خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/13 - 13:21
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست فراکسیون زنان مجلس بررسی شد؛

ورود جدی مجلس به برنامه آموزش ملی خانواده در حوزه‌های قبل، حین و پس از ازدواج

نشست بررسی برنامه آموزش ملی خانواده در حوزه‌های قبل، حین و پس از ازدواج با اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، نشست بررسی برنامه آموزش ملی خانواده در حوزه‌های قبل، حین و پس از ازدواج در کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور رئیس و اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.



فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس ابتدای این نشست با اشاره به بازنگری قانون تسهیل ازدواج و طرح جوانی جمعیت که در مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفته از دستگاه های مربوطه خواست تا اقداماتی که در راستای آموزش جوانان در موضوع ازدواج داشتند را ارائه کنند.  براساس گزارش اقدامات دستگاه‌ها که پیش از این نیز برخی به صورت مکتوب در اختیار فراکسیون زنان و خانواده مجلس قرار گرفته بود، این‌گونه برآورد می‌شود که از سویی مصوبه ستاد ملی زن و خانواده برطرف‌کننده خلأهای قانونی در این زمینه نیست و مجلس می‌بایست در این عرصه ورود داشته باشد.



قاسم‌پور ادامه داد: از سوی دیگر نیز چالش‌های جدی محتوایی و عملکردی به هر دستگاه وارد است که بیشتر معطوف به محتوا، افراد آموزش‌دهنده و سازوکار ادامه ارتباط با زوجین پس از آموزش است و در زمینه آموزش‌های حین ازدواج اگر الگوی بهارنکو مورد توجه است، این الگو صرفاً آموزش‌های حین ازدواج را هدف قرار نداده و ارتباط و تعامل مستمر با زوجین پس از ازدواج را نیز در نظر داشته است.



وی تأکید کرد: به همین منظور بایستی الگوی اقدام مورد بازنگری جدی قرار گیرد و دستگاه‌ها به میزان اقدامات صورت‌گرفته اکتفا نکنند.



در ادامه این نشست  سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست در خصوص عملکرد ستاد ملی زن و خانواده گفت: آموزش‌های پس از ازدواج بر عهده  ستاد ملی زن و خانواده است که در آن مهارت ارتباطی زوجین و تقویت فرزند آوری، سلامت جنسی و احترام به حقوق زوجین، تقویت مشاوره ازدواج در ۵ سال ابتدایی ازدواج و… است.



وی در خصوص پایش و رصد اقدامات براساس دستورالعملی تعریف شده دبیرخانه زنان و خانواده، توضیح داد: از طریق برگزاری نشست‌های فرهنگی بین دستگاهی و ارزیابی گزارش های انجام شده، سامانه ای طراحی شده تا اقداماتی که دستگاه ها در این خصوص انجام می دهند در این سامانه ثبت گردد و قابل ردیابی باشد.



حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در این جلسه در خصوص اقدامات صورت گرفته در امر آموزش های ازدواج اظهار کرد: آموزش ازدواج توسط ستاد ملی زن و خانواده و شورای عالی انقلاب فرهنگی ریل گذاری شده بود که توسط وزارت بهداشت، قوه قضاییه، بهزیستی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبلیغات اسلامی قرار شد به همان طریق قبل به آموزش ها را ادامه بدهیم. بعد از دو سال توانستیم در هشت دانشگاه این کار را انجام دهیم و قرار شد صلاحیت مربیانی که آموزش های قبل از ازدواج را می دهند توسط نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تایید شود.



در ادامه محمد اسحاقی، معاونت برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزش های ازدواج عنوان کرد: بحث خانواده و اهمیت آن فقط آموزش نیست و باید قوانین متعددی را بسنجیم تا برنامه اجرایی با شاخص و اهداف مشخص پیگیری شود و تغییر ریل یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن امور است. در مسائل اجتماعی و فرهنگی تغییر رویه و روش و ریل گذاری عاملی است که موجب می‌شود امور به نتیجه درستی نرسند.



وی تصریح داد: آموزش های ازدواج دو بحث مهم دارد یکی بحث ازدواج و دیگری کاهش طلاق،که این آموزش‌ها باید بدون هیچ محدودیتی انجام شود و دستگاهها و نهادهای مختلفی ورود پیدا کنند.



اعظم کریمی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: اعتبارات خوبی برای آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج اختصاص داده می‌شود اما اقبالی از سوی جوانان برای حضور در کارگاهها نمی بینیم. بیشتر شرکت کنندگان کارمندان دولتی هستند که صرفاً برای دریافت گواهینامه حضور پیدا کرده اند، مخاطب اصلی این کارگاه ها چه کسانی هستند؟ اگر این طرح اثر بخشی کافی نداشته باشد حاکی از ضعف عملکرد در حوزه فرهنگسازی است.



حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: آموزش ها را باید در کتب آموزشی شروع کنیم، کتاب مدیریت خانواده و کسب زندگی از جمله دروسی بودند که در پایه دهم مدارس تدریس شده است.



فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه این نشست تاکید کرد: دغدغه تمام نمایندگان حل مشکلات ازدواج و کاهش طلاق در کشور است. تمام گزارش های ارائه شده نشان می دهد با موضوع ازدواج به صورت جزیره ای عمل شده است و برنامه ریزی بلند مدتی در راستای حل مشکلات ازدواج صورت نگرفته است. با تغییر هر دولت شاهد تغییر برنامه ها و طرح های قبلی بودیم و نباید با تغییر دولت ها برنامه و طرح های دیگر به دست فراموشی سپرده شود.



زهره سادات لاجوردی عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: آموزش قبل از ازدواج در بسیاری از استان ها با استقبال خوبی مواجهه بود گاهی نگاه های سیاسی موضوعات اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرارمی دهد. اینکه بسیاری از طرح ها در خصوص آموزش ازدواج به دست فراموشی سپرده شده باعث تاسف است./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 313163
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار