظارتی شانس و فرصت فساد را به وجود بیاورند. 



راهکارهایی برای مقابله با فساد در ورزش



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به ارائه راهکارهایی برای مقابله با فساد در حوزه ورزش اشاره و عنوان کرد: تعیین راهکار مقابله با فساد باید با اتخاذ رویکردهای جمعی و به‌صورت هماهنگ باشد و با توجه به اینکه فساد یک پدیده پیچیده ‌است، طیف گسترده‌ای از راهکار را در این زمینه باید پیش گرفت. 



نگاهداری با بیان اینکه فساد در ورزش را باید در بخش رقابت، فساد سازمانی و دیگر اعمال بزهکارانه تقسیم‌بندی کرد، افزود: با توجه به انتخاب سلیقه‌ای مدیران ورزشی و خسارات مادی و معنوی ناشی از آن‌ها بر ورزش کشور، یک راهکار این است که خصوصی‌سازی و تدوین صلاحیت عمومی و تخصصی برای پست‌های مدیریت ورزش در دستور کار قرار گیرد. 



وی به دخالت مستقیم و غیرمستقیم رؤسای فدراسیون‌ها در انتخابات هیئت‌رئیسه و ارکان فدراسیون اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این نوع فساد می‌توان برخی مفاد اساسنامه‌ها و آئین‌نامه‌های فدراسیون‌های ورزشی مرتبط با ساختار انتخابات ملی و استانی را اصلاح کرد.



تدوین استانداردهای ضدفساد در ورزش



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به‌ ضرورت تدوین استانداردهای ضدفساد در ورزش اشاره کرد و گفت: این امر را می‌توان در ایجاد سازوکار مناسب جهت شناسایی و گزارش‌دهی فساد در ورزش و تقویت مشارکت اجتماعی در این زمینه و از طریق سامانه سوت‌زنی و شفافیت مالی مدیران ورزشی دنبال کرد.



 نگاهداری ادامه داد: همچنین اصلاح آئین‌نامه شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان مصوب هیئت وزیران با رویکرد ایجاد ضمانت اجرایی در تخلفات مربوط به اعزام افراد غیرمرتبط به خارج از کشور، می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مدنظر قرار گیرد.



وی با اشاره به تأثیر اجتماعی و فرهنگی فساد در ورزش و هزینه‌های هنگفت آن برای بیت‌المال، گفت: در این زمینه می‌توان دادگاه تخصصی برای رسیدگی به فسادهای ورزشی را در قوه قضائیه تشکیل داد. 



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به‌ ضرورت تعیین مرجع رسیدگی به پدیده دلالی در ورزش حرفه‌ای به‌عنوان راهکاری برای مقابله با فساد در ورزش اشاره کرد و ادامه ‌داد: راهکار مهم دیگر تدوین بسته تقنین جرم‌انگاری در موضوع دوپینگ است که با توجه به پرتکرار بودن این پدیده در ورزش کشور، اهمیت زیادی دارد./



پایان پیام 

  • کد خبر : 375876
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار