خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/14 - 15:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
خضریان نوشت:

نقش مهم‎ جنبش دانشجویی در مقابله با بسترهای فسادزا

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در توئیتی به حضور خود در بیست و هشتمین دوره طرح ولایت دانشجویان پسر سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ علی خضریان  نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:



 در بیست و هشتمین دوره سراسری طرح ولایت دانشجویان پسر در دانشگاه شهید بهشتی، در خصوص نقش ‎ جنبش دانشجویی در مقابله با بسترهای فسادزا، با اشاره به تفکر باطل و ترویج آن به عنوان ‎ ریشه فساد در جامعه، تحقق مبارزه با فساد در بعد فکری و همچنین ضرورت ایجاد یک جبهه مردمی تشریح شد. 



‏دو رویکرد در موضوع مبارزه با فساد وجود دارد؛ یک رویکرد مبارزه با فاسد و سوال اصلی در این رویکرد این است که چه کسی فساد را انجام داده و می‌بایست فاسد را پیدا کنیم و با او برخورد کنیم. رویکرد دوم اما روی نحوه و ایجاد انگیزه فساد متمرکز می‌شود و سوال اصلی آن چرایی و چگونگی فساد است.



‏با تمثیل فساد به یک چهارراه پر رفت و آمد، در یک وضعیت چهارراه و برخورد با متخلفین توسط عامل انسانی کنترل می‌شود که چند آسیب ازجمله امکان خطای انسانی، برخورد دوگانه بر مبنای قرابت و یا دوری با فرد متخلف و همچنین احتمال بروز فساد در فردی که می‌بایست با متخلف برخورد کند، وجود دارد.



‏در وضعیت دیگر، چهارراه تمثیلی فساد مجهز به دوربین ثبت تخلف می‌شود و در این شرایط ضمن اینکه امکان تخلفات دیگر همچون مخدوش کردن پلاک برای فرد متخلف وجود دارد، اما تا حد زیادی امکان فساد در عامل انسانی و برخورد دوگانه حذف می‌شود. البته عاملان پرقدرت فساد همچنان امکان دستکاری دارند.



‏در وضعیت دیگر برای تقاطع تمثیلی پر رفت و آمد فساد، تقاطع غیرهمسطح زده می‌شود. در این شرایط عامل بروز تخلف و فساد برچیده می‌شود و فردی که بخواهد تخلفی را مرتکب شود، عملاً امکان انجام آن برایش سلب می‌شود.



 جریان دانشجویی می‌تواند با ایجاد یک سه ضلعی میان محیط دانشجویی، اندیشکده‌ها و رسانه‌ها ضمن شناسایی چهارراه‌های فساد و پیدا کردن راهکارهای عملی برای ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، زمینه مبارزه با فساد و ساز و کار فسادزا را از مسیر آگاهی بخشی اجتماعی، مطالبه‌گری و طرح راهکار دنبال کند.



 

  • کد خبر : 365972
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم