خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/12 - 18:29
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در رویداد مجلس دانشجویی مطرح شد؛

چگونه می‌توان از ظرفیت های دانشجویی برای حکمرانی مطلوب بهره برد؟/ مجلس دانشجویی می تواند نقش احزاب را در تربیت نخبگان ایفا کند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به ضعف نظام حزبی در کشور اعتقاد دارم باید از دل پارلمان دانشجویی کسانی را تربیت کنیم که آمادگی حضور در عرصه نمایندگی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،، عصر امروز (چهارشنبه، 12 مردادماه) رویداد مجلس دانشجویی با محوریت تدوین علمی و پژوهش محور برنامه هفتم توسعه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.



در ابتدای این مراسم بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش این مرکز در کنار مجلس، گفت: مرکز به عنوان بازوی کارشناسی قوه مقننه وظیفه جمع بندی نظرات علمی، دانشگاهی و کارشناسی و رساندن آن به ارکان قانونگذاری را دارد. همچنین در کنار آن مرکز پژوهش ها وظیفه ترویجی و آموزشی را نیز برعهده دارد و ما وظیفه داریم نظرات و نکات علمی را از مراکز دانشگاهی جمع آوری کرده و در اختیار نهاد قانونگذاری قرار دهیم.



وی افزود: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به نوعی رابط نهاد علم و فناوری و نهاد حکمرانی و قانونگذاری است و نقش رابط میان قانونگذار و پژوهشگر را ایفا می کند و در این میان مرکز نوآوری و خانه خلاق هم در همین مسیر حرکت می کند و ارتباط زیست بوم تقنینی و دانشجویی و علمی را ایجاد می کند.



وی با بیان اینکه نگاه نخبگان سیاسی و دانشجویی به یکدیگر آسیب ها و آفت های خاص خود را دارد، گفت: زمانی که نظام حکمرانی و قانونگذاری سراغ نخبگان علمی می روند این حس ایجاد می شود که راهکارهای دانشگاهی انتزاعی، غیراجرایی و صرفا نظری است و با واقعیت های جامعه فاصله زیادی دارد و یکی از کارکردهایی که مرکز نوآوری و خانه خلاق دنبال می کند تمرین نظریات دانشگاهی در یک محیط واقعی است و این فرصت را به دانشجویان می دهد که جای نمایندگان و مسئولان باشند و به طور خاص در پارلمان دانشجویی دریافت کنند که قانونگذاری و ساختار آن و شرایطش چگونه است.



رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشورهایی که نظام حزبی شکل گرفته است نخبگان علمی در جلسات حزبی رشد می‌کند و این احزاب هستند که پیوند بین نخبگان و سیاست را فراهم می کنند و به نوعی احزاب نقش مرکز پژوهش ها را برای مجالس ایفا می کنند اما در کشور ما مرکز پژوهش ها در مواقعی کارکرد حزب را در تربیت جوانانی که دغدغه عمومی و اجتماعی دارند، دارد.



وی با بیان اینکه مرکز پژوهش ها به دنبال اصلاح این تفکر است که نظام مدیریت کشور، نظام مشارکت جو نیست، گفت: ما به سهم خود می خواهیم این تفکر را تغییر دهیم که در کشور فرصت استفاده از تفکر جوان داده نمی شود و با تمرین حکمرانی و قانونگذاری این فرصت را می دهیم تا در یک محیط نزدیک به محیط واقعی جوانان بتوانند با چالش های حکمرانی شفاف، مردمی، هوشمند که از اهداف این مجلس است آشنا شوند.



وی افزود: من اعتقاد دارم این جمع می تواند جمع نمایندگان بالقوه آینده باشد و ما وظیفه داریم افراد دغدغه مند و دلسوز را کمک کنیم تا در یک رویداد و مسابقه آموزشی و مشارکت جویانه با توجه به ضعف نظام حزبی در کشور آمادگی حضور در عرصه نمایندگی را کسب کنند.



وی تصریح کرد: ما در مرکز پژوهش ها 131 اندیشکده قانونگذاری را راه اندازی کرده ایم و در سراسر کشور و استان های مختلف مراکز علمی را فعال نموده ایم، همچنین مدل جذب هیات علمی و پژوهشگر در مرکز پژوهش ها برای عدالت محور شدن تغییر کرده و از طریق فراخوان عمومی افراد شایسته برگزیده می شوند.



وی تصریح کرد: ما معتقدیم برنامه های توسعه ای امری اجتماعی است و باید برای آن گفتمان سازی شود و دانشگاه ها و جامعه نخبگانی در تدوین آن نقش داشته باشند لذا از آنجایی که برنامه مرکز پژوهش ها در چارچوب برنامه هفتم توسعه آمده است، آن را در اختیار نخبگان  و مشارکت کنندگان در رویداد پارلمان دانشجویی قرار دادیم تا نظرات برگزیده آن ها را مورد استفاده قرار داده و از آن ها تقدیر کنیم.











افتتاحیه پارلمان دانشجویی


 



در ادامه ابوالفضل عمویی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل جدی کشور دوری دانشگاه از نظام حکمرانی است اما باید توجه کنیم که در حکمرانی نیازهایی وجود دارد و محدودیت هایی که باید این نیازها و محدودیت ها را شناخت و با خلاقیت، تدبیر و علم از آن عبور کرد.



نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همه ما دوست داریم بهترین شرایط حکمرانی را برای مردم ایجاد کنیم اما در مواقعی تک تک تصمیمات ما نمایندگان به طور مستقیم بر سرنوشت گروه های مختلف مردم تاثیرگذار خواهد بود به عنوان مثال در شرایطی که همه از افزایش حقوق و مستمری سخن می گویند و ما نیز ضرورت آن را احساس می کنیم با چالشی تحت عنوان کسری بودجه نیز مواجه ایم و باید در آرای خود به گونه ای تصمیم بگیریم که کشور با کسری بودجه و در نتیجه تورم و گرانی مواجه نشود لذا باید در تصمیم گیری ها چند وجه و موضوع را در نظر گرفت و این ها بخشی از چالش های حکمرانی و نمایندگی است.



مرکز پژوهش ها باید به‌عنوان پارلمان دانشجویی قدرت تصمیم گیری و نحوه حکمرانی را به دانشجویان بیاموزد



وی با اشاره به ویژگی های یک نماینده خوب، گفت: نماینده باید اهل مشورت و تعامل باشد چرا که موضوعات مختلفی در کشور وجود دارد و یک فرد نمی تواند از همه موضوعات مطلع باشد، همچنین باید قدرت استقلال، حسن خلق و ظرفیت تحمل و ارتباط با دیگران را نیز داشته باشد و بتواند حرف های مخالف را بپذیرد و کاری که مرکز پژوهش ها می کند این است که باید به عنوان پارلمان دانشجویی قدرت تصمیم گیری و نحوه حکمرانی را به دانشجویان بیاموزد.











افتتاحیه پارلمان دانشجویی


 



از مهم ترین راهکارهای پیشرفت در کشور استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در حکمرانی است



احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از سخنرانان رویداد مجلس دانشجویی نیز در سخنانی اظهار داشت: کارآمدی مجلس موجب کارآمدی دولت می شود و بی شک یکی از مهم ترین راهکارهای پیشرفت در کشور استفاده از ظرفیت دانشگاه در حکمرانی است و تاکیدات رهبری نشان می دهد که نقش دانشگاه نقش کلیدی است.



وی ادامه داد: راه پیشرفت از دانشگاه می گذرد و یکی از عرصه های جدی برای حکمرانی، حکمرانی از منظر علمی است و اخیرا دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز در این زمینه فعال شده است اما متاسفانه رابطه قوی بین دانشگاه و نهاد سیاست وجود ندارد و در بخش هایی دیوار بی اعتمادی بین سیاستگذاران و دانشگاهیان شکل گرفته است.



نادری تصریح کرد: سیاستگذاران دانشگاهی ها را افرادی کلی گو می دانند که نگاه های کلیشه ای دارند که در عرصه عمل کارآمدی کافی را ندارند و دانشگاهیان نیز سیاستمداران را افرادی اهل رابطه و روحیات غیرعلمی می دانند و لازم است این دیوار بی اعتمادی از بین برود. راه پیشرفت از دریچه علم می گذرد و باید کاری کنیم که سیاستگذار به دانشگاه اعتماد کند و هر دوی این توده ها با هم همکاری مثبتی داشته باشند و دانشگاه در خدمت سیاست و حکمرانی قرار گیرد.



وی با تاکید بر اینکه باید به سمت حکمرانی علمی برویم، خاطرنشان کرد: یکی از روش های حکمرانی علمی آزمایشگاه های حکمرانی است و پارلمان دانشجویی از جمله بخش هایی است که می تواند تقویت شود و باید دانشجویان یاد بگیرند تا در زمان واقعی خطاهای کمتری را داشته باشند و  این جا آزمون و خطا کنند.



وی تصریح کرد: ما نظام حزبی نداریم و حزب در ایران به دلایل مختلف پاسخ نداد و چون احزاب در ایران شکل نگرفت ما باید کارکرد احزاب را در بنیادهای دیگری بسازیم و مزیت پارلمان دانشجویی تربیت نسل کارآمد، آموزش دیده و شبیه سازی فرآیند قانونگذاری واقعی است.



وی در بخش پایانی صحبت های خود، گفت: ما در کشور با بحث جوان گرایی و بحران بازتولید مواجه ایم و نتوانستیم تجربیات خود را به نسل جوان منتقل کنیم و اگر بتوانیم در تدوین برنامه هفتم توسعه جوان گرایی را در حوزه سیاستگذاری پیش بینی کنیم اتفاق خوبی رقم خورده است.



به گزارش خانه ملت، مالک شریعتی نماینده مردم تهران نیز در این نشست، تاکید کرد: مشق سیاست و حکمرانی در کنار کار علمی و دانشجویی یک نیاز مهم است و در مجلس به دانش و تخصص به حد اعلا در کنار آموزه های سیاسی و تشکلی نیاز است و در مجلس کسانی رشد می کنند که در دوران دانشجویی اهل ریسک و آزمون و خطا بوده اند./



پایان پیام

  • کد خبر : 346914
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار