خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/23 - 13:02
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نیک بین با تاکید به تحریم ناپذیری موسیقی؛

هنر مسیری برای ارتباط مسئولان و طیف وسیعی از مردم است/ هنری که به زبان مردم جاری می‌شود تحریم ناپذیر است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور مسئولان در بین هنرمندان متخصص موسیقی که از احزاب خاصی هستند یعنی ارتباط با طیف گسترده‌ای از مردم که در بسیاری از ساعت روز با این هنر ارتباط و از آن تأثیر می‌گیرند، هنر می‌تواند مسیری دیگر برای همدلی مسئولان با مردم و برداشتن فاصله بین آنها باشد.

جواد نیک بین در گفت و گو با  خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس همچون ترانه «دایه دایه وقت جنگه» و «ساز چگور» در فهرست ملی میراث ناملموس ایرانی، گفت: موسیقی به عنوان هنر از فاخرترین ملودی‌ها محسوب می‌شود، این هنر از گذشته های دور حدود ۷ هزار سال پیش تا به امروز نسل به نسل منتقل شده است؛ با تمام این تفاسیر می‌توان تایید کرد ثبت موسیقی ایرانی همانند ترانه‌ «دایه دایه وقت جنگه»و«ساز چگور» قابلیت ثبت جهانی شدن در یونسکو به نام کشور ایران را دارند.



موسیقی به عنوان بخشی از تاریخ ایران است



نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آثار برتر موسیقی از اساتید این حوزه همچون استاد بنان، استاد شجریان، استاد اصفهانی و... گویای فرهنگ و هنر غنی ایرانی هستند و قابلیت به ثبت رسیدن در مجامع ملی و بین المللی را دارند‌؛به اعتقاد بنده هر کدام از آثار ماندگار اساتید هنر در عالم موسیقی بیانگر اندیشه والا و رسوم ایرانیان است قابلیت ثبت شدن به عنوان بخشی از تاریخ ایران را دارند.



نگاه سیاسی به آثار فرهنگی و هنری ضربه زدن به فرهنگ و تمدن یک کشور است



عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هنر همیشه باید جدا از مسائل سیاسی باشد، گفت: ورود سیاست به فرهنگ و هنر بی تردید ضربه زدن به ماهیت آنها است، هنرمندان در تمام حوزه‌ها از موسیقی گرفته تا فیلم باید با مردم باشند؛ نگاه سیاسی به آثار فرهنگی و هنری ضربه زدن به فرهنگ و تمدن یک کشور است.



مجلس وظیفه حساسی در صیانت از فرهنگ و هنر دارد



وی در ادامه با اشاره به وظیفه حساس مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی در صیانت از آثار فرهنگی و هنری، گفت: نمایندگان هر استانی باید در حوزه فرهنگ و هنر حوزه انتخابیه خود تلاش کنند تا مانع از تهاجم و سوء استفاده سایر ملل از این آثار باشند، فرهنگ و هنر در کنار سایر مسائل همچون اقتصاد و معیشت باید مورد توجه نمایندگان هر استانی در قوه مقننه قرار بگیرد. 



هنر گویای احوالات یک جامعه است



نیک بین با اشاره به نزدیکی برگزاری جشنواره موسیقی فجر، یادآور شد: موسیقی به عنوان «هنر» می‌تواند گویای احوالات یک جامعه باشد؛ از نواهای دینی و مذهبی گرفته تا سایر سبک هایی همچون سنتی و کلاسیک‌، بهترین و تاثیرگذارترین اثر را در جامعه می‌گذارد، به فرض مثال دکلمه ابیاتی در روز میلاد حضرت علی(ع) که گویای عظمت و بزرگواری ایشان است تاثیرگذارترین اثر و ارتباط را در میان سایر هنرها با مردم دارد.



مسئولان با هنر و هنرمندان آشتی کنند



عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه حضور مسئولان در بین فعالان این عرصه تاثیر بسیاری در فعالان و مخاطبان این حوزه خواهد داشت؛ تاکید کرد:امروز موسیقی و سینما مخاطبان بسیاری دارد، حضور مسئولان در بین هنرمندان متخصص موسیقی که از احزاب خاصی هستند یعنی ارتباط با طیف گسترده‌ای از مردم که در بسیاری از ساعت روز با این هنر ارتباط و از آن تأثیر می‌گیرند، هنر می‌تواند مسیری دیگر برای همدلی مسئولان با مردم و برداشتن فاصله بین آنها باشد.



هنری که به زبان مردم جاری می‌شود تحریم ناپذیر است



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تحریم جشنواره موسیقی، تصریح کرد: فرهنگ و هنر تحریم پذیر نیست این مسئله بارها به اثبات رسیده است، افکار و اعتقاداتی که در قالب موسیقی، شعر و هنر بیان و به زبان مردم هر جامعه‌ای جاری می‌شود تحریم ناپذیر هستند.



هنر تحریم ناپذیر است



نیک بین با اشاره به صحبت‌های علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر، تصریح کرد: طبق گفته رهبر بین‌المللی ارکستر، به هیچ وجه تحریم‌ها نه تنها در این جریان هنری تأثیر منفی نداشته است، بلکه موجب افزایش فعالیت‌های مخاطبان آنها هم خواهد شد. تحریم موسیقی و هنر یعنی بی بهرگی از کمترین هوش هنری که یک فرد می‌تواند داشته باشد.



عضو کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: در نظر داشته باشیم، روانشناسان برای موسیقی، کارکردهای متفاوتی تعریف کرده‌اند، آنها اعتقاد دارند «هنر» بر کاهش اضطراب و تنش، کنترل هیجانات، عواطف و احساسات، ثبات و آرامش ذهن، دور کردن افکار و اندیشه از وقایع ناگوار و تجارب تلخ و همچنین بهبود افسردگی تاثیر بسیاری دارد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ سی‌ و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن ماه تا سوم اسفند ماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی جایزه باربد و غیررقابتی برگزار خواهد شد و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود./



پایان پیام



خبرنگار: محبوبه اشرفی پیمان

  • کد خبر : 357051
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار