خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/30 - 03:18
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عهدی برای نجات کهن دیار؛

چرا قانون جوانی جمعیت جواب نگرانی از تبعات گران ابر چالش کهنسالی جمعیت است

ایران به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود و اظهار نگرانی در این خصوص نه تنها راهکار سازنده‌ آن نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛محبوبه اشرفی پیمان_ ایران به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود و اظهار نگرانی در این خصوص نه تنها راهکار سازنده‌ آن نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است، این روزها مردم در میانه رشد تورم ۵۰۰ الی۷۰۰ درصدی سخت در اندیشه گذران فردای نیامده هستند رسیدن موج جمعیتی دهه ۶۰ به میانسالی یک بحران بزرگ برای کشور است که نمی‌توانیم این حقیقت را انکار کنیم، جمعیتی که در طی چند دهه اخیر از تحصیل گرفته تا اشتغال قربانی سیاست‌های نادرست بودند؛  نمی‌توان  بحران پیری کشور را با شعار حل مسئله کنیم. امروز مجلس با طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سعی در حمایت از جوانان در راستای بهبود وضعیت آنها در اشتغال، ازدواج و فرزندآوری دارد، باید ببینیم چه میزان این قانون در جایگاه عمل به مرحله اجرایی شدن رسیده و حامی این گروه از عزیزان است.



نسلی سوخته در تاریخ کهن ایران



متولدین دهه شصت، یک فرصت استثنایی برای کشور محسوب می‌شدند که متاسفانه نه تنها از این فرصت مسئولان به درستی استفاده نکردند بلکه منجر به هدر رفت این سرمایه انسانی در گذر زمان شدند تا جایی که امروز از این گروه به عنوان نسلی سوخته یاد می‌کنند.



طبق سرشماری‌های رسمی در فاصله سال‌های ۶۰ تا ۷۰ بیش از ۱۷ میلیون نفر در کشور به دنیا آمده‌اند. قریب به ۸ میلیون نفر در نیمه اول دهه ۶۰ و نزدیک به  ۹ میلیون نفر در نیمه دوم؛ این حجم از ازدیاد جمعیت در تاریخ کشور ما بی سابقه بود و همین آمار و ارقام ایران را در سطح جهان معروف به جوانترین کشور در دنیا کرد، اما تمام ماجرا به همین جا ختم نشد؛ ورود دهه شصتی به جامعه در قالب حضور در مدارس و کمبود امکانات در دهه ۷۰ خود را نشان داد که  آغازی برای داستان نسل سوخته متولدین آن دهه شد.











فاطمه محمدبیگی


فاطمه محمد بیگی رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در مورد نقش تجرد گرایی جوانان بر کاهش جمعیت کشور به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: عدم برنامه‌ریزی مناسب در کنار تغییرات فرهنگی باعث شده که جوانان به تجردگرایی گرایش پیدا کنند، تجردگرایی و افزایش سن باروری تبعات گرانی برای جامعه ما به دنبال خواهد داشت این شرایط را در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می توان رویت کرد؛ اما آنچه امروز موجب نگرانی شده است ایرانی سالمند توام با ناامیدی خواهد بود! خانواده مسیری برای رهایی از تنهایی و تجرد گرایی است که متاسفانه به این بعد از ماجرا کمتر توجه شده است.



 جوانان دهه شصتی را دریابید



محمد بیگی با اشاره به افزایش دختران مجرد دهه شصتی جامانده از ازدواج، تاکید می‌کند: تعداد بالای جمعیت متولدین دهه شصت نیازمند برنامه مدونی بود که در دهه هشتاد باید در راستای تحصیل، اشتغال و ازدواج آن‌ها برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌شد تا شاهد آمار و ارقامی از ازدواج و اشتغال جوانان دهه شصتی نباشیم، در حال حاضر جوانان دهه شصتی در آستانه ورود به چهل‌سالگی هستند، آمارهای رسمی و غیررسمی از تجردگرایی جوانان دهه شصت به‌ویژه دختران آن دوره منتشر می‌شود که بسیار نگران‌کننده است، تعدادی از پسران آن دهه هنوز وارد بازار کار نشده و شرط تأهل برای استخدام یکی از مشکلات آن‌هاست.



پدیده نوظهوری به‌نام سالمند سر راهى



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در مورد پدیده سالمند سرراهی به خانه ملت می‌گوید: در کنار تمام مسائل اقتصادی که زندگی ایرانیان را سخت  درگیر کرده؛ توجه به تنها زیستی و سالمند سرراهی از پدیده های نوظهور دیگری در جهان خواهد بود که باید در نظر بگیریم، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کنار مسائل اقتصادی درصدد رفع تهدیدات فرهنگی است که امروز در میانه تمام مشکلات ایرانیان را درگیر آن کرده و مجلس سعى دارد از تمام توان خود استفاده کند تا سازمان‌ها را در این راستا پای کار بیاورد. 



پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری طی تفاهم نامه‌ای 



محمدبیگی هزینه‌های درمان نابارورى را یکی از دلایل کاهش جمعیت در کشور دانست و به خانه ملت اظهار می‌کند: طی تفاهم نامه  وزارت بهداشت با رفاه اجتماعی، مقرر شد پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری را متقبل شوند، در حال حاضر آیین نامه آن تدوین شده است، در این بین عمده هزینه‌هایی که تدوین شده در بخش دولتی است و باید بخش‌های خصوصی در این راستا به میدان بیایند. امیدوارم با حضور سازمان‌های بیمه گر بتوانیم بیمه تکمیلی برای درمان ناباروری در کل کشور را پای کار بیاوریم و همچنین با شناسایی زوجین نابارور در تامین داروی این گروه از زوجین، دولت با ارائه یارانه‌های نشاندار ورود پیدا کند.



وی در ادامه تاکید می‌کند: درصد زیادی از زوجین دچار ناباروری هستند که اصلاح سبک زندگی، توسعه ورزش بانوان، رعایت اصول تندرستی و مشاوره های بهداشتی اولیه در کنار تشویق زوجین به باروری در سال‌های ابتدایی شروع زندگی در درمان ناباروری بسیار تاثیر خواهد داشت.



 مسئولان در اجرای قانون جوانی جمعیت تعلل می‌کنند​



محمدبیگی با تاکید به فاجعه کاهش جمعیت گفت: گویا بسیاری از مسئولان و متولیان کشوری عمق فاجعه کاهش جمعیت و سالمندی ایران را درک نکرده اند که در اجرای قانون جوانی جمعیت تعلل می‌کنند.



نایب‌رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مورد اجرای قانون جوانی جمعیت خاطرنشان می‌کند: تاکنون سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه هایی که نقش بسیاری در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت داشتند به کندی عمل کرده‌اند، در حال حاضر ۶ الی ۷ سال دیگر پنجره جمعیتی کشور به واسطه جوانان دهه شصتی بسته خواهد شد؛ این فرصت استثنائی را نباید با بی توجهی نهادها پایمال کنیم. مجلس  پیگیر عملیاتی شدن این قانون است و با نهادها و ارگان‌هایی که از اجرای این قانون سرباز زده‌اند، برخورد قانونی خواهد کرد.











علی‌اصغر عنابستانی


در ادامه علی اصغر عنابستانی سخنگوی کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مورد کاهش جمعیت کشور به خانه ملت می‌گوید: در چند سال اخیر هشدارهای مختلفی در مورد کاهش جمعیت توسط کارشناسان حوزه جمعیت مبنی بر شرایط نامناسب هرم سنی ایران داده می‌شود و متاسفانه نرخ باروری کشور با توجه به هرم سنی که دارد در شرایط مطلوبی قرار ندارد، باید اقدامات جدی در این راستا شکل بگیرد.



 قانونی برای رهایی ایران از سالمندی



 نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی می‌افزود: در طی یک دهه اخیر قانون مناسبی برای افزایش جمعیت ارائه نشده بود، خوشبختانه مجلس یازدهم با ارائه قانون جوانی جمعیت گام بلندی برای رهایی از معضل کاهش جمعیت برداشت، این قانون در ۷۳ ماده تصویب و مقرر شد به مدت آزمایشی برای  ۷ سال به مرحله اجرایی شدن برسد، حدود چند ماه از ابلاغ قانون به دستگاه های مختلف برای اجرایی شدن می‌گذرد، بخش بسیاری از قانون، نیازمند تامین اعتبار بود که خوشبختانه در بودجه سال جاری دیده شده  است. 



زوجین نابارور در حال افزایش هستند



عنابستانی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت و درمان ناباروری تصریح می‌کند: در حال حاضر ۲۵ درصد زوجین در کشور درگیر ناباروری هستند، این مشکل هزینه سنگینی را بر دوش خانوارهای ایرانی گذاشته است که با قانونمند شدن این مسئله حدود ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت. 



 وی با انتقاد از سقط های غیرقانونی در کشور به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت غربالگری باروری را از ساختار اجبار خارج کرده و به صورت اختیاری به عهده زوجین قرار داده  است. بیش از این قانون؛ بسیاری از زوجین به دلیل هزینه غربالگری به سمت فرزند دار شدن نمی رفتند.



آمارهای وحشتناک از سقط جنین در کشور 



سخنگوی کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ادامه یادآور می‌ شود: براساس آمارهای رسمی حدود ۳۵۰ هزار سقط جنین در سال رخ می‌دهد که آمارهای غیررسمی این عدد را بیش از ۷۰۰ هزار مورد می‌رساند، از این تعداد ۱۰ هزار سقط با مجوز پزشکی و مابقی به صورت غیر قانونی انجام می‌شود، این رقم بزرگی در حوزه افزایش جمعیت است که اگر قرار باشد اقدام قابل قبولی در حوزه جمعیت صورت پذیرد، منع سقط های غیر قانونی است.



وی در ادامه تاکید می‌کند: اگرچه موضوعات مختلفی مانند مسائل اقتصادی، فرهنگی، معیشتی و ... در تصمیم زوجین به سقط جنین تاثیر دارند، اما باید قوانینی جدی برای جلوگیری از انجام این اقدام مغایر با عرف، شرع و قانون صورت بگیرد.از این‌رو توزیع داروهای سقط جنین از مجرای خارج از شبکه مجاز ممنوع شده و بر اساس قانون با مراکز درمانی که اقدام به انجام سقط غیرقانونی جنین داشته باشد، برخوردهای جدی انجام می‌شود.



خودرو بدون قرعه کشی در اختیار مادران قرار بگیرد



 عنابستانی با اشاره به جنبه حمایتی قانون جوانی جمعیت اظهار می‌کند: تسهیلات و مشوق های بسیاری در حوزه فرزندآوری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده است به فرض مثال؛ با تولد فرزند سوم خودروسازان خودرو داخلی را باید بدون قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار دهند اما متاسفانه شاهد هستیم که اجرای این قانون به صورت غیر قانونی با اعمال شرایط قرعه کشی در حال اجرا است و بهانه هایی همچون تعداد زیاد متقاضیان را مانع اجرای درست آن می‌دانند.



استنکاف از قانون جوانی جمعیت جرم است



وی ادامه می‌دهد: تسهیلات وام ازدواج، ودیعه مسکن، اختصاص مبلغی با تولد هر فرزند، در نظر گرفتن زمین برای تولد فرزند سوم، اختصاص سهام به نام فرزند، تسهیلات برای تولد چندقلوها، مرخصی زایمان برای مادران شاغل، پوشش بیمه‌ای مادران و فرزندان تا اتمام ۵ سالگی و…  از سایر تسهیلات دیگری است که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده است، مردم باید مطالبه گر تمام تسهیلات در نظر گرفته باشند و مجلس پیگیر تمام مطالبات عنوان شده در قانون است. 



عنابستانی تصریح می‌کند: اتمام این قانون با همکاری دولتمردان و نظر شورای نگهبان تصویب شده است و امکان اجرای آن توسط دولت با تمام شرایط عنوان شده مهیا است، اگر نهاد و سازمانی آن را اجرایی نمی‌کند از قانون سرپیچی کرده و مجرم محسوب می‌شود؛ استنکاف کنندگان از قانون مشمول مجازات خواهند شد.



تکالیفی برای دستگاه‌های فرهنگی کشور دیده شده است



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: در قانون جوانی جمعیت تکالیفی برای دستگاههای فرهنگی و اجتماعی از دانشگاهها گرفته تا صدا و سیما  در نظر گرفته شده است که باید به نتایج افزایش جمعیت ختم شود. مسئله جنگ روانی قالب بر جمعیت از موضوعاتی است که بر رشد جمعیت غلبه کرده، امروز جوانان بر این باور هستند تا به لحاظ و موقعیت اقتصادی از همه جهات در وضعیت مطلوبی قرار نگیرند اقدام به ازدواج و تصمیم به فرزندآوری نخواهند داشت، در نظر بگیریم که فرزندان امیدی برای زندگی انسان هستند این قانون بشریت برای ادامه جهان هستی است.











احمد راستینه هفشجانی


احمد راستینه هفشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خروج نخبگان را تهدیدی برای کشور دانست و به خانه ملت می‌گوید: توجه به مهاجرت نخبگان علمی و ورزشی کشور باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد؛ طی سال‌های اخیر شاهد خروج ژن‌های علمی و ورزشی برتر کشور بودیم که متاسفانه خروج این سرمایه‌ها به ضرر کشور است.نخبگان نقش بسیار پررنگی در انتقال فرهنگ و هویت هر کشوری دارند؛ تمام دستگاه‌ها نسبت به آنها وظایفی بر عهده دارند که باید به بهترین شکل ممکن به مرحله عملیاتی شدن برسد.



مهاجرت نخبگان را دریابید



نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان گفت: در حال حاضر ایران با شتاب به سمت سالمندی پیش می‌رود، مهاجرت نخبگان علاوه بر کاهش جمعیت تهدیدی بر خروج ژن‌های برتر کشور محسوب می‌شود؛ وظیفه یکایک مسئولان است که از این سرمایه های ملی صیانت کنند.



خط ویژه‌ای برای استخدام نخبگان



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: اخیرا مصوبه و آیین‌نامه‌ای در بنیاد ملی نخبگان عملیاتی شده که یک مصوبه قانونی است و اجازه می‌دهد دستگاه‌های کشور به راحتی نخبگان کشور را جذب کنند و مشکلات قانونی گذشته را برای جذب نداشته باشند. در واقع یک مسیر  ویژه‌ای است که نخبگان به راحتی وارد دستگاه‌های اجرایی شوند و امروز اگر با وجود این خط ویژه، نخبگان باز هم نتوانند وارد دستگاه‌های اجرایی کشور شوند، باید ببینیم مشکل کجاست؟! 



وی در ادامه بیان می‌کند:  طی یکسال گذشته کمیسیون فرهنگی حمایت از قهرمانان و مدال آوران را به عنوان نخبگان ورزشی در دستور کار خود قرار داده، هر قهرمان المپیک که مورد بی مهری قرار گرفته؛ کمیسیون اعلام کرد که چتر حمایتی خود را بر آنها بگشاید؛ طی جلسات مجلس با نخبگان علمی و ورزشی به این نکته رسیدیم که نگاه مشترک حمایتی از طرف دولت و مجلس برای حل مشکلات آنها وجود داشته باشد.



حراست از سرمایه‌های اجتماعی وظیفه تمام دستگاه‌ها است



 رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی یادآور شد : نام‌آوران و قهرمانان علمی و ورزشی کشور در تمام ابعاد در یک تراز بروز و ظهور  می‌کنند بدین معنا است که از یک اصالت و توانمندی در حوزه‌های مختلف برخوردار بوده‌اند؛ حراست از قهرمانان طبیعتا وظیفه تمام سازمان‌ها و نهادها است. در شرایطی که کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود باید از سرمایه‌های اجتماعی حراست و حفاظت کنیم.



در پایان باید بگویم؛ سناریوی کاهش جمعیت ایران از موج جمعیتی دهه ۶۰ آغاز  و تاکنون هم ادامه داشته و راهکارهای مختلفی طی چند دهه اخیر برای جبران این معضل جمعیتی ارائه  شده که متاسفانه تاکنون بازخورد مثبتی نداشته است. وضعیت اقتصادی در کنار نادیده گرفتن قوانین تصویب شده از طرف مجلس می‌تواند سالمندی وحشتناک تری را برای کشور رقم بزند،بی‌شک بی توجهی به خواسته جوانان در همه حالت به ضرر کشور خواهد بود، زمزمه خروج جوانان از کشور به ویژه نخبگان در کنار سیر نزولی جمعیت؛ بی‌شک تبعات گرانی را به دنبال خواهد داشت. /



پایان پیام



 

  • کد خبر : 342332
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار