خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/18 - 14:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
علی خضریان  نوشت:

دلایل ماندگاری ۱۶ آذر ۱۳۳۲ پس از گذشت هفتاد سال

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درمجلس در توئیتی به حضور خود در ویژه برنامه گرامیداشت مقام دانشجو با موضوع "جنبش دانشجویی و نسبت آن با مسائل کشور" اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:



‏در ویژه برنامه گرامیداشت  روز دانشجو که با موضوع ‎ جنبش دانشجویی و نسبت آن با مسائل کشور به همراه پرسش و پاسخ در خصوص عملکرد ‎ مجلس یازدهم در سالن مدافعان سلامت پردیس دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، دلایل ماندگاری ۱۶ آذر ۱۳۳۲ پس از گذشت هفتاد سال تشریح شد. 

‏بعد از کودتای ۲۸ مرداد عمده جریان روشنفکری دو طیف شدند که بخشی از این جریان از ترس جان و مال و یا به هر دلیل دیگری در مقابل کودتا سکوت کرد و بخشی دیگر نیز به دلیل منافع خود با دولت کودتا همراه شد. حتی در آن زمان کسانی بودند که هم در دولت مصدق بودند و هم در دولت کودتا حضور داشتند.



جنبش دانشجویی در آن دوران یعنی از روزهای آغازین سال تحصیلی و از ۱۶ مهر سال ۱۳۳۲ نسبت به کودتا و کودتاگران و کسانی که ملی‌شدن صنعت نفت را زیر سوال بردند و یک دولت مردمی را زمین زدند، اعتراض کرد و برخلاف طیف عمده جریان روشنفکری در کشور، پای ‎ منافع ملی ایران ایستاد.



 ‏باید بپذیریم کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سقوط یک دولتی با وجهه مردمی پررنگ‌تر نسبت به دولت کودتا شد،در سطح اجتماعی دارای یک بدنه اقلیت حامی بود که به دلیل انفعال بدنه اکثریت توانست به نتیجه برسد و نتیجه آن شد که جنبش ملی شدن صنعت نفت را زمین بزند.



 ‏علی القاعده سرکردگان آن بدنه اجتماعی که کودتا را همراهی می‌کنند، می‌دانند که اقداماتشان منجر به زمین زدن منفعت ملی می‌شود، اما به دلیل اینکه این افراد دچار ‎پدیده بی‌وطنی شده‌اند، با دشمن همراهی می‌کنند. این پدیده صرفاً مختص سال ۱۳۳۲ و ملی شدن صنعت نفت نیست و مصادیق متعددی دارد.



‏در حالی که عموم مردم آن دوران نیز این پدیده بی وطنی را درک می‌کردند، به دلیل سر و صدای رسانه‌ای اقلیت همراه با کودتا، دچار انفعال شدند. و در چنین شرایطی جنبش دانشجویی با ایستادگی مقابل اقدامات دولت کودتا، در حقیقت مقابل این پدیده بی وطنی ایستاد و ماهیت آن را افشا کرد./



 

  • کد خبر : 372721
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار