خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/20 - 14:04
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی در حوزه نشر و ادبیات مطرح شد؛

مهر بی مهری بر پیشانی عرصه فرهنگ

افتتاحیه نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی در حوزه نشر و ادبیات با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، رئیس کمیسیون فرهنگی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه خانه ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، افتتاحیه نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی در حوزه نشر و ادبیات ظهر امروز (یکشنبه، 20 آذر ماه) با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه خانه ملت برگزار شد.



ضرورت توجه مسئولان به افزایش اعتبارات حوزه بودجه 1402



در حاشیه بازدید این نمایشگاه مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه اختصاص یافته در حوزه فرهنگ یادآور شد: بودجه فرهنگی در کشور نسبت به سایر حوزه‌ها بسیار اندک است، کاهش بودجه فرهنگی هم از سوی دولت، هم از سوی کمیسیون تلفیق جای انتقاد دارد. از زمانی که برنامه‌ریزی بودجه‌ای صورت می‌گیرد تا اختصاص اعتبارات متاسفانه حوزه فرهنگ و هنر مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، امیدواریم در بودجه سال آینده نسبت به فرهنگ، مسئولان توجه بیشتری داشته باشند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: یکی از برنامه‌های کمیسیون فرهنگی، بازدید از صنعت نشر و چاپ بود، همچنین برگزاری جلسات با فعالان این حوزه و بررسی مشکلات و چالش‌های این حوزه که در طی یک سال اخیر در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است. در این حوزه قابل مقایسه با سایر کشورها نیستیم. سرانه فرهنگی کشورمان حدوداً 9 دلار است که در قیاس با سایر کشورها  فاصله بسیاری داریم.











نمایشگاه


وی با اشاره به مشکلات موجود کشور در سایر حوزه‌ها یادآور شد: مشکلات و چالش‌های متعدد اقتصادی در کشور وجود دارد اما باید بپذیریم که فرهنگ زیربنای سایر حوزه‌ها است، اگر فرهنگ از پایه مورد بررسی قرار گیرد بی‌تردید سایر مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی هم حل خواهد شد.



آقاتهرانی با بیان اینکه رشد مصرف‌گرایی در کشور ناشی از عملکرد ضعف فرهنگی است، یادآور شد: امروز ایران جزء کشورهای پرمصرف در حوزه انرژی محسوب می‌شود که در این راستا فرهنگ‌سازی درستی نداشتیم، متاسفانه شاهد رشد مصرف‌گرایی بین مردم نه تنها در خصوص انرژی بلکه در سایر موارد هم هستیم. این مصرف‌گرایی نشان از ضعف فرهنگی در جامعه است.



رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق مذاکراتی که با رئیس جمهور داشتیم مبحث افزایش بودجه فرهنگی سال آینده مورد توجه قرار گرفت، متأسفانه سرانه اعتبارات فرهنگی بسیار کم است. به فرض مثال در بحث سرانه مذهبی، بودجه در نظر گرفته شده حدود 2 هزارم درصد می‌باشد.



وی در ادامه تأکید کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در جای خود بسیار قابل تقدیر است، حتی بخش‌هایی از آن قابل مقایسه با نمایشگاه‌های خارجی است، اگر نمایشگاه در قالب یک کتابچه در اختیار نمایندگان قرار گیرد مطمئناً نتایج مطلوب‌تر و موثرتری را به دنبال خواهد داشت.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی مسائل فرهنگی را باید با حساسیت بیشتری نشان دهیم، ترویج فرهنگ کتابخوانی باید مورد توجه قرار گیرد، به تازگی لایحه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته تا بتوانیم کمک شایانی در حوزه چاپ و نشر داشته باشیم و مشکلات این حوزه را کاهش دهیم.











نمایشگاه


غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی در حوزه نشر و ادبیات یادآور شد: این نمایشگاه فرصت مغتنمی است تا شاهد کارنامه درخشان فعالان حوزه فرهنگی در حوزه نشر و چاپ باشیم که دارای چندین مزیت است، نخست اینکه در نوع نگاه نمایندگان بسیار تأثیر دارد به ویژه در زمان تصویب بودجه که ضرورت اجرایی آن در حال حاضر بسیار موثر خواهد بود.



وی در ادامه یادآور شد: تنها مصاحبه برای تقویت حوزه فرهنگ کافی نیست، برگزاری نمایشگاه در سکوت خود گاهی سخن می‌گوید؛ برای فرصت‌ها و علاقمندی‌ هایی که در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.



نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نمایشگاه یک فرصتی برای مقایسه سرانه مطالعه استان‌ها بوجود آمده است تا هر نماینده با آمار و ارقامی که در بیلبوردهای نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته‌ شده از سرانه مطالعه استانی خود خبردار شود و با پیگیری این آمار و ارقام موضوع فرهنگی به ویژه چاپ و نشر ادبیات استان خود را مورد بررسی قرار دهد.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمار و ارقام منتشر شده در این نمایشگاه منجر می‌شود تا مسئولان مربوطه در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد با مجمع استان‌ها جلساتی برگزار کرده تا مشکلات فرهنگی به ویژه چاپ و نشر را با توجه به سرانه مطالعه هر استان مورد رسیدگی قرار دهند.



منتظری در ادامه تأکید کرد: در مجموع اگر اطلاعات این نمایشگاه با جزئیات به صورت یک کتابچه در اختیار نمایندگان هر استان قرار بگیرد و در فصل بودجه‌بندی بر اساس اطلاعات موجود در راستای حل مشکلات حوزه فرهنگ و هنر به ویژه نشر و چاپ اعتبارات لازم در نظر گرفته شود، این اتفاق بسیار کارآمد خواهد بود.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در بخشی از نمایشگاه بیلبوردهایی با اطلاعات میزان تولید کاغذ در کشور در معرض نمایش گذاشته شده است که در جای خود بسیار امیدوار کننده است، اگر بتوانیم این بخش را تقویت کنیم بی‌تردید در قیمت تمام شده کاغذ تأثیر خواهد گذاشت.



در ادامه بازدید از این نمایشگاه، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: با همکاری مجلس و دولت، برگزاری این نمایشگاه فرصتی برای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ایجاد کرد تا مهمترین دستاوردها و چالش‌های صنعت نشر، چاپ و کتاب پیش چشم تصمیم‌گیران یعنی نمایندگان محترم قرار بگیرد.



آمادگی کارخانجات مازندران و پارس برای تولید بیش از 70 درصد کاغذ مورد نیاز کشور



معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تولید کاغذ در کشور یادآور شد: در حال حاضر دو کارخانه تولید کاغذ مازندران و پارس آمادگی تأمین بیش از 70 درصد کاغذ مورد نیاز کشور را دارند، امیدواریم با همکاری و حمایت دولت و مجلس این مهم استمرار و توسعه داشته باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 353545
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار