خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/14 - 10:34
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
سعیدی با انتقاد از مهاجرت معلمان از استان‌های مرزی مطرح کرد؛

کلاس خالی از معلم یعنی بازی با آینده دانش آموزان این مرز و بوم

نماینده چابهار در مجلس با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود دولت در آزمون‌های ورودی و استخدامی اولویت انتخاب را با متقاضیان هر استان لحاظ کند، گفت: به اعتقاد بنده هر کلاس درس خالی از معلم یعنی بازی با آینده دانش آموزانی که می‌توانستند نقشی در آتیه این مرز و بوم داشته باشند و متاسفانه به سمت مشاغل کاذب همچون کولبری و گاها قاچاق سوخت روی می‌آورند.

معین الدین سعیدی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد مهاجرت معلمان از استان‌های مرزی به مرکز کشور، گفت: سیستان و بلوچستان با کمبود حدود ۱۵ هزار معلم روبرو است و بیشتر زحمات آموزش بر دوش معلمان خرید خدمات است که متاسفانه در کنار مشکلات معیشتی با بسیاری از سختی‌های دیگر همچون دوری از مرکز و شرایط اقلیمی و آب و هوایی روبرو هستند و تمام وعده و وعیدها در مورد ارتقای معیشتی آنها  تاکنون بی سرانجام بوده است.



ورود به دانشگاه فرهنگیان برای متقاضیان بومی سخت است



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محرومیت‌های آموزشی توان رقابت داوطلبان بومی با سایر متقاضیان دانشگاه فرهنگیان را گرفته است، افزود: ورود به دانشگاه فرهنگیان برای متقاضیان بومی سخت است همین مسئله منجر به پذیرش آموزگاران غیر بومی می‌شود، این مسئله در جنوب استان سیستان و بلوچستان به مراتب بیشتر از شمال آن است، متاسفانه سیستان و بلوچستان از مزایای قانون جوانی جمعیت در حوزه استخدامی بی بهره شده است و بسیاری از متقاضیان از این مسئله استفاده کرده و به راحتی استخدام و بعد از مدتی انتقالی می‌گیرند.



 سعیدی با انتقاد از خالی بودن کلاس‌های درس بدون معلم و تبعات انتقالی و مهاجرت معلمان، گفت: به اعتقاد بنده هر کلاس درس خالی از معلم یعنی بازی با آینده دانش آموزانی که می‌توانستند نقشی در آتیه این مرز و بوم داشته باشند و متاسفانه به سمت مشاغل کاذب همچون کولبری و گاها قاچاق سوخت روی می‌آورند.



 عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه تعداد معلمان به نسبت دانش آموزان بسیار کم است، اظهار داشت: این خلاء آموزشی ابعاد گسترده‌ای برای استان مرزی همچون سیستان و بلوچستان به همراه داشته است، نمایندگان استان درخواست حذف تبصره قانون جوانی جمعیت را داشتند که متاسفانه در مجلس رای نیاورد.



سعیدی ادامه داد: انتظار می‌رود دولت در آزمون‌های ورودی و استخدامی اولویت انتخاب را با متقاضیان هر استان لحاظ کند، یعنی با توجه به کمبودهایی که امروز در حوزه بهداشت و درمان و آموزش در استان‌های مرزی شاهد هستیم این مهم را مد نظر قرار داده تا با مهاجرت پزشکان و معلمان از مناطق محروم مواجه نباشیم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ضریب بومی گزینی در آزمون‌های استخدامی داریم، یادآور شد: در اولویت‌های استخدامی موارد بومی گزینی را داریم اما این مسئله در مورد سیستان و بلوچستان در قانون جوانی جمعیت کمتر دیده شده است و همچنین در فضای رقابتی غیر منصفانه امکان  قبولی برای متقاضیان بومی کمتر می‌شود.



معلمان در مناطق محروم باید حقوق و دستمزد بیشتری دریافت کنند



عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه باید تفاوت کارکردن در مناطق محروم با ارائه تسهیلات بیشتر نسبت به مرکز نشینان باشد، یادآور شد: پزشکان و معلمانی که در مناطق محروم ادامه فعالیت می‌دهند علی القاعده باید به جهت حقوق و دستمزد در وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها باشند که این مسئله باید هر ساله به صورت ویژه دیده شود.



استخدام معلمان بومی در سیستان و بلوچستان از "بوم برای بوم"باشد



سعیدی با اشاره به اینکه پذیرش بومی دانشگاه فرهنگیان کم هزینه ترین مسیر برای جبران کمبود معلم در سیستان و بلوچستان است، خاطر نشان کرد: با استخدام معلمان بومی برای سیستان و بلوچستان از "بوم برای بوم" خواهد بود به شرطی که بوم در اینجا شهرستان تعریف شود.  











معین الدین سعیدی


 



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مورد درک جایگاه شغلی معلمان مناطق محروم از سوی وزارتخانه مربوطه، یادآور شد: از طرف وزارتخانه آموزش و پرورش ضرایب برتری در جایگاه شغلی معلمان برای مناطق مرزی و دور افتاده در نظر گرفته شده که تاثیر آنچنانی در شرایط معیشتی و شغلی آنها ندارد که اگر مقایسه کنیم با وضعیت زندگی که در مناطق محروم حکمفرماست نمی‌تواند این فاصله و تفاوت ها را جبران کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 365942
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار