خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/04/24 - 20:38
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
جلالی در دیدار با مدیرعامل راه آهن؛

توسعه حمل و نقل ریلی می‌تواند به اشتغال در کشور کمک کند

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس توسعه حمل و نقل ریلی را از اولویت‌های بخش حمل و نقل کشور دانست و گفت:‌متاسفانه راه‌آهن در ایران براساس نوع و نحوه نیاز داخلی شکل نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ نشست بررسی مشکلات بخش راه‌آهن کشور و اتخاذ تمهیدات تقنینی در جهت برون رفت از این مسائل عصر امروز شنبه (24 تیر ماه) با حضور کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و  سعید محمدزاده مدیر عامل راه آهن و معاونان دو طرف در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.



کاظم جلالی در این نشست با اشاره به مشکلات بخش راه‌آهن کشور، گفت: نیازهای کشور در بخش حمل و نقل و توسعه آن بسیار وسیع است اما باید به این نکته توجه داشت که استخوان‌بندی حمل و نقل کشور براساس حمل و نقل ریلی شکل نگرفته است.



وی با اشاره به کتابی درخصوص ساختار ایجاد مسیرهای حمل و نقل در کشور به ویژه در بخش ریلی،‌ تصریح کرد: متاسفانه راه‌آهن در ایران براساس نوع و نحوه نیاز داخلی شکل نگرفته است.



نماینده مردم تهران،‌ ری، ‌شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به بخش حمل و نقل ریلی، یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها و به تکرار به موضوع توسعه حمل و نقل ریلی و کار کردن در این موضوع تاکید داشته‌اند که این موضوع باید از سوی برنامه‌ریزان و سیاستگذاران مورد توجه جدی قرار گیرد.



وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شده میان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاهها و مجموعه‌ها،‌ خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس با مجموعه‌هایی همچون تامین اجتماعی، ‌کمیته امداد امام خمینی(ره)،‌ دانشگاه آزاد اسلامی، ‌دانشگاه علامه طباطبایی و مراکز علمی و دانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری مشترکی به امضا رسانده است که این تعامل در برخی بخش‌ها همچون تامین اجتماعی به بازنگری قوانین در این بخش و اصلاح قوانین موجود و حذف قوانین بازدارنده کمک کرده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: تهیه و تدوین و امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بازنگری قوانین این بخش و حذف قوانین بازدارنده و تصویب قوانین در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی کشور کمک کند.



وی با تاکید بر اینکه باید بر گسترش و توسعه حمل و نقل بار و مسافر از طریق راه‌آهن کار شود، گفت:‌ موضوع کار و اشتغال از مهمترین موضوعات مورد بررسی در کشور است و با توسعه حمل و نقل ریلی به این بخش نیز می‌توان کمک کرد.



رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به اشاره به گزارش‌های کارشناسی این مرکز در بخش‌های مختلف،‌تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های می‌تواند گزارش‌های کارآمدی در جهت پالایش قوانین حوزه حمل و نقل ریلی تهیه و در جهت توسعه این حوزه تدوین و به مسئولان کشور ارائه کند.



جلالی با بیان اینکه متاسفانه بخش راه‌آهن و حمل و نقل ریلی در کمال اهمیت مورد غفلت واقع شده است، تاکید کرد:‌ هرچند بخش‌های مختلف حمل و نقل در کشور از اهمیت و اولویت برخوردارند اما با توجه به نگاه ویژه حاکمیت به بخش حمل و نقل ریلی باید این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد.



سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در توسعه کشور گفت: راه‌آهن باید نقش اصلی در حمل و نقل کشور را برعهده گیرد.



وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در توسعه حمل و نقل ریلی در سیاست‌های ابلاغی از سوی ایشان،‌ گفت:‌ براساس تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل ریلی، بندهای 24 و 25 برنامه‌ ششم توسعه کشور به اولویت توسعه این بخش اشاره دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.



معاون وزیر راه‌ وشهرسازی تاکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی اقدامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف سوخت در مسیر حمل و نقل ریلی به میزان یک هفتم مسیر طی‌شده جاده‌ای است و حمل یک تن بار در کیلومتر توسط ریل در مقایسه با بخش جاده‌ای حدود ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به همراه دارد.



وی افزود: توسعه حمل و نقل ریلی در کنار کاهش مصرف سوخت در کوشر به حفظ محیط زیست و کاهش تلفات جاده‌ای نیز کمک خواهد کرد.



محمدزاده با اشاره به راهکارهای توسعه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل مسافر،‌گفت: در توسعه جابجایی مسافر از طریق خطوط ریلی توسعه راه‌آهن حومه در دستور کار قرار گرفته است که براین اساس چندین خط آهن حومه ای بین شهرهای تهران - گرمسار، تهران - کرج، کرج - قزوین و تهران- هشتگرد،‌ تهران - پرند و در برخی استان‌های دیگر ساخته شده و یا در حال ساخت است که این تلاش‌ها سهم قطار حومه‌ای جهت جابجایی مسافر در حمل و نقل ریلی را افزایش داده است.



وی ادامه داد: در توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی به ویژه در بخش حومه‌ای و جابجایی مسافر به دنبال آن هستیم تا خطوط حمل و نقل ریلی را به مترو متصل کنیم و در حمل و نقل مسافر تسهیلاتی ایجاد کنیم.



مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در توسعه حمل و نقل ریلی نیازمند قانون هستیم از تعامل و تهیه تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی استقبال کرد و این همکاری را گامی در جهت توسعه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دانست.



شایان ذکر است در پایان این نشست کارگروهی با حضور معاونان و نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جهت تهیه تفاهم‌نامه همکاری مشترک و بررسی روند همکاری و تعامل در جهت رفع مشکلات تقنینی حمل و نقل ریلی کشور و توسعه این حوزه تشکیل شد.



 



 

  • کد خبر : 204492
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار