خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/23 - 12:23
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
منتظری راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور را تشریح کرد:

کمک گرفتن از سینما و تلویزیون تا رواج کتابخانه های آپارتمانی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۱۴۰۱، به حوزه سینما و تئاتر کمک‌هایی در قالب اعتبارات  اختصاص یافت در حوزه کتاب کمتر به این مسئله توجه شد، نیاز هست که متولیان و مسئولان در حوزه چاپ و نشر، ارتباط خود را با مجلس تقویت کنند تا بتوانیم اعتبارات این حوزه را افزایش دهیم.

غلامرضا منتظری در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تورم حاکم بر حوزه کتاب، گفت: روز 24 آبان؛ روز کتاب و کتاب خوانی نامگذاری شده تا بهانه و دلیلی باشد برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح سواد عمومی کشور، جامعه‌ای که کتاب نخواند بی تردید قدرت تفکر و تحلیل را از دست خواهد داد و آمادگی پذیرش هر نوع افکاری منجمله دروغ  و ظلم را خواهد داشت.



نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: کتاب معجزه ماندگاری در طول تاریخ است و مکتب ما قرآن از جنس همین کتاب است. مسئولیت ما نسبت به قرآن این کتاب هدایتگر و روشنگر بیشتر از سایر ملل است، باید توجه داشته باشیم که در فرهنگ دینی ما کتاب جایگاه ویژه ای دارد روشنی بخش زندگی، دوست و رفیق برای هر انسانی است که اگر کسی به آن دل بسپارد، می‌تواند از تجارب آن استفاده کند.





کاهش قیمت کتاب را در دستور کار قرار دهید

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما در جامعه انسان‌های جویای علم و کتاب زیاد داریم، برای اینکه بتوانیم روح جامعه را سیراب کنیم باید نسبت به کاهش قیمت کتاب مبادرت بورزیم، به گونه‌ای که افراد قدرت خرید داشته باشند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در همین راستا جلساتی با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای افزایش تولید کاغذ در داخل صورت گرفت و رایزنی‌هایی انجام شد. در حال حاضر دو مرکز در این زمینه فعالیت می‌کنند و مقرر شد تسهیلاتی برای تولید کاغذ در نظر بگیرند تا تولید آن افزایش پیدا کند.

 



واردات حداقلی کاغذ در دستور کار قرار بگیرد

وی در ادامه یادآور شد: نکته دیگر واردات کاغذ باید حتی الامکان صورت گیرد، تا این شرایط بهبود پیدا کند و مسئله مهم دیگر ضرورت تخفیف  قیمت کتاب‌ است بویژه کتاب‌هایی که مردم نیاز بیشتری به آنها دارند، همچنین نمایشگاه‌هایی که شکل گرفته راهکار خوبی برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در میان مردم  است.

 



نمایشگاه بین المللی کتاب عالی اما کافی نیست

منتظری با اشاره به برپایی نمایشگاه بین المللی در ایران تصریح کرد: برپایی نمایشگاه بین المللی در ایران رخداد فرهنگی مناسبی است اما کافی نیست، باید اینگونه نمایشگاه‌ها در مقیاسی کوچکتر در کل شهرهای مختلف کشور برپا شود تا مردم از آن  بهره‌مند شوند، از وزیر فرهنگ و ارشاد درخواست داریم که توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و در صورت نیاز با مجلس وارد گفتگو شوند تا در بودجه ۱۴۰۲ به این بخش توجه بیشتری داشته باشیم.



در سال ۱۴۰۱، به حوزه سینما و تئاتر کمک‌هایی در قالب اعتبارات در نظر گرفته شد اما در حوزه کتاب کمتر به این مسئله توجه شد، نیاز هست که متولیان و مسئولان در حوزه چاپ و نشر، ارتباط خود را با مجلس تقویت کنند



وی در ادامه با اشاره به حمایت‌های مادی و معنوی از سینما و تئاتر،  اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، به حوزه سینما و تئاتر کمک‌هایی در قالب اعتبارات در نظر گرفته شد اما در حوزه کتاب کمتر به این مسئله توجه شد، نیاز هست که متولیان و مسئولان در حوزه چاپ و نشر، ارتباط خود را با مجلس تقویت کنند تا بتوانیم اعتبارات این حوزه را افزایش دهیم؛ نکته بعدی شرایط بد کتابخانه‌های عمومی در برخی از شهرها و روستاها است، مطالعه کتاب نیاز به بستر و محیط مناسب دارد .



نماینده مردم گرگان افزود: در حوزه انتخابیه بنده در برخی کتابخانه‌ها حضور فیزیکی پررنگی وجود دارد، اما در برخی دیگر مردم کمتر حضور دارند، به هر نسبتی که امکانات مطالعه را بیشتر کنیم مردم کشش بیشتری برای حضور در کتابخانه‌ها دارند، همچنین باید شمارگان و تیراژ کتاب‌های مورد علاقه مردم به ویژه جوانان را در کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس تقویت کنیم.



تجلیل و تکریم از کتابخوان‌ها

منتظری ادامه داد: به نظر می‌رسد هر سال در آستانه هفته کتاب از دانش آموزان یا دانشجویانی که بیشتر از دیگران به کتابخانه‌های مدارس مراجعه می‌کنند، تجلیل و تکریم صورت گیرد، این مسئله باعث تشویق و ترغیب آنان به فرهنگ مطالعه می‌‍شود و افرادی که در این بخش شاخص هستند توسط رسانه‌ها معرفی شوند.



ترویج فرهنگ اهداء کتاب به کتابخانه‌ها را نهادینه کنیم

نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: در واقع باید ترویج فرهنگ اهداء کتاب به کتابخانه‌ها را نهادینه کنیم، اگر ما بتوانیم کتابخانه‌های خصوصی را تقویت کنیم اقدام مثبتی در این خصوص صورت می‌گیرد، برخی از چهره‌های مشهور، دانشمندان و مفاخر هنوز برای مردم شناخته شده نیستند، اگر کتابخانه‌های خصوصی در شهرهای پرجمعیت دایر و حمایت شود فرهنگ کتابخوانی در میان مردم ایجاد می شود.





عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در تمام امور پیوست فرهنگی داشته باشیم. به فرض مثال عدم پیوست فرهنگی در انبوه سازی مسکن مشهود است؛ خانه‌هایی که دارای کتابخانه نیستند و افراد به دلیل مسافت دور و مشکلات دیگر شرایط حضور در کتابخانه‌های عمومی را ندارند. همچنین با همکاری صدا و سیما می‌توانیم کتابخانه‌های منزل را پیش بینی کنیم و یا محل کوچکی از فضای خانه را برای فرزندان در نظر بگیریم تا کتاب های مورد علاقه‌ آنان را تهیه کنند و اختصاص این محل برای فرزندان نکات تربیتی مفیدی به همراه دارد.





منتظری در پایان با اشاره به منابع غنی کتابخانه مجلس، خاطر نشان کرد: کتابخانه مجلس به دلیل منابع غنی که دارد بهترین  فرصت برای اقشار تحصیلکرده، دانشجویان و اساتید است و با ارائه خدمات بیشتری همچون امانت دادن کتب موجود می تواند تاثیر زیادی بر مطالعه این عزیزان داشته باشد./

پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 352023
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار