خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/03 - 11:10
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
برگزیده رویداد ملی نوآیند مرکز پژوهش‌های مجلس:

مهاجرت مبتنی بر بازی و سرگرمی، مساله آینده کشور خواهد بود

سرگروه ایده الگوی سوم مهاجرت در رویداد ملی نوآیند مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه مهاجرت مبتنی بر بازی و سرگرمی، مساله آینده کشور خواهد بود گفت: در حال حاضر خانواده ها مهاجران دیجیتال هستند و فرزندانشان بومیان دیجیتال و خانواده ها در آینده هم بومیان دیجیتال خواهند شد.

رضا عظیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد حضورش در رویداد ملی نوآیند مرکز پژوهش های مجلس و تشریح ایده الگوی سوم مهاجرت ارائه شده در این رویداد، گفت: تاکنون با دو نوع مهاجرت یعنی دائمی و موقت مواجه بودیم اما بر اساس الگوی سوم مهاجرت در آینده نقطه مرکزی این مهاجرت بازی و سرگرمی است و با دو نوع مهاجرت دائم و موقت تفاوت داشته و مخاطب آن نوجوان است.



وی ادامه داد: در واقع مهاجرت تاکنون مخاطب‌ خاص داشته و از لحاظ سیاسی و اجتماعی متفاوت بوده اما در حال حاضر نقطه مرکزی مهاجرت بازی و سرگرمی است و شامل قشر نوجوان می شود؛ مساله واقعی نوجوان امروز ما بازی و سرگرمی است و بر اساس آمارهای سال 96 ، 28 میلیون بازیکن دیجیتال داریم که 67 درصد این بازیکن ها کودک و نوجوان هستند.



مهاجرت مبتنی بر بازی و سرگرمی مساله آینده ما خواهد بود



عظیمی با بیان اینکه  مهاجرت مبتنی بر بازی و سرگرمی مساله آینده ما خواهد بود، افزود: پیامدهای این موضوع خروج نیروی آینده ساز از کشور و همچین ایجاد اختلال هویتی از لحاظ اجتماعی، دینی و مذهبی است؛ در شیوه های مهاجرت مجازی؛ فرد به صورت فیزیکال در موقعیت مکانی و جغرافیایی خود است اما از لحاظ فکری، ذهنی و روحی در مکان و موقعیت دیگری است و فراتر از مرزهای جغرافیایی خود فکر می کند.



وی ادامه داد: مصداق دوم به واسطه بازی های محیطی است که به عنوان مثال روند و مصادیق آن در بازی پوکومون و سریال خاطرات الحمرا وجود دارد یا سینماهای تعاملی که هالیوود به سمتش می رود و همچنین نمایشگاه های هوشمند که به تدریج در حال برگزاری است؛ به عنوان مثال نوجوان در موقعیتی قرار می گیرد که مرحله اول بازی را در ایران و مرحله دوم را در استرالیا انجام می دهد و بازی سطح به سطح ادامه خواهد یافت و در واقع بازی دیگر مصداق سرگرمی نیست بلکه آموزش است.



عظیمی با بیان اینکه بازی در آینده از حالت سرگرمی خارج می شود، تصریح کرد: در واقع در حال حاضر خانواده ها مهاجران دیجیتال هستند و  فرزندانشان بومیان دیجیتال و خانواده ها در آینده هم بومیان دیجیتال خواهند شد و اگر این موضوع را ساماندهی نکنیم در آینده حتی جنبه کارکردی و محافظتی آموزش و پرورش نزد خانواده ها از بین می رود و خیال خانواده حتی نسبت به آموزش و پرورش راحت نیست زیرا حس می کند فرزندش از تکنولوژی های روز دنیا عقب مانده و نتوانسته خود را به میزانی از فناوری برساند و در نهایت خانواده مشوق فرزند خواهد شد تا خود را با روند دیجتال در دنیا تطابق دهد.



وی یادآور شد: ایده و گام محوری و ابتدایی ما در رویداد ملی نوآیند برای جلوگیری از چنین معضلاتی ارائه کارت تفریح است که نمونه آن در ایسلند اتفاق افتاده در واقع قرار است با این کارت تفریح مراکز تفریحی و سرگرمی بخش حاکمیتی که بلااستفاده مانده اند ساماندهی شوند و جریان تنظیم گری خاصی را داشته باشیم و بتوانیم با نقطه متمرکز جریان مصرفی را برایش ایجاد کنیم و به دست نوجوان بسپاریم به عنوان مثال آموزش و پرورش 180 اردوگاه آموزشی و تفریحی و سایر سازمان ها هم امکانات مختلفی دارند که بلااستفاده ماندند و بر اساس ایده ما این مراکز باید ساماندهی شوند.



وی افزود: اگر جریان بازی سازی اتفاق بیفتد نوجوانانی که در بازی سازی نخبه هستند  از کشور مهاجرت نمی کنند.



توجه به نوجوانان نخبه بازی ساز راهکاری موثر برای جلوگیری از مهاجرت



عظیمی افزود: البته در این بین یک جریان باید نقش موثری ایفا کند و آن هم جریان اکوسیستم سرگردان در بازی است یعنی می خواهیم به واسطه بازارسازی کارت تفریح، برای اکوسیستم تفریحی بازارسازی ایجاد کنیم؛ اگر جریان اکوسیستم و سرگرمی فعال شود و بازارسازی اتفاق بیافتد نوجوانان و جوانانی که در بازی سازی نخبه هستند دیگر از کشور مهاجرت نمی کنند و از خروج آنها جلوگیری می شود؛ برای اینکه این کارت تفریح از حالت سطحی به جریان تبدیل شود یعنی هم خانواده ها و هم سیستم حکمرانی کنشگر باشند و از سویی نوجوان با آن احساس هویت و همراهی کند در گام اول باید همراهی سازی مورد توجه قرار گیرد و در گام های بعدی مدرسه مطلوب و تخصصی را تعریف کنیم و سپس گام های بعدی را مورد توجه قرار دهیم.



تاکنون مصوبه ای در مجلس تحت عنوان بسته حمایت از نوجوان و جوان نداشتیم



وی در مورد ابزارهای لازم برای تصویب و اجرای این ایده، گفت: تاکنون مصوبه ای در مجلس تحت عنوان بسته حمایت از نوجوان و جوان نداشتیم و اینکه از ابزارهای حاکمیتی چه ابزارهای حمایتی غیرمستقیم، مالی غیررویه ای و رویه‌ای بسته کاملی را داشته باشیم که نقطه مرکزی آن کارت تفریح باشد و سایر سازمان ها را همراه کنیم تا محتوا داشته باشند و وزارت ورزش و جوانان متولی اجرای این پلتفرم باشد گامی بزرگ و موثر است؛  البته آموزش و پرورش هم به عنوان دستگاهی که دسترسی به مخاطب دارد باید مخاطب را به این سمت سوق دهد؛ در این رابطه نیاز به قانون داریم و مجلس باید در گام نخست ورود کند و بسته حمایتی داشته باشد که یک جنبه آن ابعاد کارت تفریح و جنبه های دیگر هم حمایت از اکوسیستم بازی و سرگرمی است و می تواند معافیت های مالیاتی را هم پیش بینی کند.



در بخش زیرساخت‌های سرگرمی مبتنی بر عصر تفریح دچار عقب ماندگی هستیم



عظیمی یادآور شد: به عنوان مثال مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان به اندازه مشهد در ابعاد تفریحی و سرگرمی رشد نکرده اند بنابراین باید پیوست عدالت را مورد توجه قرار داد و کارت تفریح برای کودکان سیستان و بلوچستانی و معافیت های مالیاتی و قوانین حمایتی را برای اکوسیستمی که می خواهد آنجا سرمایه گذاری کند در نظر گرفت و به آنها کمک کنیم؛  در بخش زیرساخت‌های سرگرمی مبتنی بر عصر تفریح دچار عقب ماندگی هستیم یعنی زیرساخت ها به شدت دچار پراکندگی است و جریان هدایت مصرف خاصی نداریم و تنظیم گری هم نشده است از سویی ظرفیت زیادی داریم یعنی اگر بتوان سازماندهی و ساماندهی و به جریان هدایت مصرف توجه کنیم اتفاقی بزرگ و پیشنهادی ویژه برای نوجوان است./



پایان پیام

  • کد خبر : 342677
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار