خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/08/06 - 16:26
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

برنامه تحول سلامت در کشور ترکیه

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی برنامه تحول سلامت در کشور ترکیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، معاونت پژوهش‌های اجتماعی ـ فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان « برنامه تحول سلامت: مطالعه موردی کشور ترکیه» به بررسی برنامه تحول سلامت در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه پرداخته و درس‌هایی را از آن به راهکارها و چالش‌های پیش‌رو ارائه کرده است.



گزارش « برنامه تحول سلامت: مطالعه موردی کشور ترکیه» عنوان می‌کند که امروزه به دنبال ناتوانی نظام‌های مختلف در پاسخگویی به نیازها و انتظارات جدید، گرایش‌های زیادی در خصوص انجام تغییرات شکل گرفته است. در همین راستا نظام‌های سلامت نیز در معرض تغییرات سریع و الزامات برای روبرو شدن با چالش‌های جدیدی همچون تغییرات جمعیت شناختی، الگوی بیماری‌ها، ظهور و باز ظهور بیماری‌‌های همراه با هزینه‌های رو به افزایش ارائه خدمات سلامت می‌باشند و این امر سبب شده است که یک بازبینی جامع از نظام مراقبت سلامت و عملکرد آن ضروری باشد.



در این گزارش هزینه‌‌‌های نگهداری پوشش بیمه سلامت و مزایای آن،‌دستور کار ناتمام عدالت، کیفیت و ایمنی، تقویت بهداشت عمومی و نظام سلامت برای مدیریت بیماری‌‌‌های مزمن، توسعه فضای مالی برای تداوم سرمایه‌گذاری در سلامت، مدیریت انتظارات عمومی و پرورش نیروی کار، به عنوان چالش‌های پیش‌روی برنامه تحول سلامت عنوان شده‌اند.



این گزارش تصریح می‌کند که در ترکیه تعامل چندین عامل زمینه‌‌ای شامل عوامل جمعیتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی فرهنگی، و تکنولوژیکی یک محیط مناسب را فراهم کرد که در آن ابتکارات سیاستگذاری و ارائه خدمات که از طریق برنامه تحول سلامت معرفی شد از نظر مردم مشروع و قانونی جلوه نمودند که می‌توانست حلال مشکلات نظام سلامت ترکیه باشد.ضمن آنکه اصل مرکزی برنامه تحول سلامت که بر حقوق بشر و به‌طور خاص بر حق سلامت شهروندان تأکید می‌کرد به خوبی به اطلاع عموم مردم که خواستار بهبود در حقوق خود یعنی دمکراسی، آموزش و سلامت بودند رسانده شد. تأکید بر حقوق بشر احتمالاً به مشروعیت برنامه تحول سلامت کمک کرد و حمایت گسترده مردم را به همراه داشت.



 



 

  • کد خبر : 216656
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار