رفیعی نوشت:
کمیته اضطرار پایتختنشینان را در معرض آلودگی شدید هوا قرار داده است/ همه سازمانها بایستی در موضوع آلودگی هوا پاسخگو باشند
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس،در توئیتی از برگزاری جلسهای با حضور اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در مجلس،خبرداد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، در توئیتی نوشت:
امروز را در حالی شروع کردیم که تعداد روزهای ناسالم پایتخت نسبت به سال گذشته نزدیک ۳.۵ برابر و روزهای بسیار ناسالم و خطرناک ۲ برابر شده است و تهرانیها فقط ۲ روز پاک داشتند!
از ساعات پایانی روز جمعه نیز هوای تهران در شرایط پایدار جوی قرار گرفت و انباشت آلودگی هوا روز بهروز بیشتر شد به شکلی که روز دوشنبه منطقه ۱۹ تهران در وضعیت بنفش قرار گرفت.
با این شرایط متاسفانه کمیته اضطرار آلودگی هوا در عمل به وظایف ذاتی خود ناتوان بوده و عدم کارکرد این کمیته سوالات و ابهاماتی را به وجود آورده است. به چند نمونه اشاره میکنم:
علیرغم ۵ روز پایداری جوی کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران،آییننامه اجرایی تبصره (۳) ماده(۳) قانون هوای پاک را که بر اساس آن میبایست در شرایط پیشبینی یا تداوم آلودگی هوا بیش از(۴۸) ساعت تدابیر لازم براساس یک طبقه بالاتر از شاخص کیفیت هوا اتخاذ میشد را اجرایی نکرده و این کمیته پایتختنشینان را در معرض آلودگی شدید هوا قرار داده است.
علی رغم پایداری جوی طولانی مدت و امکان پیشبینی آن، چرا کارگروه، تصمیمات را به صورت روزانه یا دو روزه اخذ و اعلام میکند؟ چراکه عدم انجام این کار موضوع خروج مردم و قشر حساس از شهر را سخت میکند.
هرچند پس از مکاتبات بنده با استاندار تهران بالاخره کمیته اضطرار به دورکاری نیمبندی برای برخی زنان شاغل تهران تن داد (که البته شرایط اجرای آن هم مشخص نیست!) ، اما همچنان موضوع تعطیلی پایتخت گزینهای بود که مسوولان علیرغم هشدارها به اجرای آن رضایت ندادند.
به همین سبب عصر امروز جلسهای با حضور تمامی اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در مجلس خواهیم داشت و با همگی آنها اتمام حجت میکنیم که اجرای قانون در جهت حفظ سلامت شهروندان خط قرمز ما است. قطعا پس از این جلسه گزارش مبسوطی به مردم شریف تهران ارایه خواهم کرد.
البته این ابهامات فقط مختص به کارگروه اضطرار آلودگی هوا نیست و سازمانهای دیگر نیز بایستی پاسخگو باشند؛ به چند نمونه دیگر از این ابهامات اشاره میکنم:
راه اندازی سامانه مدلسازی توسط سازمان هواشناسی که طبق قانون هوای پاک پس از ارائه دادههای سیاهه انتشار توسط سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام میشد، به کجا رسیده است؟ و چرا دسترسی عمومی به آن وجود ندارد؟
چرا بعضا در برخی ایستگاههای سنجش کیفیت هوا متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست دادههای پرت و با اختلاف زیاد نسبت به سایر ایستگاههای شهر تهران مشاهده میشود؟
با این حال مرحله اول ترک فعل اجرای قانون هوای پاک که هماکنون در شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت در دست بررسی است تنها مختص به خود قانون نشده و به آییننامههای اجرایی آن و امتناع کنندگان از آن نیز باز میگردد.
از اینرو فراکسیون محیط زیست مجلس برای حفظ سلامت جان مردم هیچ اهمالی را نمیپذیرد و با هرگونه تخلف قاطعانه برخورد میکند./