اسماعیلی:
نیازمند هدف گذاری نوین در آموزش و پرورش کشور هستیم
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید به رویکرد تقویت تفکر تحلیلی دانش آموزان، گفت: با توجه به تنوع عملی و توسعه تکنولوژی که جهان را به سرعت دچار تغییر کرده، نیازمند هدف گذاری نوین در آموزش و پرورش کشور هستیم، بر همین اساس باید نظام آموزشی، دانش آموزان را تحلیل وارونه تربیت کند که این مهم نیازمند تغییر و تحول در نظام آموزشی کشور است.
مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد کیفی سازی آموزش در مدارس کشور، گفت: آموزش و پرورش باید دو ماموریت مهم را به صورت جدی پیگیری کند، نخست پرداختن به کیفیت آموزش و از طرفی تامین نیروی انسانی ماهر برای مدارس، هر دو عامل مکمل یکدیگر هستند و میتوانند در انتقال معانی به صورت کارآمد عمل کنند که تمام مباحث محتوای آموزشی، روش تدریس، بهره گیری از شیوههای نوین آموزش را در برمیگیرد.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقش معلمان در کیفیت آموزش بسیار موثر است، افزود: معلمان و مربیان آموزشی باید به سمت و سویی که نظام آموزشی کشور مشخص کرده حرکت کنند، آموزش و پرورش باید به رویکرد ساختن گرایی توجه ویژهای داشته باشند، یعنی نظام آموزشی حافظه مدار و معلم محور جای خود را به دانش آموز محور بدهد و با بهره گیری از ساختههای قبلی دانش آموزان که به عنوان پایه قرار میگیرد که در این میان معلمان نقش شکوفایی استعدادهای علمی را بازی میکنند تا دانش آموزان بتوانند به معلومات نوینی دست پیدا کنند که همان معنای "ساختن گرایی" است که نظام آموزشی کشور باید به آن توجه ویژهای داشته باشد.
وی در ادامه یادآور شد: زمانی دانش آموزان موفق به پاسخگویی آزمون سوالات داخلی و نهایی خواهند بود که بتوانند با شیوه ساختن گرایی به اهداف والای آموزشی دست پیدا کند، بر همین اساس شیوه پاسخگویی و کسب معدل مناسب در انواع آزمونهای منوط بر شیوه یادگیری خواهد بود، بنابراین ما باید بتوانیم به روشهای نوین و استفاده از فناوری نو دانش آموزان را به اهداف تعیین شده یادگیری برسانیم تا توانایی پاسخگویی به عنوان سوالات در سطوح مختلف داخلی و نهایی را داشته باشند.
دانش آموزان با روش جدید نظام آموزشی کشور تربیت شوند
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش از مدیران گرفته تا معلمان و حتی والدین دانش آموزان باید همکاری لازم را داشته تا تسهیلگری آموزش صورت پذیرد، در این بین دانش آموزان هم باید از انگیزه لازم برای استفاده از چنین ظرفیتهایی برخوردار شوند، لذا یکی از عوامل مهم که بتواند فرآیند آموزشی را در خود تحقق بدهد دانش آموزان هستند بر همین اساس باید دانش آموزان رویکرد خود را متناسب سازی با روش جدید نظام آموزشی کشور کنند تا شاهد بالا رفتن نرخ قبولی در آزمونهای نهایی باشیم.
نظام آموزشی، دانش آموزان را تحلیل وارونه تربیت کند
اسماعیلی با تاکید به رویکرد تقویت تفکر تحلیلی دانش آموزان، گفت: با توجه به تنوع عملی و توسعه تکنولوژی که جهان را به سرعت دچار تغییر کرده، نیازمند هدف گذاری نوین در آموزش و پرورش کشور هستیم بر همین اساس باید نظام آموزشی، دانش آموزان را تحلیل وارونه تربیت کند که این مهم نیازمند تغییر و تحول در نظام آموزشی کشور است، بی تردید با شیوههای سنتی که آموزش و پرورش گرفتار آن است این مهم محقق نخواهد شد.
کتب درسی متناسب با زندگی کنونی تالیف شود
وی با بیان اینکه کتب درسی که امروز در مدارس تدریس میشود باید متناسب با زندگی کنونی باشد، یادآور شد: کتابهای درسی که امروز در مدارس تدریس میشود باید با محتوای جدید و متناسب با زندگی و شرایط کنونی باشد، امروز در دنیا سخن از هوش مصنوعی است بر همین اساس نه تنها روش آموزشی بلکه محتوای کتب آموزشی هم باید متناسب با تغییر و تحول جهان پیش رود، کتب آموزشی کنونی این توانایی و ظرفیت را نداشته است تا مباحثی همچون مهارت زندگی و سبک نوین زیستن را به دانش آموزان آموزش دهد و همواره به این مسئله تاکید داشته که محتوای آموزشی باید متناسب با ضرورتهای زندگی امروزی تدوین و آموزش داده شود تا دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی دغدغه اشتغال را نداشته باشند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد کالاسازی آموزش و افزایش ناعدالتی، یادآور شد: هر دانش آموزی که در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل است دلیل بر توانمندی آن نیست اما در نظر داشته باشیم که مدیریت آموزشی کشور باید به گونهای باشد که اشراف کامل به نحوه آموزش در مدارس دولتی و غیر دولتی داشته باشد ، یعنی مسئولان و متولیان آموزش باید به صورت مستمر عملکرد هر دو بخش انتفاعی و غیرانتفاعی را پایش کرده و براساس نظام آموزش و پرورش فعالیت خود را استقرار دهند.
وی در ادامه یادآور شد: در برخی از مدارس غیر دولتی توجه ویژهای به برنامه ریزیهای تحلیلی شده است و در حال حاضر حدود ۸۵ درصد مدارس کشور دولتی اداره میشوند حجم گستردهای را برای مدارس دولتی در نظر گرفتهایم و ماموریت بزرگی به آموزش و پرورش دادهایم تا هر جا افراد واجد شرایط تحصیل و لازم التعلیم هستند باید در زیر مجموعه آموزش قرار بگیرند، برای به سرانجام رسیدن این ماموریت نظام آموزشی باید تمام زیرساختها و اعتبارات آموزشی کشور تامین شود که در اینجا مسئولان دولتی و متولیان امر تمام تلاششان تامین بودجه مورد نیاز است تا عدالت آموزشی در تمام کشور اجرایی شود و آموزش و پرورش از غنای لازم برای آموزش برخوردار باشد یکی از اهداف سند تحول نظام آموزشی تقویت کیفی سازی مدارس کشور است./
پایان پیام