خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/09 - 10:31
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی

چرا مر قانون در مورد آموزش در کشور اجرا نمی‌شود؟

امروز دیگر سخن از فاصله طبقاتی غنی و فقیر در کشور نیست، بلکه سخن از شکاف طبقاتی و رایگان ترین اصل قانون اساسی که همان آموزش است و متاسفانه افزایش روز افزون و سرسام آور هزینه تحصیل از قلم و لوازم التحریر گرفته تا روپوش و سرویس مدارس صدای اعتراض خانواده‌های ایرانی درآورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، امروز دیگر سخن از فاصله طبقاتی غنی و فقیر در کشور نیست، بلکه سخن از شکاف طبقاتی و رایگان‌ترین اصل قانون اساسی که همان آموزش است و متاسفانه افزایش روز افزون و سرسام آور هزینه تحصیل از قلم و لوازم التحریر گرفته تا روپوش و سرویس مدارس صدای اعتراض خانواده‌های ایرانی درآورده است؛ در خوشبینانه‌ترین حالت و یک حساب سرانگشتی سرپرست خانوار برای تامین مایحتاج هر فرزند در سال تحصیلی جدید باید مبلغی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند؛ تقریبا معادل ۱/۳ حقوق ماهیانه یک کارگر است.



این اعداد و ارقام بگونه‌ای پرداخت و دریافت شده که نوری وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرد؛  بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان کشور هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند! اما سوال اصلی در جای خود باقی مانده است آیا تحصیل رایگان فقط در عدم دریافت هزینه خلاصه می‌شود؟ با این تورم حاکم بر آموزش کشور، چه میزان از دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند؟



دانش آموزان جا مانده از تحصیل در بازه زمانی 3 ساله 3 برابر شدند



طبق آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مرکز آمار ایران میزان ترک‌تحصیل دانش‌آموزان ایرانی حدود سه‌ برابر شده است.‌ براساس اعلام احمدرضا پرنده، مدیرکل سابق دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، تعداد دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی ۹۶- ۹۷ ترک تحصیل کرده‌اند، حدود ۳۲۵ هزار نفر بوده است که این رقم براساس گزارش مرکز آمار ایران به حدود ۹۷۰‌هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ رسیده است. بر همین اساس باید گفت‌ در یک بازه زمانی سه‌ ساله دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، حدود سه‌ برابر شده‌اند. طی گزارشی وزارت کار بیشترین ترک‌ تحصیل را مربوط به استان‌های محروم ایران دانسته است، با تورم حاکم بر جامعه تا چه مقطعی والدین توان پرداخت هزینه به ظاهر رایگان فرزندان خود را دارند؟



شدت گیری کرونا آموزش را به سمت مجازی شدن سوق داد و متاسفانه بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن تجهیزات لازم از جمله گوشی هوشمند و تبلت و نبود زیرساخت ارتباطی مناسب مجبور به ترک تحصیل شدند.



طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، تحصیل تا پایان دوره متوسطه برای دانش آموزان رایگان است، بر اساس گزارشات واصله در مدارس به هر روش ممکن از والدین دانش آموزان هزینه دریافت می‌کنند  و این مسئله بارها از طریق آنها رسانه ای شده و آموزش و پرورش در حد شعار با مدیران خاطی برخورد می‌کنیم، در مقابل این مسئله عکس العمل داشته است



فراموش نمی‌کنیم، طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، تحصیل تا پایان دوره متوسطه برای دانش آموزان رایگان است، بر اساس گزارشات واصله در مدارس به هر روش ممکن از والدین دانش آموزان هزینه دریافت می‌کنند و این مسئله بارها از طریق آنها رسانه‌ای شده است و آموزش و پرورش نیز عنوان کرد با مدیران خاطی برخورد می‌کنیم، درحال حاضر رایگان بودن اصل آموزش برای بسیاری از خانواده‌ها جای سوال دارد. با این تفاسیر در می‌یابیم پولی شدن مدارس از همان مدارس دولتی کلید می‌خورد، این شروعی دیگر برای ترک تحصیل دانش آموزان شده است



هزینه‌های آموزشی در شرایطی به سرپرست خانوار فشار وارد می‌کند که درآمد ریالی آنها به لحاظ ارزشی کاهش پیدا کرده است و به هر طریق ممکن در تلاش هستند تا کودک و نوجوانان از تحصیل باز نمانند، در حال حاضر طیف وسعی از دانش آموزان از خانواده‌های کم درآمد کارگری و یا کارمندی هستند بسیاری از اقلام آموزشی باید به صورت رایگان و یا حداقل ارزان قیمت در اختیار آنها قرار بگیرد .اگر معادله تورم و گرانی آموزش که هر ساله به نام تحصیل رایگان در مدارس دولتی به درستی براساس آنچه قانون تعریف کرده اجرایی نشود؛ تبعات گرانی آموزش برای کشور بسیار گران تمام خواهد شد.



روح الله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای در مورد گرانی لوازم التحریر برای تحصیل دانش آموزان به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: آموزش امروز گران شده است، گرانی آموزش صدمه جدی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه وارد می‌کند.



کمیسیون آموزش به مسئله گرانی آموزش ورود داشته است



نماینده تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: گرانی اخیر را نه تنها در لوازم التحریر بلکه در روپوش دانش آموزان و حتی هزینه سرویس مدارس هم شاهد هستیم در جلسه ای که طی هفته‌های گذشته با وزیر آموزش و پرورش و صمت داشتیم این مسئله به صورت جزئی بررسی و انتقال مطلب شد و درخواست رسیدگی عاجل به این مسئله را داشتم.



وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت در مورد گرانی اخیر که بر آموزش کشور حاکم است؛ یادآور شد: فاطمی امین در جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات داشتند صراحتا عنوان کرد که در تولید لوازم التحریر  با مشکلی مواجه نیستیم؛ بر همین اساس امیدواریم در حوزه نظارت ورود جدی داشته باشند.



عرضه مستقیم لوازم التحریر می‌تواند گرانی حاکم بر آموزش را کنترل کند



متفکر آزاد با بیان اینکه عرضه مستقیم لوازم التحریر می‌تواند راهکار درستی در کنترل گرانی حاکم بر آموزش باشد، عنوان کرد: باید مراکز فروش لوازم التحریر، عرضه مستقیم در شهرهای مختلف داشته باشند تا بتوان قیمت‌ها را شکست و مردم با قیمت‌های معقول به این نیاز اساسی دانش آموزان دسترسی داشته باشند. توقع ما نظارت دقیق و به موقع وزارت صمت به رشد قیمت‌ها و کنش جدی وزارت آموزش و پرورش در این حوزه است.



رئیس فراکسیون دانشگاهیان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از دولت انتظار داریم مسئله آموزش را در سطح کلان در چارچوب قانون اساسی، یعنی همان آموزش رایگان در نظر بگیرد، منکر مشکلات اقتصادی کشور نیستم حتی طی سال‌های اخیر شاهد حضور خیرین مدرسه ساز در حوزه آموزش بوده‌ایم، با تمام این تفاسیر در برنامه هفتم توسعه که در روزهای آینده تصویب می‌شود موضع گیری مناسبی از طریق کمیسیون آموزش در این زمینه خواهیم داشت تا بتوانیم در بودجه ریزی مقهور کمبود اعتبارات دولتی نشویم.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه می‌دهد: اکثر لوازم التحریر مصرفی دانش آموزان تولید داخل کشور هستند، در تولیدات داخلی شاهد رشد چشمگیری هستیم، سوداگری در حوزه لوازم التحریری و آموزش کار درستی نیست و باعث ترک تحصیل دانش آموزان این سرزمین می‌شود.



در پایان باید بپذیریم، گرانی در آموزش یعنی ضربه به آینده کشور، زمانی که کودکان سرزمین به هر دلیلی از تحصیل جا بمانند، موتورهای متحرکه تولید آن کشور از حرکت باز می‌ایستد؛ تحصیل رایگان یک اصل مشترک میان تمام کشورهای دنیا است و به این اصل به صورت ویژه در قانون اساسی کشور ما پرداخته شده است اما در سایه بی توجهی اصلی ترین وزارتخانه مورد بی مهری قرار گرفته است./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 349471
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار