خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/11 - 17:17
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
بازخوانی نقش شیخ فضل الله نوری در تاریخ ایران ؛

چرا شیخ مشروطه مشروعه، اعدام شد

مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری با حضور تبریزی پژوهشگر تاریخ و طاووسی مسرور پژوهشگر تاریخ تشیع و عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و حجت الاسلام قاسمیان رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در محل موزه کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری امروز( سه شنبه، ۱۱ مرداد) با حضور قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ  و سعید طاووسی مسرور پژوهشگر تاریخ تشیع و عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس پیرامون مشروطه مشروعه و چرایی نگاه انتقادی شیخ فضل‌الله نوری در محل موزه کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.



در ابتدای این مراسم، قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ در جلسه با گرامیداشت مقام شامخ شیخ فضل الله نوری گفت: یکی از چهره‌های برجسته تاریخ معاصر، مدافع مجلس، عدالت، قانون و حضور مردم در عرصه اجتماع به شرط در چهارچوب قرآن و اسلام، شیخ فضل الله نوری بود که از علماء و مجتهدین برجسته اسلام، خاصه در تهران اولین مجتهد بنام در زمان خود بود.



تبریزی با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری آغازگر انقلاب تاریخ مشروطه بود، افزود: شیخ فضل الله نوری در آغاز انقلاب مشروطه از مدافعان اولیه نهضت مشروطه بودند که در روند حرکت این نهضت، اما در جریان فراماسونری، بابی‌های ازلی، بهایی‌ها، سوسیال دمکرات‌ها و نهایتا غربگرایان با داشتن تشکیلات و پشتوانه کشورهایی همچون انگلستان تلاش کردند انقلاب مشروطه را در مسیر اهداف استعمار قرار بدهند و مبانی قانون هم از آنان اخذ کنند، بر همین اساس  شیخ فضل الله نوری به مخالفت برخاست و عنوان کرد؛ «اینجا کشور اسلامی است و پارلمان فرانسه یا انگلیس نیست و ما باید قوانین اسلامی بر مبنای قرآن داشته باشیم.»



شیخ مدافع مشروطه مشروعه است



این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: تشکیلات و جریان‌های دوران مشروطه شیخ را متهم به طرفداری از استبداد کردند  و شیخ گفت، ما مدافع مشروطه مشروعه هستیم. در حقیقت مشروطه‌ای که شما می‌گویید غربی است اما مشروطه‌ای که ما طرفدار آن هستیم بر اساس قرآن و سیره اهل بیت و مذهب حقه جعفری است. این دو جریان بیش از ۱ سال مقابل هم ایستادند و در نهایت پیروزی ظاهری با جریان غربگرایی همراه شد و جریان غربگرایی بر فرهنگ، سیاست و جامعه مسلط شدند.



 











نشست کتابخانه مجلس


 



وی در ادامه با اشاره به  تسلط جریان غربگرایی و اعدام شیخ فضل الله  یادآور شد: در این جریان عده‌ای از افراد همچون شیخ فصل الله نوری اعدام شدند و برخی نیز تبعید شدند و حتی تعدای از روحانیت و مرجعیت منزوی شدند. در نهایت از درون جریان مشروطه غربی رضاشاه  پهلوی به سلطنت رسید. افرادی مانند تقی زاده و محمدعلی فروغی که به مخالفت با رضاشاه و شیخ فصل الله نوری پرداختند در حقیقت مدافع و مروج رضا شاه شدند.



 



امروز پس از ۱۱۰ سال به‌دنبال باز خوانی و بازنگری تاریخ معاصر هستیم



وی تصریح کرد: امروز پس از ۱۱۰ سال به‌دنبال باز خوانی و بازنگری تاریخ معاصر هستیم به خصوص در این دوران که تاریخ کشور ما را فراماسونرها، دانشگاه کمبریج انگلیس و یا عوامل دوره پهلوی نوشتند. ما مسئولیت بازخوانی و بازنگری در تاریخ را داریم که حقایق را مطرح کنیم و تجربه‌ای از آن دوران بگیریم تا بصیرت و دقت مراقب تحرکات دشمن باشیم.



این پژوهشگر تاریخ خاطر نشان کرد: دشمن به دنبال بازگشت و سلطه خود بر کشور ما است، به تعبیر جلال آل احمد که می گوید؛200 سال استعمار در این مملکت فعالیت کرد، پیروزی استعمار بر این کشور  پیکر شیخ فضل الله بود که بالای دار به عنوان یک پرچم برافراشته شد. ما امروز عبرت می‌گیریم و در چارچوب اسلام و مبانی قرآن، همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند و امروز مقام معظم رهبری هدایت می‌کنند و تکیه  بر اسلام دارند، بتوانیم به پیروزی برسیم.



 











نشست کتابخانه مجلس


 



تبریزی در  ادامه یادآور شد: خوشبختانه در این عرصه تاریخ کتاب‌های خوبی منتشر شده و همچنین کتبی بسیار در دست تدوین داریم که امیدواریم تاریخ امروز و فردا را نیز خود ما بنویسیم، زیرا تاریخ هویت و تجربه است  تا حافظه جامعه را دیگران تحریف نکنند.



در ادامه این نشست سعید طاووسی مسرور پژوهشگر تاریخی و عضو هییت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص نگاه انتقادی شیخ فضل الله نوری به مشروطه گفت: شیخ فضل الله نوری با اصل مشروطه و مجلس مخالفتی نداشته، بلکه از موسسان آن محسوب می‌شدند، اما به دلیل اینکه چند جریان در نهضت مشروطه فعالیت داشتند، در کنار جریان دین گرایی و مخالف با استبداد، جریان غربگرایی و تجدد طلب هم فعال بودند و در میدان عمل کار در دست آنها بود.



شیخی که مانع رشد جریان غربگرایی شد



عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: این جریان‌ها در مجلس قوانین مخالف با اسلام را  تصویب می‌ کردند؛ با این وجود شیخ فصل الله با اصل مشروطه مخالفتی نداشتند و معتقد بود؛ مشروطه باید مشروعه باشد. در واقع جریان مخالف که شیخ را مانعی برای جریان غربگرایی می‌دید، عرصه را بر ایشان تنگ کرد و شیخ را توسط فردی که لباس روحانیت بر تن داشت، (شیخ ابراهیم زنجانی) محاکمه و محکوم به اعدام کردند، حتی حکم اعدام را در روز ۱۳ رجب که ولایت امیرمومنان علی (ع) هست به اجرا درآوردند.



وی با اشاره به حضور مدعیان به ظاهر آزادیخواه در بدنه دولت یادآور شد: افرادی که خواهان آزادیخواهی بودند، مخالف خود را بردار کشیدند. نوع نگاه مرحوم ابوالحسنی منذر به تاریخ مشروطه و شیخ فضل الله بود که این تاریخ را باید یکبار از آخر به اول مرور کنیم؛ تا مشاهده کنیم نتیجه مشروطه به کجا رسید که غلبه غربگرایان را شاهد بودیم و از دل آن رضاشاه بیرون آمد.











نشست کتابخانه مجلس


طاووسی با اشاره به لزوم احیای خانه شیخ فضل الله نوری خاطر نشان کرد: خانه شیخ فضل الله نوری یادگار ایشان در تهران است و باید احیا شود، اما متاسفانه به هیچ عنوان شرایط خوبی ندارد و سقف آن در حال فرو ریختن است. نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت و افرادی که دغدغه شیخ فضل الله را دارند باید از شهرداری تهران و از دولت وقت مطالبه کنند تا هر چه زودتر بازسازی و احیا شده و به عنوان سندی در مورد تاریخ مشروطه در تهران از آن استفاده شود. بنده پیشنهاد می‌کنم که این خانه تبدیل به خانه مشروطیت تهران شود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 346794
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار