خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/08 - 12:36
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
صدای مظلومیت فرهنگ و هنر در بودجه 1401

گلوگاه‌های توسعه با بی توجهی به فرهنگ بسته خواهد شد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان است اما باید در نظر بگیریم که مسیر توسعه هر کشوری از گلوگاه‌های فرهنگی و هنری آن کشور عبور می‌کند.

مجید نصیرایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درمورد اختصاص بودجه فرهنگ و هنر گفت: جهان امروز و نظام زائیده فرهنگ و هنر است، حفظ و نگهداری از آثار فرهنگی و هنری به صورت ملموس و ناملموس بر تمام نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی یک امر واجب محسوب می‌شود؛ بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در کشور به دلیل نوع نگاه دولت‌ها‌ است، باید بپذیریم که توسعه فرهنگی زمینه‌ساز رشد و توسعه تمام حوزه‌ها خواهد بود.



 نماینده طبس، فردوس، بشرویه و سرایان افزود: در حال حاضر کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان است اما باید در نظر بگیریم که مسیر توسعه هر کشوری از گلوگاه‌های فرهنگی و هنری آن کشور عبور می‌کند. به فرض مثال امروز رسانه‌ها در خط مقدم تمام رویدادها هستند و رسیدگی به وضعیت آنها زمینه توسعه یافتگی را در کشور فراهم می‌کند.  



اختصاص یک درصد از درآمد دستگاه‌های مختلف به مسائل فرهنگی



 سخنگوی کمیسیون فرهنگی با اشاره به اختصاص یک درصد از درآمد دستگاه‌های مختلف به مسائل فرهنگی کشور گفت: در حدود ۱ درصد از درآمد نهادها و دستگاه‌های مختلف به بودجه فرهنگی اختصاص داده شده است؛ این موضوع از عدم شفافیت لازم برخوردار است و باید مورد بررسی قرار بگیرد همچنین نقش نظارتی کمیسیون فرهنگی برای اختصاص این یک درصد مشخص شود. 



افزایش رقم کل بودجه، این شائبه را به وجود آورده که میزان اعتبار فرهنگی افزایش ‌یافته است در صورتی ‌که سهم امور فرهنگی از کل رقم مصارف بودجه عمومی کاهش ‌یافته است



نصیرایی با اشاره به کاهش بودجه فرهنگ و هنر برای سال آینده تاکید کرد: کل بودجه فرهنگی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۱ به ۲۲ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. افزایش رقم کل بودجه، این شائبه را به وجود آورده که میزان اعتبار فرهنگی افزایش ‌یافته است در صورتی ‌که سهم امور فرهنگی از کل رقم مصارف بودجه عمومی سیر نزولی داشته است.



بودجه فرهنگی کشور کاهش چشم گیری داشته است



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مقایسه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قانون بودجه سال جاری نشان می‌دهد که سهم امور فرهنگی از کل رقم مصارف بودجه عمومی از ۱/۷ درصد برای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱/۵ درصد در لایحه سال آینده کاهش ‌یافته است. 



بیشتر بخوانید:





سخنگوی کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: بی مهری نسبت به فرهنگ و هنر از دوره‌های گذشته وجود داشته و موجب دست درازی بسیاری از کشورها به فرهنگ و هنر ایرانی شده است؛ امیدواریم این موضوع در دولت جدید مورد توجه قرار بگیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 334617
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار