خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/23 - 10:40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مدیر کل اسبق تنقیح قوانین مجلس در گفتگو با خانه ملت:

کتاب تدوین و تنقیح قوانین و مقررات در ایران با هدف دسترسی سریع به احکام قوانین تدوین شده است

نویسنده کتاب تدوین و تنقیح قوانین و مقررات در ایران از دسترسی سریع به احکام قوانین، شفاف‌سازی و ثبات قوانین به عنوان اهداف تدوین این کتاب یاد کرد.

احمدرضا نایینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد تالیف کتاب «تدوین و تنقیح قوانین و مقررات در ایران» که مورخ 24 اردیبهشت 1401 و در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. گفت: این کتاب حاصل تلاش بیش از بیست سال مطالعه و تحقیق پیرامون مباحث مرتبط با تدوین و تنقیح قوانین و مقررات است و یکی از اهدافی که در تدوین و تنقیح قوانین دنبال می‌شود، دسترسی سریع به احکام قوانین، شفاف‌سازی و ثبات قوانین است.



مدیر کل اسبق تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تنقیح قوانین به معنی اعم و اخص آن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: اعمال هرگونه اصلاح و الحاق در متن اصلی قوانین، تنقیح قوانین به معنی اعم آن است ولی آنچه در مقوله تنقیح قوانین به معنی اخص آن مورد بحث قرار می‌گیرد، مغایرت قوانین است. این مقوله از قابل‌ جمع نبودن دو یا چند حکم در موضوع مشابه،‌ نشات می‌گیرد. چنانچه دو قانون با یکدیگر مغایر باشند، قانون‌گذار باید تکلیف آن‌ها را مشخص کند. تنقیح قوانین به معنی اخص آن؛ اعلام قانون حاکم است. قانون‌گذار یک‌بار به انشای قوانین اقدام نموده است و اینک به دنبال حل تعارض، قانون حاکم را اعلام می‌کند.



وی با یادآوری اینکه تدوین قوانین نیز به دو مبحث اعم و اخص تقسیم می‌شود. تصریح کرد: گردآوری قوانین، از مقوله تدوین به معنی اعم است ولی منظور از تدوین قوانین به معنی اخص آن؛ قرار گرفتن همه احکام مربوط به یک موضوع، در مجموعه‌هایی‌‌‌ با نظمی خاص است. این مجموعه‌ها‌‌، می‌تواند مشتمل بر بخش‌ها، فصل‌ها، مبحث‌ها و گفتارهایی در خصوص مورد باشد.



مدیر کل اسبق تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: کتاب حاضر مشتمل بر سه بخش است که بخش اول در مورد «قانون، درحکم قانون و مقرره» است. بخش دوم به «اصول و قواعد تدوین و تنقیح قوانین و مقررات» اختصاص‌یافته است و بخش سوم به تدوین و تنقیح قوانین و مقررات می‌پردازد. همچنین این مجموعه مشتمل بر دو ضمیمه است که ضمیمه 1 به تاریخچه قانون‌گذاری در ایران اختصاص‌ یافته است و ضمیمه 2 در مورد سوابق قانونی تدوین و تنقیح قوانین و مقررات است.



لازم به ذکر است نایینی علاوه بر 35 سابقه خدمت در تشکیلات تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی، کتب و مقالات متعددی را نیز در کارنامه خود دارد که بخشی از آنها در کتابنامه این اثر درج شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 343700
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار