خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/11 - 08:57
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نشست کمیسیون فرهنگی مجلس با پیشکسوتان عرصه هنر

پیشنهادهای علی نصیریان و مجید مجیدی برای بالندگی هنر در کشور چه بود؟/ چتر حمایتی مجلس از فرهنگستان هنر در بودجه 1401 گشوده می‌شود

در نشست کمیسیون فرهنگی با جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگستان هنر مقرر شد نمایندگان حمایت‌های لازم از این مجموعه در بودجه 1401 را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نشست کمیسیون فرهنگی روز(یکشنبه ۱۰ بهمن ماه) با حضور هنرمندان صاحب نامی همچون علی نصیریان، مجید مجیدی، محمد علی رجبی رئیس تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی و احمد نامور رئیس فرهنگستان هنر در کمیسیون برگزار شد.



احمد نامور رئیس فرهنگستان هنر در ابتدای این نشست با اشاره به جزئیات برنامه فرهنگستان هنر گفت: فرهنگستان هنر مجموعه‌ای فرهنگی است که اکثر کشورهای دنیا چنین مجموعه فرهنگی را در پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری خود دارند، در مجموع دو نوع فرهنگستان مشتمل بر فرهنگستان هنر غربی و شرقی در کل دنیا داریم.



وی در ادامه افزود: سیاست‌گذاری اولین برنامه فرهنگستان هنر و اولین وجه تمایز فرهنگستان غربی و شرقی است، افراد نام آور و شهره در عرصه هنر به عنوان اعضای این مجموعه انتخاب می‌شوند و با تغییر دولت‌ها این اعضا تغییر نمی‌کنند، همین امر یک امتیاز محسوب می‌شود.



رئیس فرهنگستان هنر یادآور شد: از مهمترین وظایف فرهنگستان هنر هویت پردازی است و فرهنگستان هنر به عنوان اتاق فکر و رصدخانه دولت‌ها و نظام شناخته می‌شود، البته در این مجموعه مشکلاتی داریم که به مسائل ساختاری باز می‌گردد و نیازمند بازسازی ساختاری هستیم.



نامور با اشاره به اعتباراتی که به فرهنگستان هنر اختصاص داده شده، گفت: اعتبارات اختصاص داده شده به فرهنگستان هنر بسیار ناچیز است و فقط در اندازه حقوق پرسنل مجموعه است و برای اقدامات و کارهای پژوهشی برنامه‌ای در دست نداریم. باید بپذیریم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هنر به اندازه کافی شناخته نشده است، زمانی که سخن از هنر می‌شود تنها موضوع اثر نقاشی تاریخی نیست، بلکه هنرهای دیگر نظیر صنایع دستی هم مد نظر است.











نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی


رئیس فرهنگستان هنر تاکید کرد: بسیاری از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که پیشخوان اقتصاد "هنر" است اما ما در کشور به هنر نه تنها بی توجه بلکه ظرفیت اقتصادی آن را نادیده گرفته‌ایم. یکی از اقدامات موثری که فرهنگستان هنر در چندسال اخیر داشته است؛ تاریخ نویسی بود و همچنین مکاتب مختلف شهرهای مختلف را به تحریر درآورده است  و حتی دوسالانه جهان اسلام را مورد بررسی قرار داده است .



وی در ادامه تاکید کرد: موضوعاتی نظیر آینده پژوهی و آینده نگری در عرصه هنر، توجه به هویت اسلامی و ایرانی با نظریه‌های بومی رصد و پایش وضعیت هنر در کشور و ارائه تحلیل دستگاه‌های مربوطه، توجه و نوآوری در حوزه‌های  مختلف به ویژه هنرهای دیجیتال، آسیب شناسی، دیپلماسی هنر، نگهداری آثار هنری، شناسایی نخبگان هنری، افزایش ذائقه مردم ایرانی و...، از مباحث اصلی فرهنگستان هنر است.



در ادامه علی نصیریان هنرمند پرسابقه تئاتر و سینمای ایران در این جلسه هنر را بخش زیبا و تاثیرگذاری از فرهنگ یاد کرد و گفت: سینما و تئاتر می‌توانند تاثیر مستقیمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند، تئاتر درمانی از چند دهه قبل در کشورهای اروپایی و آسیایی اجرایی می‌شد که به تازگی در برخی از هنرمندان کشورمان با ظرافت خاصی آن را در بین کودکان کانون اصلاح و تربیت اجرایی کرده‌اند و خوشبختانه نتایج قابل قبولی از آن به دست آوردند.











نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی


بازیگر فیلم بوی پیراهن یوسف تاکید کرد: تئاتر می‌تواند روی تمام انسان‌ها  تاثیر بگذارد به گونه‌ای که کودکان آسیب دیده را از دنیای جرم و جنایت جدا کرده و به عالم هنر می‌کشاند، تغییر مسیر زندگى افراد با قدرت تئاتر ممکن  است، تئاتر در واقع محل جراحی روانی انسان‌ها است، حوزه نمایشی جزو حوزه‌هاى تکثیر ناپذیر است و مقابله انسان با انسان را به صورت زنده به نمایش مى‌گذارد. تاثیر گذاری هنر به قدری است که می‌تواند زندگی بشر را تغییر دهد جایی که هنر را رصد و هدایت می‌کند همین فرهنگستان هنر است.



در این نشست مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد رسول‌الله، فرهنگستان هنر را نقش متفکر فرهنگ دانست و گفت: در کشور سازمان‌ها و نهادهای متولی مختلفی کارهای فرهنگی انجام می‌دهند اما فرهنگستان هنر نقش متفکر در فرهنگ را ایفا می‌کند و در واقع تولید کنندگان فکر و اندیشه هستند.



کارگردان فیلم آواز گنجشک‌ها ادامه داد: اگر پشتوانه فکر و اندیشه وجود نداشته باشد بی شک تمام محتوا هنر ابتر باقی خواهد ماند و تنها بعد فیزیکی آن تجلی پیدا می‌کند؛ همان پلتفرم‌هایی که  قارچ گونه رشد کرده و امروز در خانه‌های ما هستند.



مجیدی با اشاره به عملکرد دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: تقریبا خروجی دانشگاه‌های هنر صفر است، آموزش تئوری بدون توجه به مباحث زیربنایی خروجی نخواهد داشت در این میان فرهنگستان هنر با تولید فکر و اندیشه می‌تواند هنر را تولید کند.











نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی


کارگردان فیلم سینمایی رنگ خدا، قدرت هنر را وصف ناپذیر دانست و تصریح کرد: تصوری که از ایران در جهان منتشر شده جنگ و خونریزی است، این تصویر به واسطه سینما تغییر می‌کند، سینما امروز نشان داد که قابلیت تغییر تفکر جهانیان را نسبت به ایران دارد.



مجیدی با اشاره به فعالیت‌های عربستان در حوزه سینما تاکید کرد: اگر از امروز به فکر هنرمندان نباشیم کشورهای مانند عربستان و امارات بیکار نخواهند ماند، سرمایه گذاری روی بعد هنری منجر به جریان سازی و جذب هنرمندان از اقصی نقاط جهان شده اگر توجه ویژه‌ای در فرهنگ و هنر صورت نپذیرد در واقع خسارت جبران ناپذیری به عرصه فرهنگی کشور وارد کرده‌ایم، هنر ظرفیتی از جوانان هنرمند است که می‌تواند افکار و اندیشه را پرورش دهند.



عضو فرهنگستان هنر با اشاره به بی توجهی مسئولان به فرهنگ و هنر گفت: بزرگترین مشکل در بعد سیاست‌گذاری فرهنگی و نداشتن راهبرد است که به دلیل پایین بودن اعتبارات در بخش فرهنگ و عدم توجه کافی از سوی سه قوای مختلف به فرهنگ و هنر  است؛ همین بی توجهی منجر به غارت فرهنگ و هنر ایرانی و حتی هنرمندان است. باید هماهنگی جامع و کاملی نسبت به فرهنگ و هنر وجود داشته باشد و آینده نگری نسبت به آن صورت پذیرد.



محمد علی رجبی رئیس تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی در ادامه  تاکید کرد: موانع  قانونگذاری بر مبنای سه عنصر اصلی در جامعه است، بخشی از آن به واسطه فرهنگ سازی است؛ هر جامعه‌ای یکسری مشکلات دارد زمانی که مشکلات شناسای نشوند تبدیل به بحران می‌شوند. هنر هم از این مسائل خارج نیست.











نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی


وی با اشاره به اقتصاد هنر تاکید کرد: اقتصاد از ابتدا تا پایان در هنر باید تعریف شود، مطالعه در خصوص اقتصاد هنر و شناسایی بحران آن از موضوعات اصلی جامعه است که باید در فرهنگستان به واسطه تحقیقات انجام پذیرد، و تمام این موارد نیازمند بودجه است.



غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی در ادامه این جلسه تاکید کرد: باید مرجعیت فرهنگستان هنر تثبت شود و کارگروهی متشکل از حوزه هنری، صدا و سیما و میراث فرهنگی و فرهنگستان ایجاد شود تا نقشه راهی برای مرجعیت فرهنگستان شکل بگیرد، در مورد بخش حمایتی باید به گونه‌ای باشد که هنرمندان راغب به ادامه مسیر باشند در این میان نقش مشاوره‌ای کمیسیون باید گنجانده شود.



سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه این جلسه به نقش هنر تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها  عنوان کرده‌اند هر اندیشه و تفکری که بخواهد در جهان ماندگار شود باید در قالب هنر خود را نشان دهد، زمانی که متولیان و مدیران، مستعد انجام عملی نباشند حتی اگر فریاد هم بزنید کسی شنونده نخواهد بود. در میان مسئولان فرهنگی تنها شخص مقام معظم رهبری است که فرهنگ و هنر را می‌شناسد، رسالت فرهنگستان هنر باید از چند جهت در راستای حفظ سرمایه‌های هنری و فرهنگی، نگهبانی از این آثار فرهنگی، نشر آنها در سطح ملی و بین المللی  مورد توجه قرار بگیرد.



امیر حسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی در این جلسه به چند نکته اساسی در زمینه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: با فقدان استراتژیک در هنر روبرو هستیم که جای آن نه در دولت است و نه در مجلس؛ به فرض مثال عنوان شد خروجى دانشگاه‌ها برای هنر صفر است اما جای سوال باقی که چرا هنر را باید در دانشگاه‌ها تدریس کنیم؟ آموزش هنر باید از مدارس آغاز شود، ۴۰ سال قبل انقلاب کرده‌ایم چرا نتوانستیم مکتب هنر انقلاب را ارائه کنیم. باید افراط و تفریط را از هنر جدا کنیم،فرهنگستان هنر گزینه مناسبی برای مبارزه با افراط و تفریط است.



احمد راستینه هفشجانی در این نشست تاکید کرد: اساتید فرهنگ و هنر استراتژیک هر نظام هستند و مسیر را تعیین می‌کنند، انتظار داریم در جایگاه نظام نقش هنرمندان و اساتید هنر بیش از گذشته نمایان شود، اعتبارات  اختصاص داده شده به حوزه فرهنگ و هنر همیشه بسیار کم بوده و این مسئله هم در فرهنگستان هنر  صادق است باید درمورد آن در بودجه ۱۴۰۱ فکری اساسی داشته باشیم.



بیژن نوباوه وطن نایب رییس کمیسیون فرهنگی در این نشست یادآور شد: ما در سیاست‌گذاری‌ها برنامه‌ریزی درستی نداشته‌ایم در حال حاضر با تمام انتقادهای حاکم هیچ کدام از بزرگواران حاضر نیستند جای وزیر ارشاد و یا معاونت سینمایی باشند. ماجرای ما در حال حاضر همان سیمرغ است، سیمرغ همان اساتید و پیشکسوتان عرصه هنر هستند ، مشکلات به واسطه همین پیشکسوتان عرصه هنر حل شدنی خواهد بود.











نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی


وی در ادامه تاکید کرد: در موضوعات و مباحث کشوری فرهنگ همیشه مقوله آخر بوده است مظلومیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور ما مربوط به امروز نیست بلکه از دوره‌های قبل هم بوده است. شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی نشات گرفته از بی مهری به فرهنگ است.غارت فرهنگ و هنر ایرانی تهدیدی جدی محسوب می‌شود که بیشتر هنرمندان نسبت به آن هشدار داده‌اند؛ آنچه موجب دست درازی بسیاری از کشورها به فرهنگ و هنر ایرانی شده بی‌توجهی مسئولان به آن بوده است.



مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون فرهنگی در پایان این نشست خاطر نشان کرد: حمایت از تولیدات فرهنگستان باید مورد توجه قرار بگیرد و با تشکیل یک کار گروهی متشکل از فرهنگستان هنر و اعضاى کمیسیون فرهنگی فعالیت‌های مشاوره‌ای در راستای قانونگذاری، سیاست‌گذاری و به خصوص مشاوره در تنقیح قوانین در حوزه هنر مورد توجه قرار بگیرد و جلسات به صورت پیوسته تداوم  داشته باشد تا نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار بگیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 336636
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار