خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/31 - 09:55
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محسنی بندپی در پیامی به مناسبت هفته‌ میراث فرهنگی و روز جهانی موزه؛

میراث فرهنگی منقول و نامنقول سرشار از معانی و مفاهیم عمیق است

نایب رییس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای طی پیامی نکوداشت هفته‌ میراث فرهنگی و روز جهانی موزه را تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدعلی محسنی بند‌پی-نایب رییس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای طی پیامی نکوداشت هفته‌ میراث فرهنگی و روز جهانی موزه را تبریک گفت. متن پیام به شرح زیر است:



" بسم‌الله الرحمن الرحیم"



میراث فرهنگی منقول و نامنقول این سرزمین، دارای وجوه زیبایی‌شناسانه منحصربفرد ایرانی و سرشار از معانی و مفاهیم عمیق است که با تأمل در آن می‌توان فرهنگ مواجهه و تعامل ایرانیان با محیط اطرافشان را آموخت. از آنجا که قوائد کلی حاکم بر طبیعت هر سرزمین ثابت‌اند و انسان‌ها در طول تاریخ برای هم‌زیستی و بهره‌مندی از مواهب طبیعت نیازمند رجوع به اندیشه و خلاقیت خود است؛ راه‌کاری ارائه شده در طول زمان که در قالب میراث فرهنگی قابل مشاهده هستند؛ اسنادی برای بازخوانی و بازشناسی محصولات هوشمندی مردم هر سرزمین محسوب می‌شوند. این اسناد علاوه بر ارزش‌های مادی و معنوی دارای ارزش‌هایی آینده‌نگرانه نیز هستند؛ به این معنی که در صورتی که رجوع به آنها، امکان بروز خطا و شکل‌گیری اعمال مخرب و جبران‌ناپذیر در سرزمین کاهش می‌یابد؛ به عنوان بروزترین و تأسف‌بارترین مثال می‌توان فرونشست زمین و ارتباط آن نحوه استفاده از آب‌های زیرزمینی را مطرح کرد. ایرانیان برای قرون متمادی به راه‌کارهایی بسیار هوشمندانه در این عرصه درست یافته بودند و با این هوشمندی در مکان‌هایی با امکان زیست محدود، سکونت‌گاه‌هایی خلق کرده بودند که نه تنها حداقلی نبودند، بلکه عناصری را در خود جای می‌دادند که یادآور بهشت بود. این دستگاه هوشمند، انعطاف‌پذیر، مقرون‌به صرفه، شکل گرفته بر اساس فهم بستر و آینده‌نگر دارای اجزاء کالبدی و معنایی متعددی است، که حفظ هر کدام از این اجزاء در جهت فهم آن کل و بهره‌مندی از راه‌کارهای خلاقانه آن برای برون‌رفت از مخاطرات امروز، یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت است.



هفته میراث فرهنگی فرصت مناسبی برای پرداختن به موضوع میراث فرهنگی است و این هفته را به جامعه فرهیخته‌ی میراث فرهنگی کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و ان‌شاالله که در قرن جدید، شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 342366
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار