خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/01/31 - 18:39
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
سیاوشی با یادآوری برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب:

کیفیت برگزاری نمایشگاه پس از 30 سال تجربه تغییری نکرده/ناشران دولتی سلیقه جامعه را نمی‌شناسند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب امسال با افزایش قابل توجه قیمت کتاب ها مواجه خواهیم بود، گفت: نمایشگاه کتاب ویترین و رویداد فرهنگی بزرگی برای هر کشوری محسوب می شود اما متاسفانه کیفیت برگزاری آن پس از 30 سال تجربه تغییری نکرده است.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: نمایشگاه کتاب ویترین و رویداد فرهنگی بزرگی برای هر جامعه و کشوری محسوب می شود اما متاسفانه روند رشد، اصلاح، بهبود و تحول آن در ایران به شکل چشمگیری تغییر نکرده است.











طیبه سیاوشی شاه عنایتی


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت کاغذ، ارز و تحریم که ممکن است ورود خیلی از ناشران خارجی را در نمایشگاه محدود کند، افزود: در کنار این موارد با بیش از 30 سال تجربه کیفیت برگزاری نمایشگاه هیچ تغییری نکرده و علیرغم تمامی تلاش ها برای برگزاری در بازدید از آن هر سال دلسردتر می شوم.



وی با بیان اینکه کتاب فروشی ها خریداران اصلی نمایشگاه کتاب هستند، گفت: کتابخوان های اصلی به دلیل مشکلات و مسائل نمایشگاه تمایلی برای خرید کتاب از نمایشگاه ندارند در واقع ازدحام و شلوغی و مسائل جانبی باعث شده برخی از افراد رغبتی به بازدید از نمایشگاه نداشته باشند.



مشاغل حاشیه ای نباید هدف اصلی نمایشگاه را به حاشیه ببرد



این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مشاغل حاشیه ای نباید هدف اصلی نمایشگاه را به حاشیه ببرد، تصریح کرد: نمایشگاه کتاب محل عرضه کتاب است نه جولانگاه ارائه ساندویچ و خوراکی.



سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: در گذشته به سختی و زحمت می شد حتی آب معدنی تهیه کرد اما در حال حاضر تعداد اغذیه فروشی ها بسیار زیاد است به گونه ای که اهداف نمایشگاه را به حاشیه می برد.



ضرورت ساماندهی مشکلات نمایشگاه کتاب



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت ساماندهی مشکلات نمایشگاه کتاب، گفت: در شرایط که با افزایش قیمت کاغذ و کتاب مواجه هستیم دولت  چه تدابیری را برای حمایت از کتاب خوان های واقعی اتخاذ کرده در این رابطه حمایت ها از قشر دانشجو و افرادی که استفاده زیادی از کتاب دارند بسیار ضروری به نظر می رسد.



وی ادامه داد: در بازدیدی که سال گذشته از نمایشگاه کتاب داشتیم غرفه های بسیار کوچک ناشران خصوصی به شدت شلوغ و پرازدحام بود این در حالی است که از غرفه های ناشران دولتی با غرفه های عظیم و بزرگ استقبال کمتری می شد و بسیار خلوت بودند.



ناشران دولتی از سوبسید دولتی به نحو مطلوبی استفاده می کنند اما متاسفانه سلیقه جامعه را نمی شناسند



این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: ناشران دولتی از سوبسید دولتی به نحو مطلوبی استفاده می کنند اما متاسفانه سلیقه جامعه را نمی شناسند و به انتشار کتاب هایی روی می آورند که تنها قشر خاصی استفاده می کنند.



ناشران دولتی تصور می کنند باید برای فرهیختگان یا قشر خاصی از جامعه کتاب تولید کنند



سیاوشی شاه عنایتی تصریح کرد: در واقع ناشران دولتی تصور می کنند باید برای فرهیختگان یا قشر خاصی از جامعه کتاب تولید کنند البته منظور این نیست که برای قشر خاص نباید کتاب منتشر شود بلکه به دلیل اینکه ناشران دولتی از سوبسید دولتی و جیب مردم استفاده می کنند باید در تولید، انتشار و ارائه کتاب سلیقه عموم جامعه به ویژه جوانان را لحاظ کنند و تنها رویکرد آنها قشر خاصی از جوانان نباشند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: همچنین در بازدید غرفه های ناشران خارجی را به سختی پیدا کردیم و در واقع در جایی خلوت، نامناسب و پرت بودند در این رابطه نیاز است فضایی کنار غرفه های ایرانی در اختیار آنها قرار داده شود تا استقبال مردم از نمایشگاه را نظاره گر باشند.



وی در مورد کاهش عرضه کتاب های چاپ اولی در نمایشگاه کتاب امسال، گفت: متاسفانه آمار چاپ کتاب ها شفاف و دقیق نیست و اطلاعات به درستی اعلام نمی شود.



به طور قطع در نمایشگاه امسال شاهد افزایش قابل توجه و چشمگیر قیمت کتاب ها خواهیم بود/ به دلیل ارائه سوبسید تعداد ناشران به صورت قارچ گونه در حال افزایش هستند



این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه به طور قطع در نمایشگاه امسال با افزایش چشمگیر و قابل توجه قیمت کتاب ها مواجه خواهیم بود، افزود: ما تولیدکننده کاغذ نیستیم بلکه وارد کننده هستیم و افزایش قیمت کاغذ در افزایش قیمت کتاب تاثیر دارد؛ متاسفانه به دلیل ارائه سوبسید تعداد ناشران به صورت قارچ گونه در حال افزایش بوده و کار ناشرانی که با عشق و علاقه در حال فعالیت هستند را تحت تاثیر قرار داده است.



سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: افزایش قیمت کتاب دردناک است اما در کشورهای خارجی نیز این موضوع وجود دارد البته به عنوان مثال در فرانسه 10 ناشر بزرگ در حال فعالیت هستند اما متاسفانه تعداد ناشران کتاب در ایران بسیار زیاد بوده و و همچنین ارائه سوبسیدها باعث بروز مشکلاتی در حوزه کتاب شده است./



گفت و گو از گل زری فرخنده بخش



پایان پیام

  • کد خبر : 278441
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار