خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/30 - 13:00
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی

نظری در گزارشی عملکرد یکساله بخش امور کتابخانه‌ای (بخش خطی) کتابخانه مجلس را تشریح کرد

کتابخانه مجلس مفتخر است که بیش از 28 هزار جلد نسخ خطی و میراث مکتوب را که حاصل تلاش شخصیت‌های علمی و فرهنگی مسلمان و ایرانی در طول تاریخ است را در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت  به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مجلس مفتخر است که بیش از 28 هزار جلد نسخ خطی و میراث مکتوب را که حاصل تلاش شخصیت‌های علمی و فرهنگی مسلمان و ایرانی در طول تاریخ است را در خود جای داده است. کتابخانه مجلس اکنون میراث‌دار و میراث‌بان  این سرمایه ملی و گنجینه ارزشمند است و جهت انتقال آن به نسل‌های آینده این مرز و بوم، در درجه اول  بخش خطی کتابخانه مسئولیت خطیر حفاظت و نگاهداری از این ثروت غنی و پربار علمی و فرهنگی را عهده دار است.



محمود نظری، مسئول بخش خطی کتابخانه مجلس، در مورد عملکرد بخش خطی این مرکز در سال 1401 گفت: جهت حفاظت و نگاهداری بهتر و بیشتر از منابع خطی، تلاش می‌شود با توجه به امکانات موجود، منابع  در مخزن خطی از گزند عوامل مخرب محیطی مانند نور، رطوبت، دما و عوامل بیولوژیکی چون قارچ، کپک، حشرات و عوامل فیزیکی و جز اینها محافظت گردد. علاوه بر این، شناسایی نسخ آسیب دیده که نیاز به آفت‌زدایی یا مرمّت و صحافی  دارند و ارسال آنها به بخش مرمّت کتابخانه از جمله وظایف بخش خطی محسوب می‌شود . در سال 1401، 310 مجلد از نسخ خطی و 100 کتاب چاپ سنگی و سربی مورد نیاز مرمّت به بخش مربوطه ارسال گردید که این روند همچنان ادامه دارد.



نظری با اشاره به فعالیت دیگر این بخش مبنی بر اسکن منابع خطی، سنگی و سربی گفت: در سال گذشته جهت بهره‌برداری محققان و متن پژوهان، 350 جلد نسخه خطی و 100 کتاب سنگی و سربی برای تصویربرداری و دیجیتال‌سازی به واحد مربوطه ارسال گردید و البته این روند برای منابعی که هنوز اسکن نشده، همچنان ادامه دارد.



فهرست‌نویس و مصحّح نسخ خطی و مسئول بخش خطی کتابخانه مجلس، از دیگر کارهای انجام یافته در سال قبل را  ثبت 20 جلد نسخه خطی از جمله نسخ اهدایی به کتابخانه و کارشناسی، خرید و ثبت 63 نسخه با هماهنگی و همکاری  مدیریت فراهم آوری عنوان کرد.



وی دیگر فعالیت مهم این بخش را فهرست‌نویسی آثار در مجموعه فهارس نسخ خطی کتابخانه عنوان کرد و گفت: 400 نسخه کتابخانه در دو مقوله کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی فهرست‌نویسی و معرفی شدند که در جلد 58 فهرست نسخ خطی کتابخانه ان‌شاء‌الله به زودی منتشر خواهد گردید. علاوه بر این، کار فهرست‌نویسی مجموعه‌های اهدایی رامبد و سرود و نجم‌الدوله در حال انجام است و تقریباً روند فهرست‌نویسی نسخ خطی کتابخانه رو به اتمام است.



محمود نظری راهنمایی و پاسخ‌گویی حضوری و غیر حضوری  محققان، دانشجویان و متن‌پژوهان (بیش از 300 نفر) و ارائه خدمات مربوطه در حوزه متون، فهارس خطی، کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی را از دیگر فعالیت‌های بخش خطی و کارشناسان آن در سال گذشته عنوان کرد.



مسئول بخش خطی کتابخانه مجلس، به عنوان آخرین فعالیت این مرکز در سال 1401، از برپایی نمایشگاه‌هایی از منتخب نفایس خطی و کتب سنگی و سربی کتابخانه یاد کرد که به صورت دوره‌ای به مناسبت های مختلف در طول سال، از جمله ماه مبارک رمضان و محرم، در سالن بخش خطی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است./



پایان پیام

  • کد خبر : 360444
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم