خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/25 - 15:52
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش:

260 هزار معلم از سال 97 جذب آموزش و پرورش شده‌اند

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با استناد به گزارش آموزش و پرورش در این کمیسیون، گفت: با وجود انتقادات بسیاری که درباره کمبود معلم مطرح می‎شود اما 270 هزار معلم طی سه سال گذشته جذب آموزش و پرورش شده‌اند.

شیوا قاسمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  یکی از مشکلات اساسی در ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را نبود آمار دقیق از وضعیت نیروی انسانی دانست و اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به این مشکل اساسی اشاره و بر ساماندهی آن تأکید دارد.



55 درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش معلمان رسمی هستند



نماینده مردم مریوان  و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود و آماری که وزارتخانه به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کرده است، 55 درصد نیروهای آموزش و پرورش معلم رسمی بوده، 25 درصد آن کارکنان تخصصی شامل مدیر، معاون و مشاور هستند، 7 درصد نیروها حق التدریس، 6 درصد خدمتگزار و 4 درصد نیز نیروهای اداری هستند.



وی درباره کمبود نیروی آموزش و پرورش نیز گفت: با وجود انتقاداتی که در این رابطه عنوان میشود اما از سال 97 تا به امروز حدود 260 هزار معلم در آموزش و پرورش جذب شده‌اند.



جذب 172 هزار معلم در سه سال اخیر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده 28



قاسمی پور درباره آمار تفکیکی چگونگی نحوه جذب این معلمان گفت: در سال 1397 حدود 40 هزار ردیف استخدامی از سوی سازمان امور استخدامی صادر شده که 25 هزار نفر برای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و 15 هزار نفر بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب شده اند. در سال 1398 نیز 24 هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان و 12 هزار نفر از طریق ماده 28 و نهایتا در سال 1399 حدود 19 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و 27 هزار نفر از طریق ماده 28 جذب آموزش و پرورش شده‌اند.



وی افزود: برای سال 1400 نیز تعداد دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان 25 هزار نفر و از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز 25 هزار دیگر جذب آموزش پرورش خواهند شد.



جذب 80 هزار معلم حق التدریس از طریق مصوبه مجلس



این نمایده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: از سوی دیگر بر اساس مصوبه مجلس از طریق الحاق به تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس مقرر شد80 هزار نفر  جذب آموزش و پرورش می‌شوند. همچنین تعداد 2 هزار معلم به دلیل شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان برای این استان در نظر گرفته شد.



قاسمی پور یادآور شد: همچنین سازمان امور استخدامی 4800 ظرفیت هم برای استخدام خانواده شهدا اختصاص داده است که مجموع این ارقام حدود 260 هزار معلم می‌شوند که در طول سالیان گذشته جذب آموزش و پرورش شده‌اند.



عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: بنابراین بخش مهمی از کمبود 300 هزار نفری معلم در آموزش و پرورش برای 4 سال آینده از این طریق تأمین شده است و برنامه‌ریزی‌ها باید بر این مبنا ادامه داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 321230
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار