در نشست تخصصی جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه اسلام و اسناد بین المللی مطرح شد
نگاهداری: قرآنسوزی یک پدیده سیاسی است/ جوهره اسلام احترام به تمام ادیان الهی است
نشست تخصصی جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه اسلام و اسناد بین المللی با حضور جمعی از صاحبنظران در محل مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست تخصصی جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه اسلام و اسناد بین المللی صبح امروز(دوشنبه 16 مردادماه) به ریاست بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهشهای مجلس با حضور آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران، روبرت بگلریان مسیحیان ارمنی جنوب ایران، کشیش سرگیس داویدیان اسقف اعظم ارامنه کاتولیک و کشیش وانیا سرگیز جانشین اسقف اعظم خلیفهگری کاتولیک آشوری-کلدانی تهران و جمعی از صاحبنظران در محل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
جوهره اسلام احترام به تمام ادیان الهی است
بابک نگاهداری ضمن ارزیابی مثبت از مباحث مطرح شده در این نشست، گفت: ما سعی میکنیم مباحث مطرح شده در این نشست را پیگیری کنیم تا فقط محدود به این جلسه نشود و حتما بیانیههای لازم را از طریق مرکز پژوهشها منتشر میکنیم و مجموعه دیدگاههایی که در این نشست مطرح شد حتما انتشار عمومی پیدا میکند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، افزود: وقتی پیامبر(ع) مبعوث شد همه ادیان الهی قبل از خود را تایید کرد و در قرآن هم به کرات احترام خاص نسبت به پیامبران آسمانی تاکید و احترام و عزت نسبت به آنها صورت گرفته است بنابراین جوهره اسلام احترام به تمام ادیان الهی است و ما هم این مسیر را همچنان که سیره پیامبر اسلام بوده است، ادامه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: اتفاقاتی که افتاده است یک پدیده سیاسی است که دست شیاطین کفر و استکبار را پشت آن میبینیم اما ممکن است این پدیده سیاسی باشد اما راهحلش فرهنگی است و باید حواسمان باشد این دستهای شیطانی کفر و استکبار تلاش میکنند با این کارها جبهه را بین ادیان الهی تشکیل دهند. این جبهه ۲ سو دارد یک طرف کفر و استکبار و یک طرف ادیان الهی هستند و نباید اینطور شود که ما در ترفند شیاطین بیفتیم و این جبههبندی بین ادیان الهی شکل بگیرد.
نگاهداری یادآور شد: ما با این راه حل فرهنگی در مقابله با این توطئه سیاسی میتوانیم وحدت بین ادیان الهی را به صورت حداکثری افزایش دهیم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. کمااینکه در این نشست، گفتگوی بین پیروان ادیان الهی صورت گرفت و باعث وحدت و همافرینی مشترک ادیان الهی در مقابل این طراحیهای شیطانی میشود بنابراین در این مسیر باید با وحدت و حفظ ارزشهای مشترک پیش رفت و این نشستهای گفتمانی بین ادیان الهی میتواند یکی از ابزارهای وحدتآفرین باشد.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با تاکید بر ارزشهای مشترک نظیر شرافت انسانی بتوانیم با وحدت و همآفرینی بین ادیان الهی و با رویکرد فرهنگی و ترویج مباحث مطروحه در این نشست از عهده این توطئهچینیهای سیاسی که پشت دست آن شیاطین کفر و استکبار قرار دارند، برآئیم.
توهین و تحقیر ادیان نمیتواند در پرتو آزادی بیان توجیه شود
آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس نیز ضمن قرائت ترجمه آیه 64 سوال آل عمران، گفت: لزوم تاکید مستمر بر سخنی که میان ادیان الهی یکسان است شاید اصلیترین و مبناییترین نقطه اشتراک و همگرایی میان تمام ادیان الهی است. ما پیروان ادیان الهی باور داریم که گسترش و تقویت گفتمان مبتنی بر احترام و بر مبنای آموزههای الهی مشترک میتواند منجر به ارتقای درک متقابل و همافزایی میان پیروان ادیان الهی گردد. اما امروز نابخردان عالم در تلاش هستند که به هر نحو این اتحاد و یکپارچگی میان معتقدان به ارزشهای مشترک را متزلزل نمایند.
وی تصریح کرد: در مورد موضوع این نشست یعنی جایگاه و منزلت ادیان توحیدی در اندیشه اسلامی شاید بهترین و روشن ترین گواه تبلور این اندیشه در یک حکومت استوار بر آموزهای اسلامی جمعیت اقلیتهای دینی کشور باشند رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق اقلیتهای دینی نشات گرفته از آموزههای است که اسلام در مورد ادیان توحیدی دارد.
شاوردیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حقوق همه افراد و پیروان ادیان الهی، جایگاه قابل ستایشی به دست آورده است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین قوانین دیگر، حقوقی برای اقلیتها به رسمیت شناخته شده که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهم نمود.
وی افزود: حق انجام مراسمات مذهبی، حق تعلیم و تربیت دینی بر اساس مذهب فرد، حق انجام احوال شخصی بر اساس مذهب فرد، حق سوگند به کتاب مقدس فرد، حق داشتن احزاب و انجمنها و داشتن ردیف بودجه اختصاصی مواردی از حقوق پذیرفته شده برای پیروان ادیان توحیدی در قوانین کشورمان است بنابراین جمهوری اسلامی ایران سیاستهای فراگیری را اجرا کرده است که آزادی عمل به ایمان را تضمین و هماهنگی بین ادیان الهی را ترویج و بر حقوق اقلیتهای دینی تاکید میکند. تجارب و دستاوردهای جمهوری اسلامی در این زمینه میتواند الگویی برای دیگران باشد که برای حفظ حقوق بشر واقعی و ترویج وحدت کنند ادیان تلاش میکنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: اما تکریم پیروان ادیان توحیدی و توجه به حقوق آنان در قوانین کشور در وهله نخست، نه بر اساس اسناد بین المللی و الزامات حقوق بشری است که به مقتضی منافع برخی کشورها متغیر هستند بلکه نشأت گرفته از بینش لایتغیر دین مبین اسلام در مورد ادیان توحیدی است.
وی خاطرنشان کرد: در تاریخ اسلام شاهد هستیم که بزرگان دین اسلام همواره بر احترام به آزادی و حریت پیروان دیگر ادیان تأکید میکردند و مسلمانان هم با همین نگاه به آنان مینگریستند، حضرت امام خمینی(ره) در تمام پیامها و سخنرانیهایشان به این نکته مهم اشاره دارند که تمام ادیان الهی برای تربیت روح انسان آمدهاند و این مشخصه یعنی تربیت روح را ما فقط در ادیان الهی میبینیم. از دیدگاه ایشان که دیدگاه یک متفکر برجسته دینی و عالم اسلامی است ادیانی که در قرآن کریم از آنها نام رفته است ادیان الهی محسوب میشوند، ایشان همیشه در مورد ادیان الهی با دیده احترام و تکریم نگریستند و این موضوع همواره سرلوحه قانونگذاران قرار گرفته است. همچنین حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان پرورش یافته مکتب توحید در مورد پیروان دیگر ادیان الهی دیدگاههای ارزشمندی دارند به فرموده معظم له ما از اسلام آموختهایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد، این حکم اسلام به ما است.
شاوردیان بیان کرد: به نظر بنده همین تاکیدها بر جایگاه انسان و احترام به باورها در اندیشه اسلامی زلالترین درس مدرسه حقوق بشری است که باعث شده امروز ما پیروان ادیان توحیدی در کنار برادران و خواهران مسلمانمان دست در دست هم و با گذر از دشواریها و مصائب به آبادانی و پیشرفت کشورمان بپردازیم.
وی تاکید کرد: در موضوع نشست امروز، یعنی جایگاه ادیان توحیدی مایلم سخنانم را به بخش بین المللی معطوف نمایم، در قلمرو اسناد بین المللی در چندین مورد بر اهمیت آزادی مذهب و احترام به نظامهای اعتقادی مختلف به طور صریح و ضمنی اشاره شده است. شاید صریحترین سند بینالمللی در مورد احترام به عقاید و ادیان «اعلامیه جهانی حقوق بشر» و مشخصا (ماده ۱۸ این اعلامیه) است که به طور خاص حق آزادی عقیده و مذهب را تایید مینماید. علاوه بر این اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد رفع هر نوع تبیعض مبتنی بر مذهب و عقیده تعهد به تساهل مذهبی را تقویت مینماید لکن باید به این نکته به عنوان اساسیترین اصل حقوقی توجه داشت که حقوق و آزادیهای هر فرد در جامعه آنجایی محدود میشود که حقوق افراد دیگر آغاز میگردد. بنابراین نکته حائز اهمیت این است که توهین و تحقیر ادیان نباید و نمیتواند در پرتو آزادی بیان توجیه شود.
شاوردیان گفت: حادثه دردناک اخیر و سوزاندن قرآن کریم در سوئد و دانمارک که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای واهی آزادی بیان صورت گرفت نه تنها وجدان جمعی از پیروان تمام ادیان توحیدی را جریحه دار کرد بلکه نقض فاحش تعهدات بینالمللی دولت سوئد و منتسب به این دولت است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نقض تعهدات بینالمللی توسط مدعیان حقوق بشر که اتفاقا خود را واعظ این مقررات میدانند گواهی است بر این ادعا که حقوق که مبتنی بر اندیشهها و بینشهای توحیدی نباشد محکوم به لگد مال شدن توسط مدعیان دروغین حقوق بشری است.
وی افزود: توهین به قرآن کریم اهانت به همه انبیا و ادیان الهی است چرا که در قرآن کریم، به قصص انبیا مکرر اشاره شده و حتی شرح حال برخی مانند حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) به طور مبسوط در آیات متعدد آمده و بهترین توصیفات برای آنان شده است، بنابراین ضروری است که چنین اقدامات رادیکال و مبتذلانهای به صورت جمعی محکوم گردد و باید اهانت بر مقدسات یک دین توهین به مقدسات دیگر ادیان تلقی گردد.
شاوردیان گفت: ماجرای دردناک قرآن سوزی اخیر آزمونی برای همه پیروان ادیان توحیدی بود که خوشبختانه با واکنش در خور و به موقع رهبران ادیان توحیدی خصوصاً رهبران دینی اقلیتهای دینی کشورمان مواجه و در عمل همبستگی میان ادیان توحیدی در مقابل نابخردانی که سعی در ایجاد نفاق و تفرقه داشتند را مورد تاکید دوباره قرار داد.
وی افزود: باعث امیدواری است که بازخوردهای حاصل از این حادثه منحوس، نقش گفتگو و تفاهم میان ادیان توحیدی را هویدا و پلهایی برای همدلی هر چه بیشتر پیروان این ادیان ایجاد نموده است.
نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس، تاکید کرد: امیدواریم که ارتباط بیشتر میان اندیشمندان ادیان توحیدی که خود نشات گرفته از آموزههای الهی و حسن احترام متقابل و توجه به شناخت صحیح حقوق بشر از دیدگاه ادیان الهی است باعث گردد که همه ما بتوانیم در سایه تلاش و حمایت از قانون، کشوری سربلند و همواره در مسیر پیشرفت داشته باشیم.
محمد تقی دشتی رییس مرکز پژوهش های مبنا نیز گفت: اهانت به مقدسات دینی بخصوص دین اسلام دلایل متعددی دارد. گره اصلی در این زمینه حقوقی است ضمانت های کافی برای صیانت از ادیان و حقوق دینداران وجود ندارد. مشکل این است در اسناد حقوق بشری دین آزادی به شمار می رود. بند ۲ماده ۱۸ میثاق و سند سازمان ملل به این نکته اشاره داشته و باید یک بند یا تبصره در آن آورده شود تا حق دینداران مورد صیانت دولت ها قرار گیرد. ضمانت های کنونی کافی نیست. بی تردید توجه به شکایت حقوقی و حمایت از دینداران به صلح جهانی منتهی می شود.
محسن قانعی رییس اداره کل توسعه و تعهدات حقوق بشری وزارت امور خارجه افزود: توهین به مذاهب در اسناد بین المللی به رسمیت شناخته نشده است چراکه در تدوین بسیاری از آنها کشورهای اسلامی در کمیته ها حضور نداشتند.
وی در ادامه با استناد به ماده یک و مواد ۱۸ و ۲۷ منشور سازمان ملل، مواد ۱۹ و ۲۰ سند میثاق، کنوانسیون تبعیض، اعلامیه سازمان ملل، ماده ۵ اعلامیه ۱۹۹۳، قطعنامه ۷۶۲۵۴ و کمیته ویژه ای که در سال ۲۰۰۸ میلادی در سازمان ملل تشکیل شد به نحوه صحیح ورود به این موضوع در سطح بینالمللی اشاره کرد.
هاشمی رایزن فرهنگی ایران در استکهلم نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت، تصریح کرد: این هتاکی نسبت به قرآن، انجیل و تورات اتفاق افتاد و نمادی از خشونت مدرن و دارای قبح ذاتی است و سایر جوامع هم از آن مبرا نیستند. ضمن اینکه این موضوع از طرف بیشتر جوامع محکوم شد و مسئولان سوئد هم بر پلیدی این رفتار تاکید کردند.
وی افزود: سوئد به دلیل قانون اساسی این کشور دست خود را برای برخورد با این اقدامات بسته میداند. حتی در مورد آتش زدن پرچم نیز نمی تواند ورود پیدا کند و این در حالی است که خود معتقدند این قانون پسندیده نیست. بنابراین این ضعف قانونی قطعا به این جوامع ضربه میزند تاجایی که امنیت در سوئد پایین آمده است و این روند انسجام کشورهای دانمارک و سوئد را در معرض خطر قرار داده است.
هاشمی یادآور شد: پیشینه این اقدام به سالهای قبل از مارس ۲۰۱۹ برمی گردد که توسط کاندیدای پارلمان دانمارک که معتقد بود حضور مهاجران مضر است، صورت گرفت و در سالهای بعد وارد سوئد شد و با اخذ مجوز از پلیس اقدام به قرآنسوزی کرد. در اتفاقات اخیر نیز با اقدام جوان عراقی واکنشها نسبت به آن افزایش یافت اما باز هم استمرار پیدا کرد و تعلل سیاستمداران سوئد در رفع ضعف قانون برای مقابله با این قبیل اقدامات پذیرفتنی نیست.
وی تاکید کرد: البته اجتماعاتی که در شهرهای مختلف سوئد علیه قرآنسوزی اعتراض کردند بینظیر بود، همچنین حضور در مراسمهای عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) باشکوهتر از سالهای قبل بود که نشان میدهد با این اقدام فرصتی برای معرفی قرآن و اسلام فراهم شده است.
در ادامه این نشست کلیپی نیز از سحر حمود پژوهشگر علوم اجتماعی از کشور لبنان پخش شد که در آن هتک حرمت به مقدسات و بیتالمقدس و ترویج همجنسگرایی را تلاشی برای از بین بردن هویت انسانی دانست، همچنین تاکید کرد که برای مقابله با این نوع اقدامات علاوه بر راهاندازی کمپینهای بایکوت باید از طریق مشارکت سیاسی و فرهنگی و با استفاده از ابزار رسانه همچنین اعلامیه حقوق بشر در اسلام و تمسک به قرآن، آمادگی و همبستگی جهان اسلام متبلور شود.
گفتنی است کشیش سرگیس داویدیان اسقف اعظم ارامنه کاتولیک و کشیش وانیا سرگیز جانشین اسقف اعظم خلیفهگری کاتولیک آشوری-کلدانی تهران نیز با بیان اظهارات خود هتک حرمت به ادیان الهی و قرآن کریم را محکوم کرد. /
پایان پیام
خبرنگار: مرضیه جلیلی